مستند غیررسمی 5 | دیدار جمعی از جهادگران با امام خامنه ای

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل مستند غیررسمی 5 (کیفیت خوب)360.82 مگابایت
فایل مستند غیررسمی 5 (کیفیت متوسط)48.32 مگابایت
روایتی از دیدار پنج‌ شنبه‌ ای حضرت آیت الله خامنه ای با فعالان جهادی و گروههای خدمت‌ رسانی به مناطق محروم

مستند غیررسمی 5 | دیدار جمعی از جهادگران با امام خامنه ای

در مستند "غیر رسمی ۵"، مخاطبان با زوایایی نو از شخصیت حضرت آیت الله امام خامنه ای حفظه الله آشنا میشوند.

مستند غیررسمی 5 | دیدار جمعی از جهادگران با امام خامنه ای

10 دقیقه ابتدایی این فیلم به قدری جذاب و گیرا بود که مخاطب تا پایان فیلم، پای تلویزیون نشست؛ جایی که دوربین، روایتگر تصاویری است که مخاطب را شگفت زده میکند؛ قابی که انتظار دیدن مقام معظم رهبری را نداریم و ایشان را در لباسی میبینیم که کمتر در آن دیده شده اند. البته مخاطب با دیدن ادامه فیلم متوجه ابعاد وجودی دیگری از رهبر معظم انقلاب شد؛ این موضوع دقیقاً همان کارکرد اصلی غیررسمی 5 است؛ یعنی ارتقای دیدگاه مخاطبان نسبت به سوژه ی اصلی که در این بخش مقام معظم رهبری کانون توجه است .  

ماجرای آن 10 دقیقه ابتدایی، به بازدید سرزده ی حضرت آیت الله امام خامنه ای از مردم زلزله زده ی بم در دی ماه سال 1382 مرتبط بود؛ جایی که ایشان عمامه را برداشته و کلاهی زمستانی بر سر گذاشتند و به جای عبا، کاپشنی بر تن کرده و بین مردم رفتند تا صحت گزارشهایی که مسئولان از رسیدگی به مردم زلزله زده داده اند را به صورت میدانی بررسی کنند. نکته ی قابل توجه که کارگردان مستند نیز بدان اشاره میکند این است که خیلی از روستایی ها به درستی متوجه حضور ایشان نمیشوند و احساس میکنند فرماندار بم برای گشت زنی به منطقه آمده است؛ بنابراین حرفهای مردم تندتر و هم صادقانه تر است و امام خامنه ای بدون واسطه با آنچه در منطقه میگذرد آشنا میشوند.

اگر از این تصاویر که تقریباً نقطه طلایی فیلم به شمار میرود عبور کنیم، شاهد جلسه ای هستیم که بعید است فیلمی از آن در رسانه ها تاکنون منتشر شده باشد، دیداری بین مسئولین و دست اندرکاران رسیدگی به زلزله زدگان با آیت الله خامنه ای؛ جلسه ای که رهبر معظم انقلاب صراحتاً کمی و کاستی هایی که به چشم دیده اند را بیان کرده و به مسئولان هشدار میدهند.

البته در پس همه این تصاویر، یک نکته بیش از بقیه رخ نمایی میکند و آنهم جهادی بودن روحیه ی آیت الله امام خامنه ای و صرف عمر چند دهه ای ایشان در همین مسیر خدمت به مردم است. در مستند، تصاویری از سال های قبل از انقلاب را میبینیم، جایی که امام خامنه ای به عنوان یک طلبه وارد میدان کمک به هموطنانش شده و با فعالیتهای جهادی خود نقش مهمی را در امدادرسانی به مردم در حوادث طبیعی نظیر سیل ایرانشهر، زلزله فردوس و اسفراین و ... ایفا میکنند.

همین موضوع، پُلی خوب و قابل اطمینان برای کارگردان فراهم میکند تا وارد یکی از جلسه های پنجشنبه ای شود. جلسه های صمیمانه ای که با نام غیررسمی، 4 بار دیگر بر قاب تلویزیون نقش بسته است. کارگردان این مستند علی صدری نیا است؛ او در 4 تجربه قبلی خود در مجموعه مستندهای «غیررسمی» به خوبی نشان داده که هدفش از ساخت این مستند، صرفاً بیان جلسات پنجشنبه ای رهبری با اقشار مختلف نیست و در لا به لای تصاویرش مفاهیمی عمیق تر را جستجو میکند.

مروری بر 4 قسمت قبلی غیررسمی به خوبی بیانگر همین موضوع است؛ مثلاً در غیررسمی 3 که دیدار نخبگان با امام خامنه ای بود، صدری نیا مخاطب را شگفت زده میکند؛ جایی که دوربینش پیگیری های مستمر رهبر انقلاب از نخبگان برای رسیدگی به امور علمی و پژوهشی آنان را نشان میدهد.

جالب اینجاست که برخی از نخبگان حاضر در آن جلسه، ارتباطی فراتر از یک رهبر و شهروند با آیت الله خامنه ای داشته و ماجراهایی از تماس رهبر انقلاب برای پیگیری یک دغدغه ی کاری یا یک مشکل اداری آنان را مقابل دوربین بیان میکنند. همچنین اشراف رهبری بر ریز جزئیات برخی از فعالیتهای پژوهشی که در لبه های مرزی علم حرکت میکنند، مخاطب را شگفت زده میکند.

در غیررسمی 4 نیز این موضوع در قالبی متفاوت تکرار شد؛ آن مستند، روایتگر دیدار طنزپردازان با رهبر معظــم انقلاب بود و به همین دلیل صدر ی نیا وجوه متفاوتی از ارتباط صمیمانه ی رهبر انقلاب با اهالی فرهنگ و هنر را به تصویر کشید.

مستند غیررسمی 5 اگرچه راوی دیدار جمعی از جهادگران با رهبری است، اما 2 هدف اساسی را دنبال میکند؛ یکی آنکه حضور رهبر معظم انقلاب در میدانهای مهم فعالیتهای جهادی را به نمایش می کشد و از سویی دیگر بیانگر درد و دل های صمیمانه جهادگران در دیدار با بالاترین مقام کشور است.

مستند غیررسمی 5 | دیدار جمعی از جهادگران با امام خامنه ای

جهت دسترسی به سایر قسمتهای مجموعه مستند «غیــررسمـــی» کلیک کنید.

Share