خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (30 تیر 1402) + متن

پیام سید حسن نصرالله به آذری های جهان به نقل از امام جمعه اردبیل

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (30 تیر 1402) + متن

بیانات آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه در 30 تیر 1402

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (30 تیر 1402) + متن

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه که در محل مصلای اردبیل با حضور پر شور و گسترده نمازگزاران و اقشار مختلف مردم برگزار گردید با اشاره به دیدار خود با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در سفر اخیر خویش به لبنان خاطر نشان کرد: در سفر اخیر به لبنان یک توفیق بسیار بزرگ نصیب ما شد و آن ملاقات با عزت و شرف مسلمان‌ها غرور مسلمان‌ها هیبت، صولت و سطوت مسلمان‌ها حضرت آقای سید حسن نصرالله بود چه کسی در عالم اسلام آرزو ندارد که او را از نزدیک ببیند و به او عرض ادب بکند دست او را ببوسد در برابر او اشک شوق بریزد و از نزدیک شکوه و عظمت یک شاگرد قرآن، شاگرد مکتب اهل بیت و شاگرد مدرسه حسینی را تماشا کند؟ او کاملاً به جا گفته است که “نحن ابناء الحسین” من او را درست مثل مالک اشتر پیدا کردم هرچه امیرالمومنین عایه السلام درباره مالک اشتر گفته در وجود او متجلی است.

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (30 تیر 1402) + متن

وی ادامه داد: مولی درباره مالک اشتر فرموده:لا يَنَامُ أَيَّامَ الْخَوْفِ، وَ لا يَنْكُلُ عَنِ الاْعْدَاءِ سَاعَاتِ الرَّوْعِ، أَشَدَّ عَلَى الْفُجَّارِ مِنْ حَرِيقِ النَّارِ(او در روزهای ترسناک خواب و در لحظه های وحشتناک ترس ندارد) – فَإِنَّهُ سَيْفٌ مِنْ سُيُوفِ اللَّهِ، لا كَلِيلُ الظُّبَةِ، وَ لا نَابِي الضَّرِيبَةِ (او شمشیر خداست و ارده خدا را جاری می کند شمشیر او هیچ وقت کند نمی شود و اگر ضربه ای زد ضربه به خود او برنمیگردد یعنی شمشیر او کند نیست) [نهج البلاغه، شرح نامه 38] و در جای دیگر فرموده :”لَو کانَ جَبَلاً لَکانَ فِنداً، ولَو کانَ حَجَراً لَکانَ صَلداً. للهِِ مالِکٌ ! وما مالِکٌ ! وهَل قامَتِ النِّساءُ عَن مِثلِ مالِک! وهَل مَوجودٌ کَمالِک”(خدا مالک را بیامرزد! اگر کوه مى بود، قلّه اى دست نیافتنى و دور و بلند مى نمود! و اگر سنگ مى بود، صخره اى سخت مى نمود! (آفرین بر مالک! مالک که بود؟! آیا زنان، مانند مالک را مى زایند؟! آیا در روزگار ما چون مالک هست) [نهج البلاغه، حکمت 443]

وی با اشاره به پیامی که از سید حسن نصرالله در خصوص آذری های جهان گرفته است گفت: در این ملاقات که جزو استثنایی‌ترین لحظه‌های عمر بنده و برای دومین بار است که به محضر ایشان مشرف می شوم مطالب مهمی مطرح شد در خاتمه المطاف به ایشان عرض کردم در کل دنیا هر کجا آذری حر و غیور وجود دارد عاشق شما و شیفته شماست و شما در قلب آذری های غیور و حسینی جا دارید چقدر عالی می‌شود که برای آذری‌های جهان پیامی مرحمت فرمایید ایشان با مدح بسیار بلیغی از نقش مقام معظم رهبری در منطقه و با تبیین خطر عظیمی که با درایت ایشان از منطقه دفع شده است فرمود از تمام آذری‌های عزیز و غیور می‌خواهم با تمام توان در خدمت منویات مقام معظم رهبری باشند و ملت ایران توجه کنند که اقتدار ایران اسلامی اطاعت از مقام معظم رهبری است.

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (30 تیر 1402) + متن

وی در ادامه با اشاره به هتک حرمت مجدد به ساحت مقدس قرآن مجید در کشور سوئد توسط یک مامور رژیم غاصب صهیونیستی اظهار داشت: دولت سوئد دوباره اشتباه بزرگی را مرتکب شد و به مامور موساد اجازه داد که دوباره قرآن را در برابر سفارت عراق به همراه پرچم عراق آتش بزند آنها قطعاً می‌دانند که این کار موجب اذیت و آزار شدید روحی حدود دو میلیارد مسلمان است و خودشان تصریح کردند که ما حق نداریم معتقدین به هیچ فکری را ناراحت کنیم آنها حتی هرگونه تعرض به مثلی ها (همجنس بازان) را اجازه نمی‌دهند.آنها می‌گویند ما حق نداریم صاحب فکری را به خاطر همان فکر ناراحت کنیم.

