مهارت های فردی و بین فردی/ بخش نهم

مهارت‌های ارائه - ارائه (Pitching)
ارائه آسانسوری
در درجه ی اول سعی کنید برای شروع گفت وگو از تصاویر (نمونه ی نمایشی از ایده و طرح تان) استفاده کنید. متن ها را در اسلایدها به حداقل برسانید...

معرفی و ارائه ایده و طرح مورد نظرتان بخش مهمی از مسیر کارآفرین شدن شماست. ممکن است این سؤال به وجود آید که یادگیری مهارت ارائه چه کمکی به شما می کند؟ یادگیری و استفاده مؤثر از این مهارت، منجر به نتایجی نظیر جلب نظر سرمایه گذاران و هیجان زده کردن مشتریان بالقوه می شود. پس شما قطعاً باید یاد بگیرید که چگونه استارت آپ خود را به طور اثربخش به دیگران معرفی کنید و باید بدانید چارچوب های ارائه مؤثر چیست. اگر این مهارت را خوب یاد نگیرید و اجرا نکنید، بهترین ایده هایتان نیز در جذب افراد و سرمایه گذارها با شکست مواجه خواهند شد.
وقتی برای اولین بار می خواهید ایده و استارت آپ تان را به سرمایه گذاران معرفی کنید، سعی کنید داستان استارت آپ خود را به گونه ای برایشان ارائه دهید که به جای سرمایه گذاری روی ده ها و صدها کارآفرین دیگر، روی ایده یا کسب و کار شما سرمایه گذاری کنند. نحوه ی ارائه ایده و احساسی که به سرمایه گذاران منتقل می کنید برای ترغیب آن ها به سرمایه گذاری بسیار مهم است. شما در درجه اول خود و تیم تان را به سرمایه گذار ارائه می دهید؛ به عبارت دیگر، ظاهر و نحوه ی صحبت کردن، بخش مهمی از ارائه ی موفق شماست. وقتی به موفقیت ایده ی خود اطمینان داشته باشید، این اطمینان به مخاطب منتقل شده و راضی کردن سرمایه گذاران راحت تر خواهد شد.
ارائه ایده، حداکثر باید ۲۰ دقیقه طول بکشد. این موضوع شما را مجبور می کند که بر مهم ترین پیام هایی که باید انتقال دهید تمرکز کرده و با اطمینان دادن به سرمایه گذاران توجهشان را برای سرمایه گذاری جلب کنید. برای این که بتوانید توجه سرمایه گذاران را حفظ کنید باید اطلاعات جدید و جذابی به آن ها ارائه دهید زیرا سرمایه گذاران در تلاش برای تطابق دادن اطلاعات شما با اطلاعات قبلی خودشان هستند و اگر اطلاعات و گفته های شما برایشان تکراری باشد، ممکن است خیلی سریع علاقه و توجهشان را از دست بدهند. اگر طرح کسب و کار شما سرمایه گذاران را قانع کرده و برایشان جذاب باشد، مطمئن باشید توجهشان را جلب کرده اید. در درجه ی اول سعی کنید برای شروع گفت وگو از تصاویر (نمونه ی نمایشی از ایده و طرح تان) استفاده کنید. متن ها را در اسلایدها به حداقل برسانید زیرا شما باید اتصالی احساسی با مخاطب ایجاد کنید نه صرفاً اتصالی مغزی، زیرا سرمایه گذاران در اغلب اوقات، ذهن خود را بر اساس احساسات خود می سازند و سپس آن را با حقایق و واقعیات توجیه می کنند.

نکاتی کلیدی برای ارائه مؤثر استارت آپ در برابر سرمایه گذاران:
۱- به اجرای طرح مشتاق باشید و این اشتیاق را نشان دهید؛ شور و شوق شما نباید غیرواقعی باشد، بلکه هیجان و اشتیاق شما باید از وجودتان برخیزد. این نکته را فراموش نکنید که اگر شما نسبت به کاری که قرار است انجام دهید شور و هیجان داشته باشید دیگران نیز به آن کار علاقه مند می شوند.
۲- مسائل مهم تر را در ابتدا ذکر کنید؛ از آنجا که زمان شما برای ارائه محدود است سعی کنید اولویت صحبت هایتان را مشخص کنید و قبل از اتمام زمان، صحبت های کلیدی را بیان کنید.
۳- هوشیار و زیرک باشید؛ وقتی کسی به ارائه ی شما گوش می دهد درواقع به دنبال یافتن ارزش هایی است که استارت آپ شما ممکن است برای وی و مشتریان ایجاد کند. در واقع وقتی طرح شما برای مشتریان جذاب و ارزشمند باشد، سودآوری طرح شما نیز بیش تر است. سرمایه گذاران نیز وقتی بفهمند سودآوری طرح بالاست، امکان سرمایه گذاری آن ها بیشتر خواهد بود. قبل از ارائه، این ارزش ها را پیدا کنید و در زمان ارائه، آن ها را برای مخاطبین بیان کنید.
۴- فرمول و روش خاص ارائه خود را ایجاد کنید. مربیان دوره های ارائه، به کارآموزان دوره، قالب هایی آماده می دهند اما این قالب ها فقط برای شروع کار که آشنایی زیادی با نحوه ارائه ندارید مناسب است ولی سعی کنید برای خود روش خاصی ایجاد کنید که منحصر به خودتان باشد.
۵- برای سرمایه گذاران دلیل بیاورید؛ اگر سرمایه گذاران تصمیم بگیرند که روی ایده ی شما سرمایه گذاری کنند باید دلیل انتخاب تیم و محصول شما را بدانند. دلیل این کار را برایشان بازگو کنید؛ مثلاً آیا محصول شما ارزان تر است؟ آیا ایده شما عملی تر است؟ آیا سودآوری طرح تان برای آن ها بیشتر است؟
۶- منصف باشید و به جای بدگویی کردن از رقبا که نشان دهنده ی بی تجربگی شماست، سعی کنید با اشاره به رقبایتان، مزیت استارت آپ خود را نسبت به بقیه ی رقبا مشخص کرده و بدین صورت توجه سرمایه گذاران را جلب کنید.

ادامه دارد...

مطالب تکمیلی:
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش اول
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش دوم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش سوم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش چهارم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش پنجم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش ششم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش هفتم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش هشتم

------------------------------
منبع: مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا [سازمان فناوری اطلاعات ایران]

فایل: 
دانلود فایلاندازه
Audio icon دانلود فایل صوتی/ ارائه (Pitching)20.13 مگابایت
Share