درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

تعداد کلمات 2071 / زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​
لکه های قرمز رنگ و زائده های فلس مانند نقره ای ایجاد شده در نقاط مختلف بدن، خارش ها و التهابات پوستی مداوم که منجر به بی خوابی های شبانه و کلافگی در طول روز میشوند و خشکی بیش از حد پوست اینها آزاردهنده ترین نشانه های بیماری پسوریازیس هستند.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

لکه های قرمز رنگ و زائده های فلس مانند نقره ای ایجاد شده در نقاط مختلف بدن، خارش ها و التهابات پوستی مداوم که منجر به بی خوابی های شبانه و کلافگی در طول روز میشوند و خشکی بیش از حد پوست اینها آزاردهنده ترین نشانه های بیماری پسوریازیس هستند. بیماری پسوریازیس از جمله بیماریهایی است که به دلیل رابطه ی مستقیم با ظاهر افراد، میتواند تاثیرات منفی بر روی اعتماد به نفس و روحیه ی افراد داشته باشد و حتی در موارد پیشرفته ی بیماری میتواند منجر به منزوی شدن فرد مبتلا و دوری او از فضای جامعه و جمعهای دوستانه شود.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

بهبود و درمان پسوریازیس با گانودرما

پسوریازیس (Psoriasis) که با نام های بیماری صدف پوستی یا صدفک هم شناخته می شود یک بیماری خود ایمنی پوستی است. یعنی در این بیماری سیستم ایمنی سیگنال های نادرست ارسال می کند و به همین دلیل رشد سلول های پوست افزایش می یابد. در حالت طبیعی بدن، سلول های پوست از عمق و از لایه های زیرین به سمت روی پوست حرکت می کنند و بصورت سلول های مرده از بدن خارج می شوند. ولی در بیماری پسوریازیس با رشد بیشتر سلول ها، چندین لایه سلول مرده روی پوست جمع می شود که حالتی فلسی و پوسته پوسته به وجود می آورند.

سلول ها در سطح پوست بدن، چرخه زندگی سریع تری دارند و با سرعت زیاد تولید می شوند. به همین دلیل بافت زمخت، ضخیم و نقره ای رنگی به وجود می آورند که باعث خارش، التهاب و قرمزی پوست می شود. هدف از درمان پسوریازیس توقف رشد سریع سلول هاست. باید متذکر شد پسوریازیس  بیماری واگیردار و مسری نیست. ولی می تواند به بخش های دیگر بدن نیز آسیب برساند و  برای خود فرد خطرناک شود. این بیماری ممکن است در مواقع مختلف تشدید شده، بهبود پیدا کند یا مجدد بروز کند.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

دلایل پسوریازیس

در علم نوین گفته شده است که دلیل اصلی بیماری پسوریازیس به وراثت باز می گردد. به این معنا که از بدو تولد در ژن فرد وجود دارد، ولی بروز آن قطعی نیست. برخی از عوامل مانند عفونت، تحریکات موضعی، داروهای خاص، آسیب پوست، آب و هوا، سیگار، الکل و استرس می تواند این بیماری را نمایان کند. علائم شایع  اغلب در ناحیه آرنج، زانو و سر دیده می شود.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

علت اصلی پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس، حداقل تا حدی، ناشی از حمله اشتباه سیستم ایمنی به سلول های سالم پوست است . اگر بیمار هستید یا با عفونت مبارزه می کنید، سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با عفونت بیش از حد کار می کند.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

آیا پسوریازیس ناشی از استرس است؟  

خیر. استرس فقط یک محرک رایج برای شعله ور شدن پسوریازیس است. استرس همچنین می تواند خارش ناشی از پسوریازیس را بدتر کند.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

علت پسوریازیس از نظر طب سنتی شرقی

از نگاه طب سنتی شرقی ریشه بیماری پسوریازیس در کبد است. باید مستقیماً از ریشه بیماری شروع کنیم و با تغذیه یین (YIN) و تغذیه خون سموم بد بدن را از بین ببریم. با تجویز گانودرما و تقویت گردش خون و رفع رکود خون و همزمان درمان تقویت طحال برای مرطوب کردن ریه ها و مرطوب کردن ریه ها برای تنظیم کبد می تواند محیط داخلی بدن انسان را بهبود بخشد و پسوریازیس را عمیقاً از بین ببرد.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

