ویژگیهای جهان پس از ظهور

ویژگیهای  جهان پس از ظهور
در جهان پس از ظهور، امنیت و آرامش کامل برقرار میگردد و عوامل ناامنی و مظاهر ظلم و فساد از بین میرود و عبادت واقعی به صورت عمومی تحقق می یابد.

ویژگیهای جهان پس از ظهور

با توجه به آیه 55 سوره ی مبارکه ی نور، در جهان پس از ظهور امنیت و آرامش کامل برقرار میگردد و عوامل ناامنی و مظاهر ظلم و فساد از بین میرود و عبادت واقعی به صورت عمومی تحقق می یابد.

ویژگیهای جهان پس از ظهور

جهان پس از دوره ی ظهور چگونه خواهد بود؟

الف. حیات مادی بعد از ظهور از جهت قوانین و سنتهای حاکم بر جهان هستی و ماده با قبل از ظهور تفاوت ندارد. ولادت و مرگ افراد یکی است، استعدادها و ویژگیهای انسانی فرق نمیکند. بنابراین انسانهای بعد از ظهور نیز هنگام پایان پیمانه عمرشان از دنیا میروند. خداوند میفرماید: «کل نفس ذائقه الموت؛ هرکس مرگ را می چشد. (1) بله ممکن است به علت رشد چشمگیر علم و دانش بشری و از بین رفتن بسیاری از عوامل مرگ زودرس مانند جنگ و بیماریها، انسانها عمر طولانی داشته باشند. ولی سر انجام همه میمیرند.

ب - درباره شکوفایی و پیشرفت در جامعه پس از ظهور، به صورت عام و کلی به چند گزینه میتوان اشاره کرد:

ویژگیهای جهان پس از ظهور

1. اجرای مقررات و دستورهای زیبا و مترقی و انسان ساز اسلام با عمل به کتاب خدا و احیای سنت پیغمبر و از بین بردن بدعتها؛ امام علی علیه السلام فرمودند: «آن چه از کتاب و سنت مرده است، زنده میکند». (2)

2. شکوفایی علم و دانش؛ امام صادق علیه السلام میفرماید: «دانش 27 حرف است و همه آن چه پیامبران آورده اند، تنها 2 حرف از آن است و مردم تا کنون جز با آن 2 حرف با حرفهای دیگر آشنایی ندارند. زمانی که قائم عجل اللّه تعالی فرجه الشریف قیام کند، 25 حرف دیگر را بیرون میاورد و بین مردم نشر و گسترش دهد و آن 2 حرف را نیز ضمیمه کند و مجموع 27 حرف را میان مردم گسترش میدهد.» (3)

ویژگیهای جهان پس از ظهور

3. پیشرفت و گسترش امور دینی و معنوی که با آموزه های مختلفی همراه است: آموزش قرآن؛ امام علی علیه السلام فرمودند: «گویا شیعیانم را میبینم که در مسجد کوفه، گرد آمده اند و با برپایی چادرهایی، مردم را به همان ترتیبی که قرآن فرود آمده بود، آموزش میدهند». (4) 

فراگیری حکمت؛ امام محمدباقر علیه السلام فرمودند: «در روزگار مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف به اندازه ای به شما حکمت و فهم داده میشود که یک زن در خانه اش، بر طبق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت (رفتار) میکند»(5). 

نیز فرمودند: «در زمان او به شما حکمت داده میشود» (6) 

توجه به عبادت؛ امام علی علیه السلام فرمودند: «مردم در روزگار مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف به عبادت و دین روی می آورند و نماز را به جماعت برگزار میخوانند». (7)

 رشد اخلاق و صفات پسندیده و از بین رفتن رذایل و صفات ناپسند؛ امام علی علیه السلام فرمودند: «زمانی که قائم ما قیام کند کینه های بندگان نسبت به هم از دلهای شان زدوده میشود». و در روایتی امام محمدباقر علیه السلام فرمودند: «زمانی که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان میگذارد و اخلاقشان را به کمال میرساند». (8)

ویژگیهای جهان پس از ظهور

4. امنیت فراگیر در زمینه های مختلف؛ خداوند متعال میفرماید: « و لیبدلنهم من بعد خوفهم امناً؛ ترس آنها را به امنیت و آرامش مبدل میکند». (9)

امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه هجدهم سوره مبارکه سبأ فرمودند«سیروا فیها لیالی و ایاماً آمنین» مقصود همراهی با قائم ما اهل بیت است. (10)

5. اقتصاد شکوفا و سالم؛ امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: «در دولت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف ربا از بین میرود». (11) و در مورد عمران و آبادی، امام باقر علیه السلام فرمودند: «در زمان حکومت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف در روی زمین، ویرانه ای باقی نمیماند، مگر آنکه آباد میگردد». (12) محصولات کشاورزی فراوان میشود. پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلم فرمودند: « رودخانه ها، پر از آب میشود و چشمه سارها به جوشش آمده، لبریز میگردد و زمین چند برابر محصول میدهد». (13) و دام و گوسفند فراوان میگردد. (14)

ویژگیهای جهان پس از ظهور

6. سلامتی جسم و روان؛ امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: «هر کس قائم را درک کند، اگر به بیماری دچار باشد، شفا یابد و چنانچه دچار ناتوانی و سستی باشد، توانا و نیرومند گردد».(15)

ویژگیهای جهان پس از ظهور

طبق آیات شریفه ی قرآن کریم، آینده ی جهان از آن دین اسلام و حاکمیت دین حق است. (16) کل زمین در اختیار بندگان صالح قرار میگیرد (17) و حجت خدا و مؤمنان صالح، به خلافت و حکومت میرسند.

در این روزگار دین مورد رضایت خدا (اسلام) پا برجا و برقرار میشود و احکام و معارف آن در سرتاسر جهان اجرا میگردد، امنیت و آرامش کامل برقرار میگردد و عوامل ناامنی و مظاهر ظلم و فساد از بین میرود و عبادت واقعی، عبودیت و بندگی حقیقی به صورت عمومی تحقق می یابد. (18)

ویژگیهای جهان پس از ظهور

منابع و پی نوشتها :

1آل عمران، آیه 185

2- نهج البلاغه، خطبه 138 

3- بحارالانوار، ج52، ص336

4- بحارالانوار، ج52، 364 

5- بحارالانوار، ج52، ص352

6- بحارالانوار، ج52، ص352

7-  عقد الدرر، ص159

8- بحارالانوار، ج52، ص336

9-  سوره نور؛ آیه 55

10- بحارالانوار، ج 52، ص313، ج8

11- منتخب الاثر، ص474

12- منتخب الاثر؛ ص606

13- بحارالانوار، 52/304

14- بحارالانوار، 51/81

15- بحارالانوار، 52/335، ج68

16- سوره توبه، آیات 32 و 33

17- سوره توبه، آیات 32و 33

18- سوره نور؛ آیه 55

پدیدآورنده: 
Share