دیپلماسی و میدان در خط مقدم

موضوع: 
به قلم محمد فخرا؛
دیپلماسی و میدان در خط مقدم
در این نوشتار به بررسی اهمیت دیپلماسی و میدان در خط مقدم به قلم محمد فخرا می پردازیم.

دیپلماسی و میدان در خط مقدم

در این نوشتار به بررسی اهمیت دیپلماسی و میدان در خط مقدم به قلم محمد فخرا خواهیم می پردازیم. با ضیاءالصالحین همراه باشید.

دیپلماسی و میدان در خط مقدم

الهام علی اف سرخوش از پیروزی بدست آورده در جنگ با ارمنستان و بازپس گیری منطقه قره باغ و با تحریک رژیم صهیونیستی و ترکیه سعی در تصاحب مناطق جنوبی ارمنستان دارد. مناطقی که تصاحب آن، مرز ایران با ارمنستان را از بین می برد و جمهوری اسلامی دیگر همسایه ی هم مرزی با عنوان ارمنستان نخواهد داشت.

اهمیت این مناطق آن جا مشخص می شود که بدانیم راه ترانزیت ایران به اروپا از طریق سه کشور انجام می شود: آذربایجان، ترکیه و ارمنستان. اگر ایران مرز با ارمنستان را از دست بدهد، طبیعتاً ترکیه و آذربایجان مالیات سنگینی برای رفت آمد کامیون های ترانزیتی ایران اخذ می کنند و حتی باعث انسداد راه می شوند.

آذربایجان با انجام رزمایش سه برادر با کشورهای ترکیه و پاکستان که هر سه در مرزهای شرق و غرب ایران هستند به عبارتی یک اقدام تحریک آمیز علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی انجام داده است. اردوغان که چندی پیش برای جلب توجه آمریکا، اعلام کرد که به روسیه رو آورده، اخیرا با پالس غرب ماموریتی پر هزینه را قبول کرد که خوش خدمتی اش را اثبات کند.

ترکیه با شروع این بازی پرهزینه نه تنها جایگاه خود را در منطقه در نظر ایران و روسیه از دست می دهد، بلکه حتی در صورت پیروزی یا شکست، تمام هزینه های این سیاست بر عهده خود ترکیه است و آمریکا قطعا مسئولیتی را قبول نمی کند. ترکیه در صورت پیروزی در این غائله می تواند جایگاه خود را به عنوان یک قدرت تعیین کننده در منطقه ارتقا بخشد. اما در ادامه باید تقابل با ایران و روسیه در منطقه و خارج شدن از معادله سوریه را به جان بخرد.

ایران متاسفانه در جنگ قره باغ موضع مشخص و واضحی نگرفت به طوری که ضمن حمایت تلویحی که از آذربایجان داشت، اما از سوی آذربایجان جزو تیم کشورهای شکست خورده (گرجستان، ارمنستان، ایران) قرار گرفت. تحلیلگران از لزوم اتخاذ یک موضع مشخص در قائله های اینچنینی در منطقه مثل قره باغ و افغانستان می گویند که متاسفانه در دولت روحانی این مهم کمتر اتفاق افتاد.

احضار سفیر آذربایجان، اخطار وزیر امور خارجه و رزمایش نظامی فاتحان خیبر با ادوات سنگین در مناطق مرزی شمال غرب پیام واضحی به ماجراجویان منطقه ای است که با تحریک رژیم صهیونیستی و آمریکا سعی در بازی با منافع ایران دارند. آذربایجان و ترکیه بازی خطرناکی شروع کرده که می تواند عواقب سنگینی برایشان داشته باشد. بزرگترین خطا تکیه بر آمریکا است که بارها اثبات کرده تعهدی به متحدان خود ندارد و آنها را در بدترین شرایط تنها می گذارد.

پدیدآورنده: 
Share