تغذیه مناسب دانش آموزان در مدارس

تغذیه دانش آموزان در مدرسه
تحقیقات نشان داده است بچه هایی که صبحانه می‌ خورند در مدرسه تمرکز بیشتری دارند و قدرت یادگیری شان بالاتر است.

تغذیه مناسب دانش آموزان در مدارس

در خصوص تغذیه مناسب دانش آموزان در مدارس ، تحقیقات نشان داده است بچه هایی که صبحانه می‌ خورند در مدرسه تمرکز بیشتری دارند و قدرت یادگیریشان بالاتر است. بچه هایی که صبحانه نمی‌خورند حافظه ی کوتاه مدتشان صدمه می‌ بیند و تمرکزشان در کلاس کم است. صبحانه باید قندهایی که به صورت فوری جذب می‌ شوند مانند عسل و مربا، آبمیوه ها و همچنین مواد قندی را که دیرتر جذب می‌ شوند مانند کیک صبحانه و نان دارا باشد.

تغذیه مناسب دانش آموزان

تغذیه مناسب دانش آموزان در مدارس

توصیه هایی مفید برای صبحانه ی دانش آموزان:

1 لیوان یا یک دوم لیوان آبمیوه به اضافه نان به مقداری که اشتها دارند همراه با شیر یا پنیر و یکی دو بار در هفته استفاده از کره و مربا و خامه است. ارزش غذایی پنیر از کره و خامه بیشتر است. گاهی استفاده از غلات صبحانه همراه با 1 لیوان شیر هم می تواند مفید واقع شود.
◀ دانش آموزانی که نسبت به مصرف شیر حساسند بهتر است حتماً پنیر مصرف کنند. حتی می‌ توان از ماست سفت و چکیده هم به عنوان صبحانه استفاده کرد.
◀ دانش آموزان در روزهایی که ورزش دارند باید صبحانه ی بیشتری بخورند و یا یک میان وعده مانند گردو و نان و پنیر همراه داشته باشند. حتی می‌ توانند از بعضی کلوچه و کیک ها بخصوص آن هایی که مغز گردو دارند استفاده کنند. دکتر کیمیاگر توصیه می‌ کنند، دانش آموزان هنگام صرف میان وعده یا صبحانه به هیچ وجه از پفک یا چیپس استفاده نکنند.
 برای دانش آموزان یک برنامه ی متنوع صبحانه داشته باشید و از خودشان هم کمک بگیرید تا صبحانه خوردن برایشان جذاب شود.
 برای تهیه میان وعده ای که در مدرسه همراه می‌ برند از قبل برنامه ریزی کنید. از قبل مواد غذایی را بصورت عمده تهیه کنید. کلی خرید کردن هم ارزان تر است و خیالتان هم از بابت مواد اولیه راحت خواهد شد.
 هر شب یک مدت زمان خاص را به تهیه و آماده کردن میان وعده ی روز بعد اختصاص دهید.
مصرف میوه ها را هم در این میان وعده در نظر بگیرید. تنوع غذایی را حتماً رعایت کنید.
◀ کودکان از خوردن غذاهایی که خودشان درست کرده اند لذت می‌ برند. اجازه دهید آن ها هم در این کار کمک کار شما باشند.
 یک بسته نایلون فریزر تمیز برای بسته بندی میان وعده ها و تغذیه مناسب دانش آموزان در مدارس کنار بگذارید.
◀ اگر تصمیم به درست کردن غذاهای جدید دارید حتماً از قبل از کودکتان بخواهید تا آن را بچشد و اگر دوست داشت برایش تهیه کنید.
 اگر سیب پوست کنده به کودکتان می‌ دهید سطح آن را با کمی‌ آب و آبلیمو اسپری کنید تا در زمان مصرف در مدرسه سیاه نشود.
◀ اگر به کودک خود پول برای خرید از مغازه ها نمی‌ دهید خودتان چند مدل کیک سالم یا بیسکویت تهیه کنید و به او بدهید تا همراه ببرد.
 سعی کنید گوجه فرنگی و سالاد را آخر از همه به ساندویچ اضافه کنید و زیاد فشار ندهید تا له نشود و خمیر نان را شل نکند.
 بهترین میان وعده یک لقمه نان و پنیر و سبزی با گردو یا سبزی یا نان و کتلت و کوکوی خانگی است. در هر حالت بهتر است از کالباس یا سوسیس برای تغذیه ی کودکان استفاده نشود.
◀ خرید از بوفه با توجه به این که در بیشتر بوفه های مدارس غذاهای آماده با کالباس یا سوسیس ارائه می‌ شود، مناسب نیست. در صورت سالم بودن غذاهای خانگی این بوفه ها، دانش آموز می‌ تواند گاهی از غذاهای بوفه استفاده کند.
◀ هر چند وقت یکبار کیف فرزندتان را به طور کامل خالی و تمیز کنید تا بقایای غذاهای مانده در کیف یا خرده های ساندویچ موجب آلودگی کیف نشود.

منبع : بیتوته / ​تغذیه مناسب دانش آموزان در مدارس

پدیدآورنده: 
Share