علائم بیماری پسوریازیس

علائم در افراد مختلف متفاوت است، ولی نشانه های رایج آن را می توان در موارد زیر دسته بندی کرد:

  • خارش، سوزش و درد
  • مفاصل متورم و سفت
  • پوست خشک و ترک خورده با احتمال خونریزی
  • لکه های قرمز پوستی با فلس های ضخیم نقره ای رنگ
  • نقاط کوچک پوسته پوسته (عموماً در کودکان)
  • ناخن های ضخیم، حفره دار یا شکسته شده

با توجه به محل بروز علائم و درصد شیوع آن، در دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود که در این نوشتار به ذکر نام دسته ها بسنده می کنیم.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

انواع پسوریازیس

  • پسوریازیس ولگاریس یا پلاکی
  • پسوریازیس خالدار یا قطره ای
  • پسوریازیس ناخن
  • پسوریازیس معکوس (صدف پوستی)
  • پسوریازیس پوست سر
  •  پوسته ای
  •  اریترودرمیک
  • مفصلی یا آرتریت پسوریاتیک

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

پسوریازیس پلاکی یا ولگاریس

پسوریازیس پلاکی، شایع ترین نوع پسوریازیس است و نام خود را از پلاک هایی که بر روی پوست ایجاد می شود، گرفته است. این پلاک ها عموما روی زانوها، آرنج ها، پوست سر و ناخن ها ایجاد می شوند.  علائم احتمالی پسوریازیس پلاک شامل درد پوست، خارش و ترک است. علاوه بر تاثیر قارچ گانودرما روی پسوریازیس پلاکی بسیاری از محصولات بدون نسخه وجود دارد که در درمان پسوریازیس پلاک ( موقت) موثر هستند. کرم ۱٪ هیدروکورتیزون یک استروئید موضعی است که می تواند بیماری خفیف را بصورت موقت سرکوب کند.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس پوست سر یک اختلال شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه های برجسته، مایل به قرمز و اغلب پوسته پوسته می شود. پسوریازیس پوست سر می تواند کل پوست سر شما را تحت تاثیر قرار دهد یا فقط بعنوان یک تکه ظاهر شود. این نوع پسوریازیس حتی می تواند به پیشانی، پشت گردن یا پشت گوش نیز سرایت کند. علائم پسوریازیس پوست سر ممکن است شامل پوسته پوسته شدن جزئی و ظریف باشد. علائم پسوریازیس پوست سر متوسط ​​تا شدید ممکن است شامل پوسته پوسته شدن شبیه شوره، خشکی پوست سر و ریزش مو باشد. پسوریازیس پوست سر مستقیماً باعث ریزش مو نمی شود، اما استرس و خاراندن بیش از حد پوست سر ممکن است منجر به ریزش مو شود.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

پسوریازیس ناخن

بسیاری از بیماران مبتلا به پسوریازیس، ناخن های غیر طبیعی دارند. ناخن های پسوریازیس اغلب دارای یک حاشیه افقی سفید یا زرد در نوک ناخن هستند که آنیکولیز دیستال نامیده می شود. زیرا ناخن از روی پوست برداشته می شود.  همان درمان پسوریازیس پوستی برای پسوریازیس ناخن مفید است. با این حال، از آنجا که ناخن ها به آرامی رشد می کنند، ممکن است زمان بیشتری لازم باشدتا  بهبودی دیده شود. اگر داروها وضعیت پسوریازیس ناخن را بهبود نبخشند، پزشک ممکن است ناخن را با جراحی خارج کند.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

پسوریازیس مفصلی یا آرتریت پسوریاتیک

پسوریازیس می تواند با آرتریت مخربی به نام آرتریت پسوریاتیک همراه باشد. آسیب می تواند آنقدر جدی باشد که بطور دائم به مفاصل آسیب برساند. درمان پسوریازیس مفصلی و پیشگیری از آسیب مفصل در چنین مواردی بسیار مهم است.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

