سه شرط از شرایط لازم انقلاب جهانی مهدوی

تعیین وقت ظهور
از شروط اصلی و اساسی برای یک قیام و انقلاب تأثیر گذار و سازنده، وجود رهبر و پیشوایی آگاه، توانمند و دلسوز است، تا با آشنایی کاملی که از برنامه و هدف و زمینه ها و موانع دارد، با مدیریتی صحیح و قاطع، حرکت و خیزش را به درستی هدایت کرده و به سرانجام مطلوب برس

سه شرط از شرایط لازم انقلاب جهانی مهدوی

از آنجایی که هر پدیده ای در جهان با فراهم آمدن شرایط و زمینه های آن بوجود می آید انقلاب جهانی مهدوی نیز همانند دیگر انقلاب ها، بدون مقدمه و زمینه سازی، پدید نمی آید...

 

مقدمه: از آنجایی که هر پدیده ای در جهان با فراهم آمدن شرایط و زمینه های آن بوجود می آید انقلاب عظیم حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز همانند دیگر انقلاب ها، بدون مقدمه و زمینه سازی، پدید نمی آید؛ بلکه در آستانه ظهور، حرکت هایی زمینه ساز برای تحقق ظهور و قیام آن حضرت بوجود خواهدآمد. از این رو، اندیشمندان بر آنند عوامل و زمینه های پدیده ها را کشف کنند تا همگان بتواننند برپایه آن، امور زندگی خویش را تنظیم نموده و برای یاری آن حضرت آمادگی های لازم را داشته باشند. در قرآن کریم و روایات نیز به این حقیقت اشاره شده است. امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: ( أَبَى اللَّهُ أَنْ یُجْرِیَ الْأَشْیَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَاب)؛ ( خداوند از اینکه امور از طریق غیر عادی انجام شود اباء دارد).

طبق این بیان نورانی، باوجود آنکه همه امور به دست خدا است؛ خداوند نیز با توجّه به اسباب و شرایط امور، آنها را تدبیر می کند. انقلاب ها و قیام هایی که در طول تاریخ شکل گرفته و جوامع را تحت تأثیر قرار داده اند نیز از شمول این قاعده خارج نیستند. بازخوانی انواع انقلاب ها و دقّت در چگونگی پیدایش و تثبیت آنها، گواه بر این مطلب است که این تحوّلات اجتماعی با تکیه بر شرایط به پیروزی رسیده اند؛ مانند انقلاب اسلامی ایران که اگر رهبری امام خمینی نبود، هرگز چنین انقلابی به وقوع نمی پیوست. انقلاب جهانی بزرگ منجی عالم بشریت نیز مانند سایر انقلاب ها دارای شرایطی است که با تحقّق آنها، ظهور آن مرد بزرگ امکان پذیر خواهد بود. اندیشوران اسلامی با تأمل در پدیده انقلاب و با توجه به بیانات بزرگان دین، شرایطی برای انقلاب اسلامی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ذکر کرده اند که در نوشتار حاضر مورد بررسی قرار می گیرند.

سه شرط از شرایط لازم انقلاب جهانی مهدوی

تبیین  شرایط انقلاب جهانی مهدوی

تذکّر مهم: بیان این نکته لازم است که قیام امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از سویی آسمانی و از سویی نیز انسانی و مربوط به جامعه بشری است؛ لذا برخی شرایط، توسط خداوند باید محقّق شود و برخی دیگر به وسیله انسان ها باید فراهم آید. با تأمّل در مباحث آینده، روشن می شود دو شرط ابتدایی، الهی بوده و از طرف خداوند موجود می شود و دو شرط دیگر، مربوط به انسان ها است که باید برای تحقّق آنها تلاش کنند.

سه شرط از شرایط لازم انقلاب جهانی مهدوی

شرط اول انقلاب جهانی مهدوی : رهبر

از شروط اصلی و اساسی برای یک قیام و انقلاب تأثیر گذار و سازنده، وجود رهبر و پیشوایی آگاه، توانمند و دلسوز است، تا با آشنایی کاملی که از برنامه و هدف و زمینه ها و موانع دارد، با مدیریتی صحیح و قاطع، حرکت و خیزش را به درستی هدایت کرده و به سرانجام مطلوب برساند.

