خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (14 مهر 1402) + متن

آیت الله سید حسن : سیل اخیر ضرورت احداث تاسیسات برای مهار سیل و ماندگار شدن آب در منطقه را اثبات کرد.

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (14 مهر 1402) + متن

بیانات آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه در 14 مهر 1402

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (14 مهر 1402) + متن

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه که در محل مصلای اردبیل با حضور پرشور و گسترده نمازگزاران برگزار گردید با اشاره به سیل اخیر در مناطق استان اظهار داشت: سیل اخیر در مناطق مختلف استان برای چندمین بار ضرورت احداث تاسیسات برای مهار سیل و ماندگار شدن آب در منطقه را اثبات و حجت را بر مسئولین مخصوصاً وزارت نیرو تمام کرد.

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (14 مهر 1402) + متن

وی ادامه داد: چقدر خوب بود که آقای وزیر نیرو در تابستان امسال از اتاق خنک و پر امکانات خود خارج و به روستاهای بی‌آب مثل روستاهای شهرستان گرمی می‌آمد و از نزدیک اثر تاسف بار بی‌آبی را لمس می‌کرد و ای کاش چند روز روزانه فقط دو ساعت آب به منزل آقای وزیر باز کنند تا متوجه شود که روستایی که در ۲۴ ساعت فقط دو ساعت آب دارد اهالی آن چه می‌کشد و ای کاش آقای وزیر این هفته در جلسه هفته وحدت در شهر هشچین در منطقه خلخال حاضر می‌شد و فریاد عزیزی از یکی از روستاهای هشجین را می‌شنید که چگونه از شدت درد بی‌آبی جز فریاد بر سر مسئولین چاره ای پیدا نکرده است.

خطیب جمعه اردبیل گفت: هر بار که سیل می‌آید اهالی مکرم آن مناطق با من تماس می‌گیرند و غصه می‌خورند که چرا این آب که رحمت خدا و مایه عزت بود از منطقه خارج شد می‌گویند تخریبات آن نصیب ما می‌شود اما برکات آن به یک کشور دیگر نصیب می‌گردد تابستان امسال در شهرستان مشگین شهر در بعضی از مناطق شهر بحران آب حاکم بود و اگر درایت معاونت عمرانی استانداری نبود قطعاً بحران به فاجعه تبدیل می‌شد اما در همان منطقه بارها مثل امسال شاهد سیل و خرابی و سیل هستیم.

وی افزود: در اثر قحطی و کمبود باران صدها روستای استان که از آب چشمه سیراب می‌شدند در اثر تعطیلی چشمه نه در زمین آب دارند و نه در آسمان البته برنامه مفصلی توسط دولت محترم و سپاه معظم برای تامین آب این روستاها شروع شده ولی کافی نیست و عدم کفایت اقتضاء می‌کند که اقدامات اساسی مثل مهار سیلاب‌ها و تقویت آبخیزداری و احداث سدهای معیشتی در این مناطق در اسرع وقت صورت بگیرد.

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (14 مهر 1402) + متن

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با تاکید بر ضرورت توجه به مهار تورم گفت: مقام معظم رهبری اخیراً فرمودند تورم دورقمی نباید استمراری باشد در این باب هم دولت و هم مجلس اصلی‌ترین مسئولیت را دارند همچنان که ملت عزیز نیز وظایفی بر عهده دارند.

دولت باید به شدت مواظب باشد که کسری بودجه‌  که از عوامل اصلی تورم است درست نشود و از خلق پول و بالا بردن حجم نقدینگی و از استقراض از بانک مرکزی اجتناب نماید یعنی انضباط مالی باید در اوج باشد و الاّ استمرار تورم دورقمی قطعی خواهد بود مجلس علاوه بر لحاظ لزوم پایین آمدن تورم در تصویب قوانین نباید هزینه بدون منبع به بودجه تحمیل کند اصل ۷۵ قانون اساسی می‌گوید:

طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه‌های عمومی می‌انجامد در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن، طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه‌ جدید نیز معلوم شده باشد.

 فحوای همین ماده دولت را نیز ملزم می‌کند که بر اساس منابع، مصرف کند اگر دولت و مجلس خلاف این ماده عمل کنند تورم قطعی خواهد بود و در بعضی موارد این خلاف در هر دو قوه رویت می‌شود.

آیت الله عاملی تصریح کرد: زمانی دولت ارز نیمایی را ۳۸ تومان می‌خرید و به قیمت ۴۲۰۰ تومان به وارد کننده‌ها می‌داد طبعاً بانک مرکزی ملزم به پرداخت مابه التفاوت بود در حالی که منبعی برای آن پیش بینی نشده بود.

 مجلس باید در خط مقدم حل تورم دو رقمی باشد و حرکت بر خلاف آن به جایگاه مجلس و مجلسیان لطمه می‌زند مجلس حتماً توجه دارد که رکن رکین مهار تورم رعایت تناسب بین هزینه و منابع است یکی از جاهایی که این توازن در آنجا به هم می‌خورد کمیسیون تلفیق است.

