نگاهی به خصوصیات اخلاقی شهید حسین خرازی

تعداد کلمات 396 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
نگاهی به خصوصیات اخلاقی شهید حسین خرازی
در این بخش از ضیاءالصالحین به بررسی خصوصیات اخلاقی سردار شهید حاج حسین خرازی می پردازیم.

نگاهی به خصوصیات اخلاقی شهید حسین خرازی

در این نوشتار خصوصیات اخلاقی سردار شهید حاج حسین خرازی را مورد بررسی قرار می دهیم. همراه ما باشید تا با خصوصیات اخلاقی شهید حسین خرازی بیشتر آشنا شوید.

نگاهی به خصوصیات اخلاقی شهید حسین خراری

شهید خرازی با قرآن و مفاهیم آن مانوس بود و قرآن را با صدای بسیار خوبی قرائت می کرد. روزهای عاشورا با پای برهنه به همراه برادران رزمنده خود در لشکر امام حسین علیه السلام در بیابانهای خوزستان به سینه زنی و عزاداری می پرداخت و مقید بود که شخصاً در این روز زیارت عاشورا بخواند.

او علاوه بر داشتن تدبیر نظامی، شجاعت کم نظیری داشت. با همه مشکلات و سختیها، در طول سالیان جنگ و جهاد از خود ضعفی نشان نداد. قاطعیت و صلابتش برای همه فرماندهان گردانها و محورها، نمونه و از ابهت فرماندهی خاصی برخوردار بود.

حساسیت فوق العاده ای نسبت به مصرف بیت المال داشت، همیشه نیروها را به پرهیز از اسراف سفارش می کرد و می گفت: وسایل و امکاناتی را که مردم مستضعف دراین دوران سخت زندگی جنگی تهیه می کنند و به جبهه می فرستند بیهوده هدر ندهید، آنچه می گفت عامل بود، به همین جهت گفتارش به دل می نشست.

حاج حسین معتقد به نظم و ترتیب در امور و رعایت انضباط نظامی بود و از اهتمام به آموزش نظامی برادران و تربیت کادرهای کارآمد غافل نبود. نیمه های شب اغلب از آسایشگاهها و محلهای استقرار نیروی لشکر سرکشی نموده و حتی نحوه خوابیدن آنها را کنترل می کرد. گاه، اگر پتوی کسی کنار رفته بود با آرامش تمام آن را بر روی او می کشید.

او به وضع تدارکات رزمندگان بصورت جدی رسیدگی می کرد. شهید خرازی یک عارف بود. همیشه با وضو بود. نمازش توام با گریه و شور و حال بود و نماز شبش ترک نمی شد.
او معتقد بود: هرچه می کشین و هرچه که به سرمان می آید از نافرمانی خداست و همه، ریشه در عدم رعایت حلال و حرام خدا دارد.

دقت فوق العاده ای در اجرای دستورات الهی داشت و این اعتقاد را بارها به زبان می آورد که: سهل انگاری و سستی در اعمال عبادی تاثیر نامطلوبی در پیروزیها دارد. دائماً به فرماندهان رده های تابعه سفارش می کرد که در امور مذهبی برادران دقت کنند. همیشه لباس بسیجی بر تن داشت و در مقابل بسیجی ها، خاکی و فروتن بود. صفا، صداقت، سادگی و بی پیرایگی از ویژگیهای او بود.

نگاهی به خصوصیات اخلاقی شهید حسین خراری

پدیدآورنده: 
Share