آگاهی رهبر امور گوناگونی را در بر می گیرد:

الف - باید اهداف و آرمان های انقلاب را به درستی بشناسد و بهترین برنامه و طرح را برای تحقّق قیام و تثبیت آن بداند؛

ب - لازم است اطلاع کاملی از استعدادها و امکانات موجود داشته باشد و بداند چگونه آنها را به کار گیرد؛

ج - باید از وضعیت جامعه، درک صحیحی داشته باشد، تا بداند بهترین زمان برای جنبش چه هنگامی است؛

د - باید بتواند با انتخاب بهترین برنامه، علاوه بر آن که توانمندی های موجود را به خدمت می گیرد، امکانات لازم را نیز فراهم آورد؛

ه‍ - باید بتواند با تدوین طرحی مناسب، جامعه را برای ایجاد انقلاب آماده کند؛

و - باید بتواند در مواقع حسّاس، با قاطعیت تصمیم گرفته و به اجرا گذارد. طبیعی است که شک و تردید هنگام تصمیم گیری، آهنگ حرکت را کند یا متوقّف می کند؛

ز - باید در میدان عمل، شجاع بوده و از انواع ترفندها و تقابل های مخالفان نهراسد و استوار و مقاوم، نهضت را به پیش ببرد؛

ح -  نباید به سبب وجود پیشامدهای ناگوار و مشکلات بر سر راه انقلاب، دلسرد و مأیوس شود؛

ط -  باید انقلاب را برای مردم و نجات آنان بخواهد و برایشان حاضر به هر گونه فداکاری و گذشت باشد.

این ویژگی ها، از شرایط عمومی رهبر یک قیام است.

اگر قرار شد قیام و خیزش، حرکتی الهی و جهاد در راه خدا باشد، لازم است فرمانده جنبش و رهبر انقلاب، از سوی خداوند انتخاب شده (بدون واسطه و یا با واسطه) و مورد تأیید او باشد، تا عنوان قیامش، جهاد در راه خدا قلمداد شده، آنچه بر مردم از حوادث گوناگون مانند کشته شدن، جراحت و سایر آسیب ها واقع می شود، أجر و ثواب الهی را به همراه داشته باشد، علاوه بر آن شخص رهبر نیز مورد تأیید و امدادهای خاص الهی قرار گرفته و از الطاف و راهنمایی ها و الهامات ربّانی برخوردار شود.

بیان قرآن در بازگویی داستان بنی اسرائیل و درخواست آنان برای مبارزه، شاهد مناسبی برای این مطلب است. ابتدا آیات را مرور می کنیم:

{ أَ لَمْ تَرَ إِلىَ الْمَلَا مِن بَنىِ إِسْرَ ءِیلَ مِن بَعْدِ مُوسىَ إِذْ قَالُواْ لِنَبىِ ٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِکًا نُّقَاتِلْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ قَالَ هَلْ عَسَیْتُمْ إِن کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُواْ قَالُواْ وَ مَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِیَارِنَا وَ أَبْنَائنَا فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلَّا قَلِیلًا مِّنْهُمْ وَ اللَّهُ عَلِیمُ بِالظَّلِمِین * وَ قَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکاً قَالُواْ أَنىَ یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا وَ نحَْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَ لَمْ یُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَئهُ عَلَیْکُمْ وَ زَادَهُ بَسْطَةً فىِ الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ یُؤْتىِ مُلْکَهُ مَن یَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ }؛

(آیا مشاهده نکردى جمعى از بنى اسرائیل را بعد از موسى که به پیامبر خود گفتند: «زمامدار[و فرماندهى] براى ما انتخاب کن، تا [زیر فرمان او] در راه خدا پیکار کنیم ». پیامبر آنها گفت: «شاید اگر دستور پیکار به شما داده شود، [سرپیچى کنید، و] در راه خدا، جهاد و پیکار نکنید.» گفتند: «چگونه ممکن است در راه خدا پیکار نکنیم؛ در حالى که از خانه ها و فرزندانمان رانده شده ایم، [و شهرهاى ما به وسیله دشمن اشغال، و فرزندان ما اسیر شده اند]؟!» اما هنگامى که دستور پیکار به آنها داده شد، جز عدّه کمى از آنان، همه سرپیچى کردند. و خداوند از ستمکاران، آگاه است.* و پیامبرشان به آنها گفت: «خداوند، طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث [و انتخاب] کرده است». گفتند: «چگونه او بر ما حکومت کند، با اینکه ما از او شایسته تریم و او ثروت زیادى ندارد؟!» گفت: «خدا او را بر شما برگزیده و او را در علم و [قدرت] جسم، وسعت بخشیده است. خداوند، ملکش را به هر کس بخواهد، مى بخشد و احسان خداوند، وسیع است و [از لیاقت افراد براى منصب ها] آگاه است»). (بقره:246-247)