درمان پسوریازیس

یکی از ساده ترین راه های درمان بیماری پسوریازیس استفاده از کرم های مرطوب کننده است. البته که در موارد حاد این محصولات تأثیری ندارند ولی در پسوریازیس خفیف می تواند از خشکی، فلسی شدن و ترک پوست جلوگیری کند. در موارد شدیدتر برای درمان های موضعی از کرم و پمادهای حاوی ترکیبات نفتی از جمله دیررانول، تزارتون و ترکیبات ویتامین دی مانند کلسپتریول، کلسیتریول یا تاکالسیتول استفاده می شود. همچنین پماد حاوی ترکیب کورتیکواستروئید نیز در برنامه درمانی قرار می گیرد. البته لازم به ذکر است که با مصرف این پمادها پسوریازیس فقط تا حدی کنترل شده و درمان نمی شود و باید به دنبال راهکار اساسی تر بود.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

بهبود و درمان پسوریازیس با گانودرما امکان پذیر است؟

بله. گانودرما بخاطر داشتن ترکیبات منحصر بفرد و همچنین تاثیرات مثبتی که بر روی بدن میگذارد میتواند در درمان و کنترل بیماری پسوریازیس نقش مهمی داشته باشد. علائم بیماری پسوریازیس با تجویز مقدار موثر قارچ گانودرما به بیمار کاهش می یابد و این مقدار با افزایش بیان ژن های IL-1Ra و IL-10 همراه بوده که موجب بهبود بیماری گردیده است. همچنین مطالعات متعدد نشان داده است که لنفوسیت های T و سیتوکین ها نفش مهمی در بیماری زایی آن ایفا می کنند.

مطالعه حاضر نقش عصاره گانودرما لوسیدوم را در درمان بیماری پسوریازیس مورد بررسی قرار داده است. مشاهده شده است که عصاره قارچ موجب افزایش بیان ژن های IL-1Ra و IL-10 شده است. افزایش بیان ژن های IL-1Ra و IL-10 نقش مهمی در درمان پسوریازیس دارد که بیشتر مربوط به ویژگی های ضد التهابی می شود.

علائم التهابی می تواند با کاهش بیان ژن های IL-1Ra و IL-10 همراه باشد که ممکن است با عصاره گانودرما لوسیدوم درمان شود. این اتفاق ممکن است در بیماری های دیگری همچون بیماری های التهابی روده، ام اس و التهاب ناشی از پیوند عضو و عفونت های ویروسی هم دیده شود.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

آیا قهوه گانودرما برای پسوریازیس خوب است؟

به هیچ وجه! کافئین قهوه ممکن است باعث تشدید پسوریازیس در برخی افراد شود. بنابراین ما برای درمان پسوریازیس، قهوه ی گانودرما را توصیه نمیکنیم. گانودرما خالص برای درمان پسوریازیس مطمئن تر و موثرتر است.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

سایر راه حل های درمانی پسوریازیس

در کنار گانودرما بعنوان راه حل درمانی، می توان با رعایت برخی نکات ساده درمان را تسریع بخشید. البته این موارد به تنهایی باعث درمان نمی شوند ولی می توانند کمک کننده باشند. این نکات عبارتند از:

نور طبیعی خورشید : قرار گرفتن زیر نور آفتاب به میزان کم، می تواند باعث تسکین پوست شود اما استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

حمام کردن روزانه : دوش گرفتن به آرامش پوست ملتهب کمک می کند و سلول های خشک شده روی سطح پوست را می شوید. از صابون های خشک و عطری که چربی پوست را از بین می برند، استفاده نکنید. توصیه می شود در استحمام از آب ولرم به جای آب داغ استفاده کنید. همچنین می توانید از خواص روغن های گیاهی طبیعی برای نرم کردن و رطوبت رسانی به پوست بهره مند شوید.

کاهش وزن : رسیدن به وزن متناسب می تواند باعث بهبود در تاثیرگذاری روش های درمان شود.

استفاده از مکمل های غذایی : ویتامین ها در روند بهبود تأثیرگذار هستند. روغن ماهی، امگا ۳، ویتامین دی، شیر سویا و آلوئه ورا نیز باعث بهبود بروز علائم می شوند.