بعضی از مصوبات کمیسیون تلفیق در بعضی از سنوات در مسیر مهار تورم نیست گاهی کمیسیون تلفیق تغییرات بسیار خطیر در بودجه اعلامی دولت درست و هزینه خاص در بودجه ایجاد می‌کند اخیراً همین محذور در کمیسیون تلفیق اتفاق افتاد و اضافات مفصلی در بودجه اعلامی رخ داد.

 کسانی که در کمیسیون تلفیق حضور دارند باید مصالح کلان کشور را مد نظر قرار دهند عضو کمیسیون تلفیق باید توجه کند که بعد از رای اعتماد مجلس او دیگر نماینده یک منطقه خاص کشور نیست بلکه نماینده کل ملت است و اگر در مصوبات مجلس و کمیسیون تلفیق کل ملت را در نظر نگیرد قطعاً خیانت کرده است و در دراز مدت منطقه خودش نیز گرفتار می‌شود.

 کسانی که در تاریخ کشور ما همیشه در قلب ملت جای دارند کسانی هستند که همیشه مصالح کلان را اولویت اول خود قرار می دادند شهید سردار سلیمانی در اوج درگیری سوریه به دولت عربستان پیغام فرستاد و گفت اگر زمانی کشور عربستان به مخاطره بیفتد روی توان ما حساب کنید! در کربلا حضرت سیدالشهدا اعلام می کند که من هیچ وقت بیعت نمی کنم و پیشنهاد می کند که در مرزها به مرزبانی از کشور اسلامی مشغول شود جناب هانی ادریس از متفکرین بزرگ مغرب عربی روی همین کلان اندیشی امام حسین علیه السلام تمرکز ویژه دارد. این موضوع را مخصوصاً از این جهت مطرح کردیم که ملت عزیز ما بدانند که گاهی ریشه تورم در انتخاب خود آنها نهفته است .

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (14 مهر 1402) + متن

وی در بخش های دیگر خطبه با اشاره به موضع گیری های اخیر نتانیاهو گفت: نتانیاهو در حق ایران مرتکب اشتباهات بزرگی شده است بارها اعلام کرده که به زودی به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله خواهد کرد ولی جرات نگاه به طرف ایران را پیدا نکرده و شان ایران را بالا برده و عملاً گفته که ایران اسطوره قدرت شکست ناپذیر است. گاهی نقاشی‌های کودکانه با خود به سازمان ملل می‌برد و آنها را بی‌سواد فرض می‌کند که باید با نقاشی، مطلب را در قرن بیست و یکم به آنها تفهیم کند!

آیت الله عاملی ادامه داد: یکی از اشتباهات او این است که اخیراً اعلام کرد هم فلسطینی‌های قیام کننده و هم تظاهرات عظیم اسرائیلی‌ها علیه تعدیلات قضایی همه لشکر ایران هستند! با توجه به اینکه نفرت از اسرائیل در کل عالم اسلام و بلکه خارج از حوزه مناطق اسلامی در اوج است این سخنان او جایگاه مهمی را برای ایران عزیز ما در قلب مسلمان‌ها و انسان های آزاده درست کرده است این خطای او یکی از عوامل شیعه سیاسی شدن مسلمان‌های دنیاست شیعه سه قسم است شیعه اعتقادی شیعه عاطفی و شیعه سیاسی مراد از شیعه سیاسی کسانی هستند که جزو اهل سنت هستند ولی نظام سیاسی قرآن را فقط در خط و مشی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری پیدا کرده اند البرادعی مصری که سابقاً رئیس آژانس هسته‌ای بود اعلام کرد: “انا سنی الهویه شیعی الهوی! ” یعنی من در اعتقاد جزو اهل سنت هستم ولی در ممشای سیاسی شیعه هستم.

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (14 مهر 1402) + متن

وی افزود: اسرائیل اخیراً در سیل مشکلات داخلی و خارجی غرق شده و مثل انسان غرق شده دست و پا می‌زند و طبیعی است که برای تبرئه خود از ضعف و بدبختی مشکلات را گردن خارج از کشور بیندازد از یک طرف فلسطینی‌ها به صورت مسلحانه قیام کرده اند و روزی یا هفته‌ای نیست که از آنها کسی شهید نشود و اسرائیل کاملاً در برابر آنها عاجز است.

اسرائیل در یک اشتباه بزرگ صهیونیست‌های افراطی شهرک نشین را مسلح کرده و به جان فلسطینی‌ها انداخته است و جنایات تکان دهنده آنها باعث اعتراض آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها شده و نقض حقوق بشر به اوج رسیده است محکومیت خارجی حتی از طرف اروپا و آمریکا آنها را در تنگنای بزرگ قرار داده است همه باید بدانند که آنها غزه را به زندان بزرگ تبدیل کرده معبرها را بسته آب و برق را قطع کرده و دیوانه وار هر روز به منطقه‌ای از فلسطین حمله می‌کنند.