از این آیات شریف، نکات مهمی استفاده می شود از جمله:

الف) برای قیام و جهاد نیاز به رهبر است: { إِذْ قَالُواْ لِنَبىِ ٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِکًا نُّقَاتِلْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ}

ب) اگر قیام و مبارزه بخواهد عنوان جهاد فی سبیل الله داشته باشد، باید رهبر آن آسمانی و مورد تأیید خداوند باشد. شاهد بر این مطلب، اولاً درخواست بنی اسرائیل از پیامبرشان برای انتخاب فرمانده است: { إِذْ قَالُواْ لِنَبىِ ٍّ لَّهُمُ} و ثانیاً کلام پیامبرشان است: { قَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکاً قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَئهُ عَلَیْکُمْ} که استناد انتخاب فرماندهی را به خداوند داد.

ج) شرایط رهبر که پشتوانه الهی دارد: { زَادَهُ بَسْطَةً فىِ الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ}

قیام بزرگ نهایی و آخرین انقلاب که نجات کلّ بشریت را همراه داشته و آزادی و زیبایی را با اصلاحات بنیادین برای همه انسان ها به ارمغان خواهد آورد، نیز دارای این شرط است. بسیار روشن است که رهبر چنین قیامی، باید صفات و ویژگی ها را در حدّ کمال و تمام داشته باشد. رهبر این حرکت عظیم و جنبش بزرگ جهانی، مصلح کلّ و منجی عالم، امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؛ شخصیتی که فرزند ولایت بوده و در دامان امامت پرورش یافته است. آخرین وصی پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله ) بوده و به سرچشمه وحی متصل است. بر اساس فرمایش پیامبر در حدیث ثقلین، همراه و شریک قرآن بوده و به همه آموزه های قرآن و معارف دین، احاطه کامل دارد. میراث دار علوم انبیای گذشته بوده و مورد تأیید الهی است. او نزدیک به هزار و دویست سال است که عمر پر برکت خویش را میان مردم گذرانده و ملّت ها، دولت ها، حرکت ها و قیام های مختلف را به نظاره نشسته است.

پیامبر( صلی الله علیه و آله) فرمودند: « المهدی من ولدی …یملأها (الارض) قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً»؛ « مهدی فرزند من است…. زمین را پر از عدل و داد کند همان گونه که پر از ظلم و جور شده است». (کمال الدین، ج1، ب25، ح4)

در حدیث لوح آمده است: « ثُمَّ أُکْمِلُ ذَلِکَ بِابْنِهِ رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ عَلَیْهِ کَمَالُ مُوسَى وَ بَهَاءُ عِیسَى وَ صَبْرُ أَیُّوب »؛ «سپس کامل می کنم سلسله اوصیاء را به وجود فرزندش که رحمت بر عالمیان است؛کسى که کمال موسى و بهاء عیسى و صبر ایّوب را دارا است ». (کمال الدین، ج1، ب28، ح2)

همچنین امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ مُؤَیَّدٌ بِالنَّصْر»؛ « قائم ما به ترس در دل دشمنان، یارى شده و به یارى حق، تایید شده است». (کمال الدین، ج1، ب32، ح16)

این شرط قیام، فراهم و آماده است؛ زیرا به اعتقاد شیعه، وجود مقدس امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرزند امام حسن عسکری (علیه السلام) در سال 255 ه.ق به دنیا آمده است؛ بنابر این ما یک قدم به ظهور نزدیک شده ایم.