رژیم غذایی سالم : از فست فود،  مواد غذایی فرآوری شده، گوشت قرمز و چربی های اشباع شده دوری کنید و به دنبال تغذیه سالم باشید. پروتئین های خالصی مانند مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون، میگو، تخم کتان و سویا مفید هستند.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

غذاهایی که برای پسوریازیس ممنوع هستند

در کنار مصرف گانودرما برای پسوریازیس، پرهیز از غذاهایی که می توانند التهاب ایجاد کنند مهم است. 

گوشت قرمز و لبنیات

گوشت قرمز، لبنیات و تخم مرغ حاوی اسید چرب اشباع نشده به نام اسید آراشیدونیک هستند. پژوهش هایی وجود دارد که نشان می دهد اسید آراشیدونیک ممکن است در ایجاد ضایعات پسوریازیس نقشی داشته باشد.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • گوشت قرمز به خصوص گوشت گاو
  • سوسیس، بیکن و سایر گوشت های قرمز فرآوری شده
  • تخم مرغ
  • گلوتن
  • گندم و مشتقات گندم
  • چاودار، جو و مالت
  • ماکارونی، رشته فرنگی و کالاهای پخته شده حاوی گندم، چاودار، جو و مالت
  • سس ها و چاشنی های خاص
  • نوشیدنی های آبجو و مالت

غذاهای فراوری شده

خوردن بیش از حد غذاهای فرآوری شده و پرکالری می تواند منجر به چاقی، سندرم متابولیک و انواع شرایط مزمن سلامتی شود. برخی شرایط خاص مانند این باعث التهاب مزمن در بدن می شود.

غذاهایی فراوری شده که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • گوشت های فرآوری شده
  • محصولات غذایی از پیش بسته بندی شده
  • میوه و سبزیجات کنسرو شده
  • هر نوع غذای فرآوری شده سرشار از قند، نمک و چربی

سبزیجاتی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • گوجه فرنگی
  • سیب زمینی
  • بادمجان
  • فلفل

حفظ آرامش و دوری از استرس

اگر از بیماران پسوریازیس بپرسیم چه عاملی باعث تشدید بیماری شما می شود، اکثر آنها پاسخ خواهند داد: استرس. از طرف دیگر وجود این بیماری به خودی خود برای فرد مبتلا، ایجاد استرس می کند.  در این شرایط، پیدا کردن روش هایی برای کم کردن و کنترل استرس از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه استرس و اضطراب می تواند باعث وخیم شدن اوضاع شود.

سیگار و الکل ممنوع!

این مورد نیز مانند مورد قبلی از عوامل تحریک بیماری به شمار می رود. الکل با سلامت سیستم ایمنی بدن ارتباط دارند. اعتقاد بر این است که الکل به دلیل اثرات مخرب آن در مسیرهای مختلف سیستم ایمنی، عامل محرک پسوریازیس است. اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، بهتر است آن را حذف نمایید.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

نحوه مصرف گانودرما برای درمان پسوریازیس

برای درمان پسوریازیس با قارچ گانودرما، روزانه ۲ گرم به مدت حداقل ۴۵ دقیقه دم و همراه گرمی هایی نظیر عسل میل نمایید. طبق تجربه گانودرما به دلیل داشتن ترکیبات منحصر بفرد، طی ۴۰ روز مصرف مداوم ۳۰ الی ۷۰% بهبودی اولیه را به همراه خواهد داشت.

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما​

دوره درمان پسوریازیس با قارچ گانودرما

مصرف گانودرما برای مبتلایان به پسوریازیس حتی در بلند مدت بی خطر است. بنابر این عموم افراد میتوانند بصورت مادام العمر از آن استفاده کنند. همانطور که گفته شد معمولا طی ۴۰ روز اول شاهد ۳۰ الی ۷۰% بهبود هستیم. اما درمان ۱۰۰ % پسوریازیس، ۴ الی ۶ ماه زمان لازم خواهد داشت. دقت داشته باشید طول دوره درمان با توجه به تفاوت های فردی و نوع پسوریازیس متغیر است.

پدیدآورنده: 
Share