وی در مقام نقد این سخن گفت: اولاً آنها این روش را در حق مسلمان‌ها اجراء نمی‌کنند ثانیاً هر فکری احترام ندارد حضرت ابراهیم به مشرکین گفت:” أُفٍّ لَكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ” (اف بر شما و بر آنچه به جز خدای یکتا می‌پرستید) [سوره انبیاء، آیه 67] و حضرت موسی در برابر فکر سامری ایستاد و گوساله او را آتش زد “قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ  وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَنْ تُخْلَفَهُ  وَانْظُرْ إِلَى إِلَهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا”(موسی گفت: از میان ما برو که تو در زندگانی دنیا (به مرضی معذب خواهی شد که همه از تو متنفر شوند و) دایم گویی کسی مرا نزدیک نشود، و (در آخرت) هم وعده‌گاهی (در دوزخ) داری که با تو تخلف نخواهد شد، و اکنون این خدایت را که بر پرستش و خدمتش ایستادی بنگر که آن را در آتش می‌سوزانیم و خاکسترش را به آب دریا می‌دهیم.) [سوره طه، آیه 97]

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (30 تیر 1402) + متن

خطیب جمعه اردبیل اضافه کرد: خداوند به تفکر قوم لوط احترامی قائل نیست و بالاتر از آن بر سر آنها سنگ می‌ریزد و شهر را زیر و رو کرده آنها را زیر آوار دفن می کند “فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِنْ سِجِّيلٍ مَنْضُودٍ مُسَوَّمَةً عِنْدَ رَبِّكَ  وَمَا هِيَ مِنَ الظَّالِمِينَ بِبَعِيدٍ”(چون فرمان (قهر) ما در رسید دیار آن قوم نابکار را ویران و زیر و زبر ساختیم و بر سر آنها مرتب سنگ گل (هلاکت کننده) فرو ریختیم.که آن سنگها از امر خدا نشاندار و معین بود و البته چنین هلاکتی از ظالمان عالم دور نخواهد بود). [سوره هود، آیه 82]

وی تصریح کرد: خود اروپایی‌ها هم به فکر هیتلر احترام قائل نیستند و اگر یک خارجی از او تعریف کند فوراً او را از کشور اخراج می‌کنند با هر منطقی که آنها می‌گویند فکر هیتلر احترام ندارد ما هم می‌گوییم با همان منطق تفکر اهانت به قرآن احترام ندارد.

بله آنها قطعاً می‌دانند که آتش زدن کتاب مقدس دو میلیارد مسلمان کار درستی نیست و قطعاً می‌دانند که مسلمان‌ها عکس‌العمل شدید خواهند داشت و قطعاً می‌دانند که ممکن است برای سفارت‌های آنها و کارمندان آنها و هم‌وطنان آنها در کشورهای اسلامی مشکل درست شود و قطعاً می‌دانند که این کار نفعی برای آنها ندارد پس چرا این کار را می‌کنند ؟این عمل کاملاً خسارت بار یک فائده برای آنها می‌تواند داشته باشد و آن غافل کردن مسلمان‌ها از قضیه فلسطین و تحت الشعاع قرار دادن جنایت‌های این روزهای اسرائیل در فلسطین است.

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (30 تیر 1402) + متن

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حق مردم مظلوم فلسطین تصریح کرد: این روزها اسرائیل جنایت را در فلسطین به اوج رسانده است این روزها اسرائیل علاوه بر درگیری شدید با فلسطینی‌ها از جانب خود اسرائیلی‌ها هم شدیداً تحت فشار است و هر روز تظاهرات علیه نتانیاهو برگزار می‌کنند آنها از خدمت در ارتش و سایر بخش‌های اجتناب می‌کنند و علت آن تعدیلات قضایی نتانیاهو می‌باشد طبق این تعدیلات تمام قضات باید توسط دولت نصب شود یعنی قوه قضاییه به طور کامل استقلال خود را از دست می‌دهد در این خصوص علاوه بر داخل از خارج هم بر نتانیاهو فشار وارد می‌شود کانادا صمیمی‌ترین دوست اسرائیل دیروز به خاطر تعدیلات قضایی به نتانیاهو اعتراض کرد اگر ایران چنین تصمیمی می‌گرفت دنیا را بر سرش خراب می‌کردند.

امام جمعه اردبیل گفت: عجیب این است که دیروز نتانیاهو می‌گفت اینکه اسرائیلی‌ها از خدمت در ارتش اجتناب می‌کنند این ضد دموکراسی است! رژیمی که قوه قضاییه را آلت دست خود می‌کند با بی‌حیایی از دموکراسی هم حرف می‌زند اروپایی‌ها بارها گفته‌اند که اسرائیل دموکراتیک‌ترین دولت در منطقه خاورمیانه است! به دولت سوئد می‌گوییم گند، کثافت و جنایت اسرائیل آن قدر بالا آمده که با آتش زدن به قرآن نه تنها دفن نمی‌شوند بلکه شما نیز در آتش نحوست این رژیم منحوس می‌سوزید.