سه شرط از شرایط لازم انقلاب جهانی مهدوی

شرط دوم انقلاب جهانی مهدوی : طرح و برنامه

هر جنبش و خیزشی که برای درهم شکستن وضع موجود جامعه و برقراری وضع مطلوب، اعلام موجودیت می کند، به دو گونه طرح و برنامه نیاز دارد:

 1- بهترین شیوه برای نابودی نابهنجاری و زشتی های موجود.

 2- قانونی مناسب و کامل برای حرکت رو به رشد جامعه و تحقّق هنجارها و ارزش ها و رسیدن به وضعیت آرمانی.

اگر اجرای هر یک از طرح و برنامه های فوق نیازمند مقدماتی باشد، باید فراهم آید. قیام جهانی حضرت بقیةالله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم نیازمند چنین شرطی است. برنامه ای جامع و کامل برای مبارزه با سوداگران پلیدی ها و زشتی ها؛ به گونه ای که به فتح همه سنگرهای ظلم و فساد و انهدام کامل آنها بینجامد و در ورای آن، با قانون صحیح و جامع، بهترین روش زندگی برای مردم رقم بخورد و انسان ها با اجرای آن، از جامعه مطلوب در رفاه و امنیت برخوردار شوند.این شرط نیز در باره قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فراهم است. خداوند بزرگ و مهربان، با علم و حکمت و قدرت بی نهایت خود و با آشنایی کامل از حالات و واقعیات درون انسان، با توجه به ابعاد روحی، جسمی، فردی و اجتماعی او، برنامه ای جامع و مناسب تدوین کرده و تحت نام دین اسلام و کتاب قرآن، بر پیامبر خود نازل کرده است. این برنامه که با توجه به تمام ابعاد وجودی آدمی تهیه شد و در اختیار پیامبر خاتم( صلی الله علیه و آله) قرار گرفته بود، توسط حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اجرا می شود.

پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله) فرمودند: « سُنَّتُه سنّتی یقیمُ الناسَ عَلی مِلَّتی وَ شَریعَتی وَ یدعُوهم الی کِتابِ رَبّی عزّوجل»؛ « سیرت و سنت او سیرت و سنت من است. مردم را بر دین و آیین من به پا خواهد داشت و آنان را به کتاب پروردگارم دعوت می کند». (کمال الدین، ج2، ب 39، ح 6)

در تفسیر عیاشی ذیل آیه { و قاتلوا المشرکین کافة} از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند: « تأویل این آیه هنوز نیامده است؛ وقتی قائم ما قیام می کند، کسی که او را درک می کند، تأویل آیه را می بیند، هر آینه دین محمد(صلی الله علیه و آله) را به هر جا که شب برسد، می رساند تا شرکی روی زمین نباشد». (تفسیر عیاشی، ج 2، ص 56، ح 48)

بنابر این با تحقّق دومین شرط، ما دو گام به ظهور نزدیک شده ایم.

سه شرط از شرایط لازم انقلاب جهانی مهدوی

شرط سوم انقلاب جهانی مهدوی : یاران

یکی از شرایط مهم برای پیروزی و به ثمر نشستن یک خیزش و انقلاب، وجود یاران و فدائیان جان بر کف است. در باره جایگاه یاران در تحقق انقلاب، لازم است به اختصار به چند بحث اشاره شود.

جایگاه یاران

یاران انقلاب، جایگاه خاصی در تحقق هر انقلابی، به ویژه انقلاب های الهی دارند.اینک جایگاه بلند یاران را در یک حرکت آسمانی، با توجه به قرآن و روایات مرور می کنیم. حضرت موسی (علیه السلام) در همان ابتدای حرکت برای انجام رسالت، از خداوند تقاضای یاور کرد:

{ وَاجْعَلْ لِی وَزِیرًا مِنْ أَهْلِی هَارُونَ أَخِی اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی}؛ ( و قرار بده برای من وزیری از خاندانم؛ برادرم هارون را، پشتم را به او محکم کن). (طه: 32ـ29)

حضرت عیسی (علیه السلام) نیز برای پیشبرد دین و اهداف مقدس الهی خود که همان دعوت به سوی خدا و حرکت به سوی او بود، سخن از یار به میان آورد:

{ مَنْ أَنصَارِی إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ الله}؛ ( کیست یاور من به سوی خدا [برای تعلیم و تبلیغ دین او] شود؟ حو اریون گفتند: « ما یاوران خدائیم»). (آل عمران: 51)

