تنظیم خانواده/ 4. ارزیابی روایات تکثیر و کنترل

تنظیم خانواده

1ـ در صحیحه محمد بن مسلم به روایت از امام صادق(علیه السلام) آمده است، پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: تزوجوا فإنی مکاثر بکم الأمم غداً فی یوم القیامه؛ «ازدواج کنید که من به سبب زیادی جمعیت شما بر دیگر امتها مباهات می کنم»[1].
2ـ جابر از امام باقر(علیه السلام) نقل می کند که پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله) فرمود ما یمنع المؤمن أن یتخذ اهلاً لعل الله یرزقه نسمة تثقل الارض بلا إله الا الله؛ «چه چیزی انسان مؤمن را از این باز می‌‌دارد که همسری برگیرد، تا شاید خداوند فرزند برای او روزی کند که زمین را با «لا اله الا الله» آکنده سازد»[2].
3ـ از امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در حدیث اربعماه نقل شد که می فرمود ازدواج کنید، زیرا پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله) بارها فرمود: من کان یجب ان یتبع سنتی فلیتزوج فإن من سنتی التزویج و اطلبوا الولد فإنی اکاثر بکم الأمم غداً؛ «هرکس دوست دارد که پیرو سنت من باشد باید ازدواج کند، زیرا ازدواج سنت من است. در جستجوی فرزند باشید، زیرا من در فردای قیامت با جمعیت انبوهتان، بر امتها مباحات می کنم».
اصل در موالید کنترل است یا عدم کنترل؟ و در اندیشه اسلامی کدام یک مقدمتر است؟ آنچه که بعنوان اصل و قاعده اولیه در متون روایی است، فرزندآوری و داشتن فرزندان متعدد و تکثیر است لیکن این اطلاقات از مقیداتی برخوردار است که با در نظر داشتن جامعیت قوانین دینی چه از منظر تربیتی و چه از منظر نظم و سامان پذیری و ترسیم گستره حقوق و تکالیف در خانه و خانواده و تأثیر و تأثر نظام خانواده در ساختار اجتماعی و بالعکس، توجه به قواعدی کارساز مثل قاعده نفی حرجوعسر یا قاعده نفی سبیل و سلطه از دنیای کفر بر دنیای اسلام و مواردی از این قبیل مستلزم آن است که با نگاه واقع بینانه و دقت عقلانی بیشتر به این مسأله پرداخته شود؛ هم تعادل جمعیت در دهه های بعدی، هم حفظ شاکله خانواده بر اساس حضور گرم فرزندان و توجه به قابلیتها و استعدادهای نهفته آنان و برخورداری از امکانات تعلیم و تربیت آنان و نیز توجه به مقابله با طرحهای صهیونیستی در تکثیر زاد و ولد در مناطق یهودی نشین، رشد اندیشه ولایی و تفکر خاص علوی و حمایت از اصول و مبانی فقه جعفری و ترویج اندیشه انتظار و ظهور حق و حمایت از نهضت مهدوی همه و همه موضوعاتی است که در برنامه کنترل موالید ما را به برنامه ریزی دقیق تر، عالمانه تر و شایسته تر فرا می خواند.

ادامه دارد...

مطالب تکمیلی:
تنظيم خانواده (بخش اول)
تنظيم خانواده/ 2. نگاهي به منابع ديني درباره زاد و ولد
تنظيم خانواده / 3. تنظیم خانواده در آیات و روایات
تنظيم خانواده / 5. روایات و حکم «عزل»
تنظیم خانواده/ 6. تنظیم خانواده و روش آن
​تنظیم خانواده/ 7. عقیم سازی زن یا مرد
تنظیم خانواده/ 8. آیا پیشگیری از باردارشدن زن از نظر موازین اسلامی جایز است؟
تنظیم خانواده/ 9. اقدام به از بین بردن نطفه
تنظیم خانواده/ 10. مراحل جنین از نظر قرآن
تنظیم خانواده/ 11. دیه جنین از دیدگاه های مختلف
تنظیم خانواده/ 12. بررسی نظرات موافقان و مخالفان تنظیم خانواده
------------------------------
پی نوشت:
[1]. الحر العاملی، 1414ه‍، ج14، باب 1، حدیث2، ص3.
[2].همو
[3]. 
[4]. 

Share