آیا واقعاً انسانها جانشین خدا در زمین هستند؟

تعداد کلمات ۵۰۱ / زمان تقریبی مطالعه : ۳ دقیقه
آیا واقعاً انسانها جانشین خدا در زمین هستند؟
خداوند درباره ی حضرت داوود علیه السلام می فرماید: «اى داوود، ما تو را در زمين خليفه قرار دادیم؛ پس ميان مردم به حقّ داورى كن.»

آیا واقعاً انسانها جانشین خدا در زمین هستند؟

خدا درباره ی حضرت داوود علیه السلام می فرماید: «اى داوود، ما تو را در زمين خليفه قرار دادیم؛ پس ميان مردم به حقّ داورى كن».(سوره ص، آیه 26) در این بخش از ضیاءالصالحین، به یکی دیگر از شبهات دانش آموزی درباره امکان جانشینی خدا توسط بشر پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید.

شبهات دانش آموزی؛ آیا ما جانشین خدا هستیم؟

جانشین خدا

بعضی از مردم معتقدند انسان ها جانشین خداوند بر روی زمین هستند. تو چه فکر می کنی؟ بگذار سوالم را اینطور بپرسم: آیا تو واقعا جانشین خداوند بر روی زمینی؟!

اصلا می دانی جانشین خداوند بر روی زمین بودن یعنی چه؟ قرار است بعنوان جانشین خداوند چه کار بکنی؟ واقعا به قد و قواره ی من و تو می آید که جانشین خداوند باشیم؟!

جانشین خداوند بودن یعنی هر حرفی را که می زنی انگار خدا گفته باشد. شبیه وقتی که مثلا مدیر مدرسه به ماموریت می رود و یکی از معاون ها را که می داند از عهده ی مدیریت مدرسه بر می آید و با کارها آشنایی دارد؛ بعنوان جانشین خود تعیین می کند. و چون مدیر، خودش او را بعنوان جانشین انتخاب کرده، هر حرفی که معاون بزند، مثل این است که مدیر گفته باشد.

حالا من و تویی که اصلا نمی دانیم خواسته ی خداوند متعال چیست، چطور جانشین او باشیم؟

فکرش را بکن؛ یکی که حرف های زشت می زند، کارهای وحشیانه انجام می دهد، بقیه را هم تشویق می کند عین او باشند، بگوید من جانشین خدا هستم! تو باور می کنی خدا چنین موجودی را بعنوان جانشین خودش انتخاب کرده باشد؟

آنهایی که انسان را جانشین خدا می دانند، می گویند خدا خودش در قرآن اینطوری گفته![ بعنوان مثال هنگامی که خداوند قصد داشته حضرت آدم علیه السلام را بیافریند، فرموده: "إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَة" یعنی: همانا من می خواهم خلیفه (جانشین) بر روی زمین قرار دهم: سوره بقره، آیه 30] ولی عزیزان دلم؛ چیزی که خداوند فرموده، درباره ی حضرت آدم علیه السلام و پیامبران و امامان بوده که از طرف خدای بزرگ برای هدایت و راهنمایی انسان ها انتخاب شده اند؛ نه همه ی انسان ها.[امیر مومنان درباره ی آیه ای که خداوند هنگام خلقت حضرت آدم علیه السلام فرمود: «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَة» (سوره بقره، آیه 30) چنین توضیح داده اند: "إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَخْلُقَ خَلْقاً بِيَدِي وَ أَجْعَلَ‏ مِنْ‏ ذُرِّيَّتِهِ‏ أَنْبِيَاءَ وَ مُرْسَلِينَ‏ وَ عِبَاداً صَالِحِينَ‏ وَ أَئِمَّةً مُهْتَدِينَ‏ أَجْعَلُهُمْ خُلَفَاءَ عَلَى خَلْقِي فِي أَرْضِي يَنْهَوْنَهُمْ عَنْ مَعْصِيَتِي وَ يُنْذِرُونَهُنَّ مِنْ عَذَابِي وَ يَهْدُونَهُمْ إِلَى طَاعَتِي وَ يَسْلُكُونَ بِهِمْ سَبِيلِي" یعنی: همانا من می خواهم مخلوقی را بیافرینم و از نسل او پیامبران و رسولان و بندگان صالح و امامان هدایتگر را قرار دهم و آنها را خلیفه (جانشین) خود بر مخلوقات روی زمینم قرار دهم تا آنها را از معصیت من نهی کنند و به عذاب من هشدار دهند و به سوی طاعت من هدایت گردانند و راه من را به ایشان نشان دهند: بحارالانوار، ج 11، ص 104.] مثلا خداوند متعال درباره ی حضرت داوود علیه السلام می فرماید: «اى داوود، ما تو را در زمين خليفه قرار دادیم؛ پس ميان مردم به حقّ داورى كن.»["يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَليفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ ...": سوره ص، آیه 26]

شبهات دانش آموزی؛ آیا ما جانشین خدا هستیم؟

نویسنده: زهرا مرادی

Share