توجه به یاوران و درخواست پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) برای یاری، گواه روشنی بر اهمیت این شرط می باشد. نبی گرامی( صلی الله علیه و آله) با آنکه خاتم انبیا و اشرف آفریدگان است، وقتی از جانب خداوند مأموریت یافت دعوت خود را علنی کرده و از انذار اقوام شروع کند، به حضرت علی (علیه السلام) دستور داد غذایی آماده کند و سپس با اعلام رسالت خویش در جمع خویشان، چنین درخواست کرد: « اَیکُم یوازِرُنی عَلی هذا ألامر»؟ « کدام یک از شما وزارت و پشتیبانی مرا در این امر می پذیرد؟» (تاریخ طبری، ج 1، ص 542).

نیز وقتی سخن از مهاجرت به مدینه شد، ابتدا در پیمان عقبه از گروهی از اهل یثرب که آنجا شرکت داشتند، عهد وفاداری و یاری گرفت.

به راستی چرا امام علی (علیه السلام) که در رشادت و شجاعت، هماورد و همتا نداشت،خانه نشین شد؟ بزرگ مردی که در جنگ احد، جبرئیل در شأن او چنین نغمه سرایی کرد:

« لا سیف الاّ ذوالفقار و لا فتی الاّ علی» (تاریخ کامل ابن اثیر، ج 2، ص 107).

بزرگ پهلوانی که در جنگ خندق با کشتن جنگاوران شجاعی مانند عمرو بن عبدود و در جنگ خیبر با کشتن مرحب خیبری و فتح قلعه عظیم خیبر و پیروزی های فراوانی که برای مسلمانان به ارمغان آورد، خانه نشین شد؟ مگر داستان صلح امام حسن (علیه السلام) را که به دلیل جدایی یاوران از او و تنها گذاشتن وی، بر آن بزرگوار تحمیل شد، می توان فراموش کرد؟ چقدر عبرت آموز است سخن بزرگ بانوی جهان اسلام، حضرت زینب کبرا (سلام الله علیه) که در شب عاشورا به برادرش عرض کرد: « حسین جان! آیا یاران را آزموده ای که فردا تو را تنها نگذارند؟ »

صفات یاران

یاران واقعی رهبر و انقلاب، دارای صفات و ویژگی های مهمی هستند؛ از جمله:

الف) از امام و رهبر خود، آگاهی لازم را داشته باشند و به او معتقد بوده و ولایت او را با همه وجود بپذیرند. با برنامه ها و اهداف قیام، آشنا بوده و به آنها اعتقاد داشته باشند.

ب) برای فعلیت بخشیدن به خواست واراده رهبر و اجرایی کردن برنامه ها، آماده هرگونه تلاش و جانفشانی بوده و با تمام وجود به یاری رهبرشان همّت گمارند و در این راه، از هیچ کوششی دریغ نورزند.

ج) آنان نیز همچون رهبر، باید انقلاب را برای نجات و آزادی مردم بخواهند، نه کسب موقعیت و ثروت. مردم را دوست داشته باشند و آسایش آنان را بر راحتی خود مقدّم بدارند.

حال باید دید نسبت عناصر چهارگانه یاد شده، با نهضت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) چیست؟

1- در نهضت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) عنصر رهبری و مدیریت، به کامل ترین وجه ممکن فراهم است؛ چرا که این جنبش، توسط شخصیتی مدیریت می شود که از نظر اخلاقی، علمی و توانمندی های مدیریتی هم طرازی ندارد.

جامعه بشریت از ره گذر درک فرازها و فرودهای بسیار در طول تاریخ و نیز دست و پنجه نرم کردن با سختی ها و مصائب، بالأخره خواهد آموخت که برای داشتن جامعه ای سالم و مطلوب، نمی توان به یک قانون کامل اکتفا کرد ـ که البته، انسان جدای از وحی، حتی از وضع چنین قانونی نیز عاجز است ـ بلکه باید فهمی معصومانه از قانون داشت و معصومانه، برنامه ریزی کرد و معصومانه، آن را به اجرا در آورد و امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه)، تنها شخصیتی است که در او می توان عنصر عصمت را سراغ گفت.

