نحوه توسل صحیح و رسیدن به تجرد

انجمن‌ها: 

نحوه توسل صحیح و رسیدن به تجرد

مرحوم آیت الله سید محمد حسین ‏طهرانی از مرحوم آیت الله قاضی یا علامه طباطبایی نقل می کنند که مرحله تجرد و جدا شدن جسم از روح یا روح از جسم، بیش ترین وقتی که برای انسان حاصل می شود در دو وقت است:

یکی وقتی که انسان غرق ‏خواندن قرآن است و یکی وقتی که برای حضرت اباعبدالله (علیه السلام) گریه می کند.

قرآن که جای خودش را دارد ولی اثر طبیعی توجه به‏ حضرت اباعبدالله (علیه السلام) این است که انسان را زود جدا می کند. ما گاهی حواسمان نیست در توسلاتمان یک‏ مراعات هایی را نمی کنیم لذا خیلی از توسلات ما نتیجه نمی دهد. از جمله این که چگونه متوسل شویم؟ و چه چیزی را از چه کسی بخواهیم؟

اگر دقت کنیم می بینیم سیر جریان کربلا و حضرت اباعبدالله در نهایت دقت و ظرافت برای مسائل‏ معنوی مطرح شده است، یعنی از جهت ایثار بالاترین، از جهت دلسوزی، از جهت محبت، از جهت همین اتحادی که بارها درباره ‏اصحاب کهف عرض کردیم، در جریان کربلا هم این اتحاد موجود است اگر آنها هفت نفر بودند این‏جا تعدادشان بیشتر است، اگر آن‏ها یک‏ بخشی توانسته‏ اند با هم یگانه شوند این‏ها از همه حیث بر آنها سرآمد هستند

و طبیعتاً من که الآن می‏خواهم از توجه به حضرت اباعبدالله (علیه السلام) و کل جریان کربلا بهره ببرم‏، اگر خواسته من یک مسأله معنوی بلند باشد، و من زمینه داشته باشم، خیلی زودتر نتیجه می گیرم چون با همین توجه بطور طبیعی آن حالت الگوگیری برای من پیش می آید و چه‏ بهتر که من در امور معنویِ بسیار بلند سراغ مرکز این عنایات معنوی و حضرت اباعبدالله (علیه السلام) برم. اگر کسی حاجتش را درست بشناسد و توجهش صحیح و دقیق باشد برکات معنوی بسیار بلندی نصیب او خواهد شد که در هیچ کجای عالم نصیب انسان نخواهد شد.

اگر می خواهی از توسل به حضرت بیشتر استفاده ببری و استفاده‏ های بلند برده شود اولا باید حاجت مشخص شود، پاک و زلال شود و انسان از تشتت در بیاید، بعد اگر حاجت معنوی عالی کسی دارد  - برای خوب شدن دلش می سوزد و می خواهد به بالاترین نقطه معراج آدمی برسد که‏ بالاترین نقطه هایی است که انسان می تواند به آن دست یابد - باید در توسل به حضرت اباعبدالله (علیه السلام) زلال باشد و متوجه باشد که این تنها سائق و راهنمایی است که در این حاجت زود منطبق می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری

Share