آمادگی در جنگ نرم از منظر قرآن

موضوع: 
سید حسین سیدی
جنگ نرم
کشور عزیزمان ایران جدا از تعهدات نظامی دشمن، با تهدیدات نرم دشمن نیز مواجه است. به این منظور می بایست کشورمان در این زمینه نیز مانند بحث نظامی، هوشیار باشد. این هوشیاری را آموزه های قرآن به ما می آموزد.

آمادگی در جنگ نرم از منظر قرآن

کشور عزیزمان ایران جدا از تعهدات نظامی دشمن، با جنگ نرم دشمن نیز مواجه است. به این منظور می بایست کشورمان در این زمینه نیز مانند بحث نظامی، هوشیار باشد. این هوشیاری را آموزه های قرآن به ما می آموزد.

خدای بزرگ در قرآن بعد از تذکر به مسلمانان برای مقابله همه جانبه با دشمن می فرماید: «وَ آخَرينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ؛ و نيز براى قوم ديگرى كه شما بر (دشمنى) آنان مطلع نيستيد.»[1] این آیه آمادگی رزمندگان مسلمان را برای مقابله با جنگ نرم دشمن یادآور می شود. جنگ نرمی که ممکن است در ظاهر هیچ نمودی نداشته باشد.

درباره این که منظور از گروه ناشناخته برای رزمندگان مسلمان و جامعه اسلامی کیست، نظریات مختلفی هست؛ ولی به نظر می رسد منظور منافقان باشد.[2] منافقانی که چه بسا در لباس خودی کمین کرده باشند و جنگ نرمی را علیه رزمندگان اسلام و جامعه اسلامی تدارک دیده باشند.

اینک به دو میدان مهم جنگ نرم اشاره می کنیم:

میدان اول: فضای مجازی؛ در زمان ما جنگ نرم فضای مجازی بستری شده است برای جنگ نرم دشمن(آموزش سلاح در تلگرام در اغتشاشات دی ماه یکی دو سال قبل) و متاسفانه افرادی نیز در داخل خواسته(به صورت منافقانه)، و ناخواسته با آنها همنوا می گردند. متاسفانه کشور ما در فضای مجازی ــ علیرغم تاکیدات رهبری بر بومی  کردن این فضا ـــ آسیب پذیر است و هر چند که قرار بود که از پیام رسان های بومی استفاده شود، ولی عملا آن چنان که باید و شاید توفیق نیافته است.

میدان دوم؛ یکی دیگر از میدان های جنگ نـرم دشمن، جنگ نرم فرهنگی است. «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَصُدُّونَ‏ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَها عِوَجاً؛ بگو اى اهل كتاب! چرا افرادى را كه ايمان آورده ‏اند، از راه خدا باز مى ‏داريد، و مى ‏خواهيد اين راه را كج سازيد!»[3] بازداشتن اهل ایمان، مصداق جنگ نرم فرهنگی است که به صورت شبهات دینی و سیاه نمایی مسائل کشور در فضای مجازی اتفاق می افتد. جذب نخبگان و بورسیه دانشجویان و استحاله فکری و عقیدتی آنان، توسط دشمنان نیز مصداق جنگ نرم فرهنگی دشمن است، که مسئولان امر باید در این زمینه هوشیاری لازم را داشته باشند(جاسوسانی که به اسم استاد درس به ایران دعوت شدند).

آمادگی در جنگ نرم از منظر قرآن

پی نوشت:
1ــ انفال/60.
2ــ تفسیر نمونه، ج7، ص225.
3ــ آل عمران/99.

پدیدآورنده: 
Share