مهارت های فردی و بین فردی/ بخش ششم

مدیریت ابهام (Managing Ambiguity) + فایل صوتی جلسه
استارت آپ ایرانی
کارآفرینان در مقایسه با افراد دیگر، در برخورد با شرایط مبهمی که با آن مواجه می شوند قدرت تحمل بیشتری دارند و از روبرو شدن با این شرایط احساس تهدید نمی کنند و خود را نمی بازند.

ذهن انسان همواره در حال تنظیم و واردکردن اطلاعات و دانش هاست. کسی مبهم بودن و نامشخص بودن شرایط را دوست ندارد، از طرفی ذهن همواره به دنبال پاسخ ها و توضیحات در مورد این شرایط مبهم و نامشخص می گردد. کسب وکارهای نوپا چون با ایده ای جدید شروع می شوند، با ابهامات زیادی مواجه هستند، این که مطمئن نباشید در این کار موفق خواهید شد یا خیر؟ این یعنی در استارت آپ عدم قطعیت و ابهام وجود دارد. کارآفرینان در مقایسه با افراد دیگر، در برخورد با شرایط مبهمی که با آن مواجه می شوند قدرت تحمل بیشتری دارند و از روبرو شدن با این شرایط احساس تهدید نمی کنند و خود را نمی بازند. آن ها بدون اینکه این شرایط مبهم بر هدف و تلاششان تأثیر منفی داشته باشد، قادرند به طور اثربخش با شرایط و اطلاعات مبهم، ناقص و غیر شفاف (به واسطه ماهیت کسب وکارهای نوپا وجود این اطلاعات مبهم عادی است) روبرو شده و ضمن برطرف کردن این ابهامات، آن ها را به نفع خود تغییر دهند.

تعریف قدرت تحمل ابهام:
«توانایی مقاومت در برابر ترس از شکست (مثل ترس از تحقیر شدن، ترس از دست دادن پول، آبرو، اعتبار و ...) و ابهامات مربوط به شروع کسب وکار(مثلاً آیا در این کار موفق می شوم؟ آیا نرخ سودآوری این کار بالاست؟ و ...)».
در شرایط عدم اطمینان، اعضای تیم به تصمیم ها و عکس العمل های شما نگاه می کنند که ببیند چه اقدامی انجام می دهید، پس باید این مهارت را در خود و هم چنین اعضای تیم تان تقویت کنید تا بتوانید بهترین عکس العمل را در شرایط مختلف داشته باشید. 
تحمل ابهام بالا به این معنی است که قبل از تصمیم گیری و اقدام به کاری، نیازی به دانستن همه جواب ها نداشته باشید و حتی در صورت عدم اطمینان، ریسک های حساب شده را در نظر بگیرید. منظور از ریسک حساب شده، ریسک هایی است که قبل از اقدام و تصمیم گیری در مورد آن ها فکر کرده و برای مقابله با آن ها خود را آماده کرده باشید.
مدیریت ابهام (Managing Ambiguity):
برای اینکه بتوانید در برخورد با شرایط نامشخص ابهام را کنترل کنید، در ابتدا درجه اهمیت ابهام را مشخص کنید. میزان مهم بودن ابهام را فقط و فقط شما می توانید تعیین کنید. برای این کار، به این فکر کنید که ابهام ایجادشده در رابطه با استارت آپ شما چقدر اهمیت دارد؟ از ۱ تا ۱۰ بر اساس میزان اهمیتی که فکر می کنید دارد، امتیاز دهید. نحوه امتیاز دهی اول و آخر طیف به این صورت است: آیا این وضعیت برای استارت آپ من تهدیدی جدی و مهم است؟ [شماره ده(۱۰) را بدهید] یا این وضعیت برای استارت آپ من کاملاً بی اهمیت است؟ (شماره ۱ را بدهید).
گاهی اوقات، ممکن است ناخواسته نظرتان در مورد میزان اهمیت وضعیتی نامشخص اشتباه باشد، مثلاً ممکن است شما به شرایطی که با آن روبرو شده اید امتیاز ۸ را بدهید ولی وقتی به خوبی در مورد اهمیتش فکر می کنید متوجه شوید امتیاز آن ۴ است. با این کار اضطراب خود را زیاد می کنید پس سعی کنید درباره شرایط نامشخص اطلاعات خود را بالابرده و به خوبی و همه جانبه در مورد اهمیت آن فکر کنید. وضعیت وقتی نامشخص است که برای آن نتایج احتمالی زیادی وجود داشته باشد که هیچ کدام از آن ها مطلوب نباشد. این را بدانید در سخت ترین شرایط نیز، همیشه دو اصل وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:
اصل ۱) شما همیشه می توانید واکنش تان را نسبت به یک وضعیت کنترل کنید. واکنش شما انتخاب شما است.
اصل ۲) با شناسایی عوامل قابل کنترل و غیرقابل کنترل، احتمال موفقیت افزایش و میزان اضطراب کاهش می یابد.
در مورد نتایج ممکن مربوط به هر وضعیت مبهم، فکر کنید. فهرستی از همه این نتایج، حتی بد ترین و ترسناک ترین آن ها تهیه کنید و در مورد عکس العمل مناسب هرکدام فکر کنید و به سؤالات زیر جواب دهید:
نتایجی که ممکن است هر وضعیت ایجاد کند کدام اند؟ احتمال به وقوع پیوستن هرکدام از این نتایج چقدر است؟ کارهایی که شما باید در برخورد با این نتایج به طور مؤثر انجام دهید چیست؟
وقتی شما این کار ها را برای کنترل ابهام انجام دهید با ایجاد برنامه ای جامع و کامل، شانس موفقیت تان را افزایش می دهید؛ بنابراین حتی با وقوع بد ترین حوادث و نتایج، شما آمادگی لازم برای عکس العمل مناسب را دارید و اثرات منفی آن را بر استارت آپ خود تا حد زیادی کاهش می دهید. پیشنهاد می شود مسائلی که نمی توانید کنترل کنید را فراموش کرده و به خود اضطراب وارد نکنید.

توصیه هایی برای مدیریت ابهام:
- مدیریت ابهام، مهارتی است قابل پرورش که با تمرین به دست می آید. پس نا امید نشوید و همواره تمرین کنید.
- تفاوت های بین اضطراب و عدم اطمینان را درک کنید. به عنوان مثال، شاید وضعیتی که با آن مواجه شده اید درواقع مسئله خاصی نیست و فقط اضطراب شما باعث می شود آن را بحرانی بدانید. 
- با یادگیری و بکار بردن تکنیک های تمدد اعصاب، اضطراب خود را کنترل کرده و ظرفیت های خود را افزایش دهید.
- با کمک همکار، شریک و یا یک دوست و استفاده از روش «تفکر شفاف» درک خود را نسبت به مسائل بالا ببرید.

ادامه دارد...

مطالب تکمیلی:
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش اول
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش دوم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش سوم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش چهارم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش پنجم

------------------------------
منبع: مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب وکارهای نوپای فاوا [سازمان فناوری اطلاعات ایران]

فایل: 
دانلود فایلاندازه
Audio icon فایل صوتی/ مدیریت ابهام (Managing Ambiguity)21.76 مگابایت
Share