مقابله با شهوت - فتوکلیپ حجت الاسلام کاظم صدیقی

دریافت ویدئو
ساده ترین روش مقابله با شهوت در بیان حجت الاسلام و المسلمین حاج کاظم صدیقی

مقابله با شهوت :

مقابله با شهوت می تواند راه های متعدد داشته باشد که یکی از آن راه ها توسط حجت الاسلام والمسلمین، استاد حاج کاظم صدیقی بیان می شود... (روزه)

مقابله با شهوت

خداوند سبحان می فرماید: «وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعين‌»[بقره، 45]
حال در این آیه مصداق صبر و صلاه چیست ؟
مصداق دو گونه است : گاه خیلی روشن است و گاه در نگاه ظاهری به دست نمی آید و نیازمند تامل و دقت است. صبر در آیه در برخی روایات به صوم (روزه) تعبیر شده است و این به آن خاطر است که صوم (روزه) یکی از عباداتی است که تجلی صبر می باشد. این تطبیق به این ملاک است که در صوم (روزه)، صبر جلوه گر است. این هم امری تعبدی مانند هفت دور بودن طواف و غیره نیست که اگر تا قیامت هم در آن فکر هم می شد به جایی نمی رسیدیم.

روایتی در کافی شریف [فروع كافى، ج 3، ص 480، ح 1] آمده: «عنه علیه السلام : في الآية، قال: الصبر الصيام، و قال: إذا نزلت بالرجل النازلة الشديدة فليصم. إن الله عز و جل يقول: وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ يعني الصيام ..»[الميزان فى تفسير القرآن، ج 1، ص: 153] ؛ یعنی در كافى  از امام صادق (علیه السلام) روايت كرده كه فرمود: هر وقت امرى و پيشامدى على (علیه السلام) را به وحشت مى انداخت، برمي خاست، و به نماز مى ايستاد، و مى فرمود: (اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ)، از صبر و نماز كمك بگيريد.

فرموده: «العياشي في تفسيره. و تفسير الصبر بالصيام من باب المصداق و الجري »[الميزان فى تفسير القرآن، ج 1، ص: 153]؛ و نیز مرحوم علامه طباطبایی فرمودند: مضمون حدیث را عياشى [عياشى، ج 1، ص 43، ح 39- 40] هم در تفسير خود روايت كرده، و تفسير صبر بروزه، از باب جرى يعنى تطبيق كلى بر مصداق است.

در تفسیر عیاشی نیز چنین آمده: «عن أبي الحسن علیه السلام : في الآية قال: الصبر الصوم، إذا نزلت بالرجل الشدة أو النازلة فليصم، إن الله يقول: وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ. و الخاشع الذليل في صلاته المقبل عليها، يعني رسول الله ص و أمير المؤمنين ع.»[الميزان فى تفسير القرآن، ج 1، ص: 153]؛ و در تفسير عياشى [عياشى، ج 1، ص 43، ح 41] از ابى الحسن (علیه السلام) روايت آمده، كه فرمود: صبر در اين آيه بمعناى روزه است، و هر گاه امر ناگوارى براى كسى پيش آيد، روزه بگيرد، تا بر طرف شود، چون خداى تعالى...

حال که مشخص شد «صبر» در آیه فوق «روزه» است، به برخی فوائد معنوی روزه اشاره می کنیم:
1. اطاعت پروردگار.
2. مبارزه با نفس و كنترل هواهای نفسانی و شهوت.
3. تمرین عملی. (تمرین عملی حتی برای مقابله با شهوت هم می توان گفت)
4. نورانیت روح و روان.
5. تقویت اراده. (اکثر افراد که در مقابله با شهوت ناتوان هستند از ضعف اراده نشأت می گیرد)
6. تقرب به پروردگار متعال.[ر.ک: واعظی اراکی، نقش روزه در تقویت اراده و كنترل هوای نفس، رسالت، 25:8:81]

تقریباً به جرأت می توان گفت که همه موارد ذکر شده از فوائد روزه داری نقش مهمی در مقابله شوت دارند.

مطلب پیشنهادی: کنترل خیال کلید طلایی کنترل شهوت

 

منابع:
1. الميزان فى تفسير القرآن، ج 1، ص: 153.
2. ترجمه تفسير الميزان، ج 1، 230 .

Share