وی گفت: آمریکا اگر داعیه مبارزه با تروریسم را دارد اول باید با ترور یک ملت که مبتلی به مرگ تدریجی شده‌اند مبارزه کند استمرار مبارزه فلسطینی‌ها هزینه بسیار سنگینی به اسرائیل درست کرده است.

مهاجرت معکوس شدید شده و فرار سرمایه به یک خطر بنیان کن تبدیل شده است ورود صهیونیست‌های تندرو به مسجد الاقصی در عید عُرش یهودی‌ها و اهانت به مسجد الاقصی و دیوار بُراق فلسطینی‌ها را به شدت عصبانی ساخته و نظریه دو دولت کاملاً به محاق رفته است.

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (14 مهر 1402) + متن

خطیب جمعه اردبیل اظهار داشت:  از طرفی ترس از حمله حزب الله تمام وجود اسرائیل را گرفته به حدی که هم در تقسیم منطقه گازی “کاریش” و هم در ماجرای خیمه های “مزارع شبعا” با خفت و خواری تمام در برابر حزب الله عقب نشینی کرد از طرفی اسرائیل در جنگ اوکراین بعد از ماه‌ها محافظه کاری مجبور شد با صراحت از اوکراین در برابر روسیه حمایت کند در نتیجه حمایت روسیه را هم کاملاً از دست داد و در یک کلمه اسرائیل با سرعت تمام رو به فروپاشی است و بازنده آن دولتی است که در این شرایط اسف بار اسرائیل با این رژیم جعلی روابط خود را عادی نماید. زمانی نتانیاهو طرحی علیه ایران تدوین کرد و به آمریکا داد تا با هم آن را اجراء و دولت ایران را تماماً سرنگون کنند اسم آن طرح “مرگ ایران با راهبرد هزاران خنجر” بود حالا خداوند اسرائیل را در میان هزاران خنجر از درون و بیرون گرفتار ساخته است!

وی با بیان اینکه بهترین سخن در برابر تهمت‌های اسرائیل علیه ایران همان سخنی است که خود صهیونیست‌ها هنگام بدرقه نتانیاهو به سازمان ملل گفتند تصریح کرد: سه هفته پیش نتانیاهو عازم نیویورک شد تا در اجتماع سالانه سازمان ملل شرکت کند هنگام سفر او هزاران اسرائیلی در فرودگاه بن گوریون جمع شدند و با تظاهرات به نتانیاهو گفتند برو و هیچ وقت به اسرائیل برنگرد! او بعد از رسیدن به نیویورک طی مصاحبه ای گفت تمام تظاهر کنندگان یهودی در اسرائیل لشکر ایران هستند! قابل توجه است که اعتراضات علیه تعدیلات قضایی نتانیاهو عظیم‌ترین تظاهرات در تاریخ اسرائیل است و نتانیاهو همه آنها را لشکر ایران می‌داند! یعنی طبق اظهارات او بخش عظیم جمعیت اسرائیل از جمله دوست داران ایران هستند! با این حساب باید به ایران تبریک گفت که طبق گفته نتانیاهو توانسته این قدر در اسرائیل و بین اسرائیلی‌ها نفوذ داشته باشد! او به کل تظاهر کنندگان علیه تعدیلات قضایی اسرائیل اهانت کرد و گفت همه آنها نفهم هستند چون اصلاً نمی‌فهمند که علیه چه چیزی تظاهرات می‌کنند هیچ رئیس دولتی این گونه دشمن خود را بالا نمی‌برد و ملت خود را این گونه خراب نمی‌کند!

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (14 مهر 1402) + متن

وی با گرامی داشت هفته نیروی انتظامی گفت: هفته نیروی انتظامی را گرامی می‌داریم و برای پرسنل عزیز این نیرو آرزوی موفقیت داریم تردیدی در قدسیت کار کسانی که برای یک ملت تامین امنیت می‌کنند نیست امنیت مثل هوا می‌ماند که همه به آن در هر لحظه احتیاج دارند کشور بدون نیروی انتظامی یعنی شیوع و استیلاء قتل، غارت، شرارت، سرقت، خیانت، قاچاق، رواج مدار افیونی، عملیاتی شدن برنامه‌های خطرناک دشمن خارجی، زوال امنیت جانی مالی اقتصادی و عرضی و در یک کلمه توقف زندگی سالم و بی دغدغه از این رو پرسنل عزیز نیروی انتظامی نباید خود را با اقشار دیگر مقایسه کنند اصلی‌ترین تشکر از نیروی انتظامی همکاری با این عزیزان در تامین امنیت به طور مطلق و در تمام عرصه‌ها است.

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (14 مهر 1402) + متن

جهت دسترسی به مجموعه بیانات آیت الله سید حسن عاملی کلیک کنید.

Share