او رادمردی است که از دو عنصر «آگاهی» و «آزادی» به بهترین وجه ممکن، برخوردار است. آگاهی از تمام حقایق هستی و راه ها و چاه هایش، و آزادی از تمام قید و بندها و خودخواهی ها و هواها؛ و عصمت، چیزی نیست جز تلاقی آگاهی و آزادی. او از تمام حقایق هستی آگاه است و از این رو در تعیین مسیر حق و نشان دادن شاه راه های سعادت، به خطا نمی رود و از امکانات، به نفع خود و وابستگان خود بهره نمی گیرد. امام رضا(علیه السلام)، این حقیقت را چه زیبا ترسیم کرده اند:

«... یکون اعلم الناس و احکم الناس و اتقی الناس و احلم الناس و اسخی الناس و اعبد الناس ...»[الزام الناصب، ص9]

2- دومین عنصری که در نهضت جهانی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) فراهم خواهد بود، عنصر برنامه است. برنامه امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه)، در حقیقت، برگرفته از قرآن و سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می باشد. ایشان خواهد کوشید تا قرآن را - که آخرین نسخه پیچیده شده الهی، برای درمان دردهای بشریت و سعادت اوست- محور تمام فعالیت های خود قرار دهد و آموزه های آن را چه در امر نهضت و چه در امر حکومت، نصب العین خود قرار دهد. هم چنین، در کنار قرآن، از سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز به عنوان عالی ترین تفسیر معصومانه از قرآن، بهره خواهد گرفت و در امر تربیت، هدایت، مدیریت و سایر شئون، از آن پیروی خواهد کرد.

امام علی(علیه السلام) در این باره چنین فرموده اند: «یعطف الهوی علی الهدی اذ اعطفوا الهدی و یعطف الرأی علی القرآن اذا اعطفوا القرآن علی الرأی ... فیریکم کیف عدل السیرة و یحیی میت الکتاب و السنة»؛[نهج البلاغه، ص21]

«هنگامی که هدایت ها را تابع هواها کنند، او خواسته ها را تابع هدایت می کند و هنگامی که قرآن را تابع نظریه ها کنند، او نظریه ها و اندیشه ها را تابع قرآن می سازد... پس به شما سیرت عادلانه را نشان خواهد داد و کتاب و سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را احیا خواهد نمود».

هم چنین، آن حضرت در جایی دیگر فرموده اند: «لایترک بدعة الا ما زالها ولا سنة الا ما اقامها»؛ [ارشاد، ج2، ص385]

« بدعتی نمی ماند، مگر این که آن را نابود می کند؛ و سنتی نمی ماند، مگر این که آن را احیا می نماید».

امام باقر(علیه السلام) نیز در این رابطه می فرمایند: « فیدعو الناس الی کتاب الله و سنته نبیه (صلی الله علیه و آله)»؛[تفسیر عیاشی، ج2، ص57]

« پس مردم را به سوی کتاب خدا و سنت پیامبرش (صلی الله علیه و آله) دعوت می نماید».

بنابراین، امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پیرو سنت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) خواهد بود و از سیره و روش آن حضرت، تخطی نخواهد کرد؛ چراکه سعادتمندی بشر، در گرو احیاء آنهاست. ایشان، دنیایی سرشار از خوبی ها و زیبایی ها را از مسیر احیاء همین سنت های فراموش شده و ارزش های بر زمین مانده، بنا خواهد نهاد و روزگار تاریک جهل و ظلمت را بر خواهد چید.

به امید آن روز.

سه شرط از شرایط لازم انقلاب جهانی مهدوی

نتیجه: از مطالب مورد بحث نتایج زیر حاصل شد:

- رهبر باید دارای شرایط و ویژگی های کاملی که لازمه یک قیام و انقلاب تأثیر گذار و سازنده است باشد. همچنین با توجه به آیات شریف قرآن کریم رهبر باید مورد تأیید خداوند متعال و با پشتوانه الهی باشد.

- برنامه ای جامع و کامل برای مبارزه با سوداگران پلیدی ها و زشتی ها داشته باشد.

- و یاران آشنا و معتقد به همه اهداف قیام و همچنین دلسوز، صادق برای جانفشانی در راه هدف او را همراهی کند.

 

Share