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (30 تیر 1402) + متن

وی افزود: دولت سوئد می‌گوید هر وقت کسی از من مجوز برای سوزاندن قرآن بخواهد مجوز خواهم داد چون آزادی ارزش اصیل کشور ما است در کشورما  همه آزاد هستند هر کاری خواستند بکنند عراقی‌ها نیز جواب دادند در کشور ما نیز آزادی حاکم است و ما آزاد هستیم سفارت شما را آتش بزنیم!

آمریکا و اتحادیه اروپا با اشد العبارات تسخیر و احراق سفارت سوئد در عراق را که با پرچم “یا حسین” صورت گرفت محکوم کردند و چقدر عجیب است که در کنار این محکومیت حاضر نشده‌اند یک کلمه به سوئد تذکر دهند که ایجاد کینه و نفرت و کراهیت بین انسان‌ها درست نیست و مجوز دادن شما به احراق و اهانت به قرآن خطاست هر مسلمانی قطعاً از یک طرفه محکوم کردن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ناراحت است.

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (30 تیر 1402) + متن

امام جمعه اردبیل گفت: اگر خداوند و خود قرآن در اینجا حکم کند سوئد را مقصر اصلی در آتش سوزی سفارت سوئد معرفی می‌کند خداوند در قرآن فرموده هر کسی مقدمه جنایت را فراهم می‌کند کار او از جنایت به وجود آمده شدیدتر است”وَالفِتنَةُ أَشَدُّ مِنَ القَتلِ” [سوره بقره، آیه 191] در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم اصحاب پیامبر چند مشرک را در ماه حرام کشتند با این اشتباه اصحاب مشرکین مستمسک بزرگی درست کرده و علیه پیامبر تبلیغات وسیع به راه انداختند و عرصه را بر حضرت تنگ کردند  در اینجا خداوند به نصرت و یاری رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اصحاب آمد و فرمود: “وَالفِتنَةُ أَشَدُّ مِنَ القَتلِ” [سوره بقره، آیه 191] و فرمود:”وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ”(و با کفار جهاد کنید تا فتنه و فساد از روی زمین برطرف شود و دین خدا حاکم باشد و بس) [سوره بقره، آیه 193]

وی با اشاره به موضع گیری اتحادیه اروپا در خصوص روابط عراق و سوئد بعد از حادثه هتک حرمت به قرآن اظهار داشت: دیروز اتحادیه اروپا بر سر عراق داد زد که باید روابط با سوئد به حالت اولیه برگردد و نباید رابطه را قطع کنید این اتحادیه حاضر نشد یک کلمه به سوئد بگوید که اهانت به کتاب آسمانی دو میلیارد مسلمان کار درستی نیست و من به اتحادیه می‌گویم وقت داد زدن و وقت تهدید گذشته است ملت‌ها و دولت‌ها وارد عرصه چند قطبی شده‌اند و این شما هستید که باید خودتان را با دنیای جدید تطبیق دهید.

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (30 تیر 1402) + متن

آیت الله عاملی گفت: در اخبار آمد که مجرمین در سوئد قرآن به دست گرفته و می‌خواستند جلوی سفارت عراق در سوئد قرآن را آتش بزنند از قیام مردم عراق ترسیدند و به جای احراق، قرآن را زیر پای خود انداخته آن را لگد زدند در اینجا باید توجه کرد که لگد مال کردن قرآن دو قسم است یکی همان است که آنها مرتکب شدند اما نوع دوم این است که ما عملاً احکام قرآن را زیر پا بگذاریم در روایت است:”ما آمَنَ بِالقُرآنِ مَنِ استَحَلَّ مَحارِمَهُ” [كنز الفوائد، ج 1، ص 350] کسی که حرام قرآن را حلال دانسته و به آن عمل نکرده او به قرآن ایمان نیاورده است بنابراین رباخواری رانت خواری نقب پنهانی بیت المال کشف حجاب و باز کردن سفره بی‌عفتی در جامعه و تهدید نهاد مقدس خانواده و تعطیل کردن آیه‌های مربوط به حجاب و حق الناس همه لگدمال کردن قرآن است و مهم اینکه قسم دوم بدتر از قسم اول است در قسم اول فرد شخص کافر است و اعتقادی به قرآن ندارد اما در قسم دوم شخص با ادعای ایمان به قرآن، قرآن را زیر پای خود لگدمال می‌کند.

خطبه‌ های نماز جمعه اردبیل | آیت الله عاملی (30 تیر 1402) + متن

جهت دسترسی به مجموعه بیانات آیت الله سید حسن عاملی کلیک کنید.

Share