پاسخ امام حسن(ع)به کافری که آراستگی ایشان اعتراض داشتند

انجمن‌ها: 

پاسخ امام حسن(ع) به کافری که به لباس‌های آراسته او اعتراض کرد
.
 امام موسی صدر: چرا پیشوایان و رهبران ما که آنها را رهبران خود در جنبش می دانیم، چنین از دنیا روگردان بوده‏ اند و به آخرت اشتیاق داشته‏ اند؟ علت چیست؟ و آیا این رفتار آنان با مباحثی که الآن مطرح می‏ کنیم، تناقض دارد؟ در واقع نه.
.
درمورد حدیث اول، «الدُّنیا سِجنُ المُؤمِنِ وَجَنَّـةُ الکافِر»، نقل شده است که کافری به امام حسن(ع) برخورد کرد، درحالی که ایشان سوار بر اسبی ارزشمند بود و لباسی فاخر به تن داشت و خود را آراسته بود. 

 امامان، همانگونه که می‏دانید، به آراستگی ظاهر خود اهمیت میدادند، پیامبر(ص) عطر می‏زد و روغن استعمال می‏کرد و پیش از خروج از خانه، خود را به همسرش نشان می‏داد یا در آینه نگاه می‏کرد تا ظاهری مرتب داشته باشد. بخشی از هزینه‏ های پیامبر برای خرید عطر بود. پیشوایان ما به پوشش خود اهمیت می‏دادند، ولی برخی از روحانیان ما هیچ توجهی به لباس خود ندارند، ولی پیامبر توجه بسیار می‌کرد. 

آن کافر به امام حسن گفت: شما می‏ گویید دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است، درحالی‌که می‏بینم شما دنیا را بهشت خود ساخته‏ اید و من که کافرم، دنیا برایم زندان است. امام در پاسخ فرمود: اگر می‏دانستی که خدا در آخرت برای تو چه جایگاهی آماده ساخته است، درمی‌ یافتی که این دنیا برای تو بهشت است و اگر می‏دانستی که خدا در آخرت برای من چه جایگاهی فراهم کرده است، درمی‏ یافتی که این دنیا برای من زندان است. 

 آرمان و کمال مؤمن و آنچه خداوند برای مؤمنان نیکوکار و مجاهد رقم زده است، بسیار زیاد است، به گونه‏ای که این زندگی برای آنان زندان است.
.
.
 برگرفته از سخنرانی معاد: پاداش کامل/ جلد 11، امام موسی صدر.
.
.
#سخنان_بزرگان 
#امام_موسی_صدر 

Share