مهارت های فردی و بین فردی/ بخش هشتم

مهارت‌های ارتباطی - اسلاید ارائه استارت آپ (Pitch Deck)
ارائه آسانسوری
در این ارائه کوتاه که معمولاً در جلسه های حضوری و آنلاین با سرمایه گذاران بالقوه، مشتریان، شرکا و دیگر مؤسسان استارت آپ (co-founders)، ارائه می شود، باید نکات کلیدی را مطرح کنید.

فایل اسلایدهای ارائه که برای معرفی مختصر و سریع ایده یا طرح کسب و کار با استفاده از نرم افزارهایی مانند پاورپوینت تهیه می شود را Pitch Deck گویند. در این ارائه کوتاه که معمولاً در جلسه های حضوری و آنلاین با سرمایه گذاران بالقوه، مشتریان، شرکا و دیگر مؤسسان استارت آپ (co-founders)، ارائه می شود، باید نکات کلیدی را مطرح کنید.

ده اسلاید استاندارد گای کاوازاکی برای ارائه (Guy Kawasaki pitch deck)

اسلاید اول- عنوان: نام شرکت، لوگو، نام خودتان و بنیانگذاران، آدرس ایمیل و شماره تماس را قرار دهید.
اسلاید دوم- مشکل/ فرصت: نیاز یا مسئله ای که قصد برطرف کردن آن را دارید و مردم حاضرند برای آن پول پرداخت کنند را بیان کنید.
اسلاید سوم- ارزش پیشنهادی/ راه حل:  راه حل برطرف کردن مسئله یا ارزش هایی که با محصول شما به مشتریان منتقل می شود توضیح دهید. در مورد اینکه شما چگونه می خواهید مسئله را حل کنید، صحبت کنید.
اسلاید چهارم- جادوی پنهان: تکنولوژی مورد استفاده در تولیدات و خدمات تان چیست؟ در مورد جزئیات اجرای طرح خود صحبت کنید. در این اسلاید بیشتر از تصاویر، نمودارها و اشکال استفاده کنید و از متن کمتری استفاده کنید.
اسلاید پنجم- مدل کسب وکار: کسب وکار شما چگونه درآمدزایی می کند؟ پول از چه طریقی وارد کسب وکار شما می شود؟ پول های وارد شده به استارت آپ را چگونه خرج خواهید کرد؟ سود خالص، سود ناخالص و حاشیه سود در کسب وکار شما چه مقدار است؟
اسلاید ششم- برنامه بازاریابی و فروش: چگونگی وارد شدن به بازار هدف و دسترسی به مشتریان تان را بیان کنید. به این معنا که شما چگونه مشتری را جذب می کنید و برای محصول یا خدمت موردنظرتان، چگونه بازاریابی و فروش را انجام می دهید.
اسلاید هفتم- تحلیل رقابت: یک نمای کلی و جامع از رقابت موجود در بازار را بیان کنید. و بگوئید در میان رقبای موجود مزیت استارت آپ شما چیست و چه توانایی هایی برای رقابت با آن ها دارید.
اسلاید هشتم- تیم مدیریتی: در این اسلاید در مورد افراد کلیدی تیم تان، اعضای هیئت مدیره و مشاوران کسب وکارتان صحبت کنید و در صورت داشتن سرمایه گذار از او نام ببرید.
اسلاید نهم- پیش بینی های مالی و شاخص کلیدی: پیش بینی ۳ تا ۵ ساله ای در مورد فروش، درآمد و همچنین در مورد تعداد مشتریان، نرخ های تبدیل و ... داشته باشید. پیش بینی باید رو به بالا باشد به طور مثال پیش بینی می شود تعداد مشتریان از ۵۰۰۰ نفر به ۱۰۰۰۰ نفر برسد.
اسلاید دهم- وضعیت حاضر استارت آپ، میزان پیشرفت، جدول زمانی و سرمایه ای که تاکنون استفاده شده: وضعیت مالی حال حاضر استارت آپ شما چگونه است؟ آینده نزدیک کسب وکار خود را توضیح دهید. سرمایه هایی که تاکنون از سرمایه گذاران دریافت کرده اید چگونه و در چه بخش هایی هزینه کرده اید.

بایدها در اسلایدهای ارائه

  • یک داستان بگویید و مخاطب را به لحاظ احساسی درگیر کنید. همه افراد حتی سرمایه گذاران به شنیدن داستان علاقه دارند، بنابراین یک داستان هیجان انگیز در مورد استارت آپ خود بگویید.
  • هر اسلاید را با بیان کردن یک موضوع محدود کنید. شما باید کاری کنید که همه ی توجه و حواس مخاطبتان در همان اسلاید باقی بماند. می توانید با ذکر مثال ها این کار را انجام دهید.
  • آماده باشید تا در برخورد اول تأثیری شگرف بر سرمایه گذاران بگذارید. اولین برخورد شما بسیار اثرگذار است. باور کنید که ۲ تا ۳ دقیقه اول شروع جلسه، مهم ترین و اثربخش ترین زمان ارائه است.
  • افرادی که در تیم تان هستند را معرفی کنید. روی دستاوردها و تخصص هر عضو تیم تمرکز کنید تا سرمایه گذاران بدانند که تیمی قوی و متخصص دارید.
  • در همه اسلایدها، از فونت، رنگ و اندازه یکسانی استفاده کنید و اندازه نوشته ها را بزرگ انتخاب کنید.

نبایدها در اسلایدهای ارائه

  •  از بولت ها (Bullet Points)، بیش ازحد استفاده نکنید. استفاده زیاد از این علائم، دید خوبی در نظر مخاطبین ندارد.
  • تعداد اسلایدها نباید زیاد باشند. ۱۰ اسلاید، استاندارد است.
  • از روی اسلایدها، کلمه به کلمه نخوانید. با این کار تماس چشمی و تأثیرگذاری روی مخاطبین را از دست خواهید داد.
  • ارائه ای پر از متن و خالی از تصویر ایجاد نکنید. مردم نمی توانند همزمان هم مطالب را بخوانند و هم به صحبت های شما گوش دهند. تصاویر بزرگ و مرتبط با موضوع می تواند احساس مخاطبین را درگیر کرده و در درک مطالب به آن ها کمک کند.
  • بدون آمادگی، هرگز ارائه ندهید. همه سؤالاتی که ممکن است در حین ارائه از شما پرسیده شود را پیش بینی کنید و آماده پاسخ گویی به همه آن ها باشید.
  • از فونت با اندازه کوچک در اسلایدها استفاده نکنید. از فونت های بزرگ استفاده کنید که همه حضار در جلسه بتوانند ببینند. برای عناوین از اندازه ۳۲ تا ۴۴ استفاده کنید و برای متن اسلایدها، اندازه نباید از ۲۸ کوچک تر باشد.

ده اسلاید که برای ارائه نیاز دارید

ده اسلاید که برای ارائه نیاز دارید

نمای کلی اسلاید ارائه برای سازماندهی مطالب مورد نیاز در ارائه

نمای کلی اسلاید ارائه برای سازماندهی مطالب مورد نیاز در ارائه

ادامه دارد...

مطالب تکمیلی:
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش اول
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش دوم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش سوم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش چهارم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش پنجم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش ششم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش هفتم

------------------------------
منبع: مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب وکارهای نوپای فاوا [سازمان فناوری اطلاعات ایران]

فایل: 
دانلود فایلاندازه
Audio icon فایل صوتی/ اسلاید ارائه استارت آپ (Pitch Deck)30.14 مگابایت
Share