تغییر ساعت و اثرات آن بر سلامتی مردم و اقتصاد کشور

تغییر ساعت و اثرات مخرب آن بر سلامتی

بدون تردید نظام خلقت الهی بر نظمی مستحکم و پایدار استوار است و حتی سقوط برگ درختی از شاخه اش بی حکمت نیست و بر مبنای حساب و کتاب است (۱) حرکات اجرام آسمانی و ایجاد شب و روز و فصول بر مبنای اندازه های بسیار دقیقی است که موجب ایجاد حیات در کره زمین و بوجود آمدن جانداران و از جمله انسان شد، تمامی حرکات در نظام خلقت و در کره زمین به گونه ای تنظیم شده است که آدمی بتواند به بهترین صورت ممکن زندگی کند و کوچکترین اختلال یا عدم تعادل می تواند صدمات جبران ناپذیری بر جای بگذارد.
تعمق در این آیه که “والله یقدر اللیل و النهار” نکات بسیار عمیقی به همراه دارد، تقدیر به مفهوم اندازه گیری و قرار دادن بر مقدار مشخص است (۲) و در جایی دیگر می فرماید (۳) ” و کل شئ خلقناه بقدر” و ما هر چیز را به اندازه مشخصی خلق کرده ایم.
از جمله بارزترین تقدیرات و حکمت های الهی خلقت شب و روز است که توالی آن و هر ثانیه از ساعات آن رابطه بسیار محکمی با کارکرد اعضای بدن و خصوصیات روحی روانی آدمی دارد. با نگاه به آخرین تحقیقات علمی مفهوم اندازه گیری و طراحی الهی را بسیار بهتر درک می کنیم، مفهومی به نام ساعت بیولوژیک که اخیراً بشر به آن پی برده است.
بهتر است به خلاصه مطالب مجله News Week که مختصری از تحقیقات رابرت رفینی را در مجله (Ciradian Reythem) از دانشگاه زوریخ بیان می کند، دقت کنیم.
اغلب ما به ساعت بیولوژیکی بدنمان دقت نمی کنیم، ساعت شبانه روزی مغز آدمی درست مانند ساعتی که هر روز نیاز به کوک کردن دارد در طول شبانه روز نیاز به تنظیم دارد. تمامی عملکرد های بدن ما مطابق این ساعت در طول روز در نوسان است.
ژن های دماسنج، دمای بدن، ترشحات هورمونی و بیشتر فعالیت را در بافت های سلولی کنترل می کنند و همه  این ها توسط یک ساعت زمان سنج اصلی کنترل می شود که در یک چرخه وسیع تر عمل می کند (۴).
این ساعت درونی دقیقا با وقایع بیرونی یعنی طلوع و غروب آفتاب و تغییرات شب و روز هماهنگ و بر مبنای آن عمل می کند.
در تنظیم ساعت بیولوژیک بدن سه عضو با یکدیگر هماهنگی می کنند:
۱)    گیرنده های نور در چشم ها
۲)     بخشی از هپیتوتالاموس  به نام SNC
۳)    غده صنوبری

با شروع تابش نور طبیعی (نور خورشید) چرخه های درونی نیز فعال می شود. ترشح ملاتونین که وابسته به دو عامل نور و حرارت است، موجب بیداری می شود و کاهش تدریجی آن با غروب خورشید و بروز تاریکی موجب خواب آلودگی می گردد. تمامی خصوصیات فیزیولوژیکی بدن ما مانند ضربان قلب، تنفس، امواج مغزی و کارکرد ارگان های دیگر با این ساعت الهی تنظیم می شوند.
درجه حرارت بدن، فشار خون، تقسیم سلولی و خواب و بیداری و فعالیت های ما همگی از یک الگوی تکراری روزانه تبعیت می کنند. که مهمترین عامل تنظیم و اصلاح آن نور خورشید یا سیکل طبیعی شب و روز است.
ترشح های هورمونی مخصوصاً آدرنالین و هورمون های جنسی و سرعت سوخت و ساز بدن براساس این حلقه ها (۵) یا ساعت های بیولوژیک عمل می کند.
سوال این است اگر با عقب و جلو بردن ساعات طبیعی در این سیکل طبیعی دخالت نماییم چه اتفاقی خواهد افتاد؟
جواب را از مدیر تحقیقات مرکز قلب و عروق ایران و مسئول پروژه تفکر نوین و پزشکی مولکولی می شنویم که: پر اهمیت ترین بخش موضوع اندکس های استرس اجتماعی و روانی و پاسخ های بیولوژیک بدن است.
در اثر تغییر ساعات بیولوژیک، مرگ ناگهانی، افزایش بیماری های عصبی زندگی شهری و تغییرات استرس زای عادات اجتماعی به وقوع می پیوندد (۶)
دستکاری در ساعت الهی تنظیم شده در خارج از بدن ما موجب اختلال و به هم ریختگی کارکرد ارگان های بدن به خصوص مغز و اعصاب و سیستم هورمونی است. ساعت بیولوژیک فقط مربوط به انسان نیست و تمامی موجودات حتی باکتری ها را نیز تنظیم می کند.
در آخرین تحقیقات در دانشگاه ایالتی اورگون تغییرات نامطلوب بر هم زدن سیکل شبانه روزی و بیولوژیک بر تسریع روند پیری و کاهش طول عمر به اثبات رسیده است.
نتیجه بحث آن است که تغییر دادن ساعات طبیعی شبانه روز نه تنها از جهت اقتصادی نتیجه ای بهمراه ندارد بلکه تغییری در نظام بسیار پیچیده و حکیمانه الهی است که عواقب جبران ناپذیری در ارتباط با سلامتی مردم و ضررهای بسیار هنگفت اقتصادی بدنبال دارد، زیانی که قابل جبران نخواهد بود. آنچه تا به حال بیان نمودیم در مورد تغییرات یک ساعت در هر ۶ ماه است، فاجعه را می توانید تصور کنید در مواردی که شیفت های چرخش کاری برای کارگران و کارمندان طراحی می شود که هر هفته هشت ساعت چرخش ساعت بیولوژیک آنها اتفاق می افتد و تحمیل این فشار هولناک به جان و جسم کارکنان به عنوان تساوی حقوق بشر مطرح می گردد.

پی نوشت ها :
۱-    و ما یقسط من ورقه الا یعلمها: سوره انعام آیه ۵۹ هیچ برگی از درختی نمی افتد مگر آنکه او(خدا) می داند
۲-    یقدّرُ: بان یجعلها علی مقدار معلوم قاموس القرآن قرشی_ سوره مزمل آیه ۲۰
۳-    سوره قمر آیه ۴۹
۴-    شفا بخش _ بنیامین -ساعت بیولوژیکی بدن ما به نقل از مجله News Week
۵-    اویسی _ حمیدرضا : ساعت های بیولوژیک، از منبع پورتال مردمان
۶-    دکتر آقانوری _ رضا - تغییر ساعت باعث افزایش مرگ های ناگهانی می شود

منبـــــــع : موسسه پژوهشی درمانی احیاء طب جامع ایرانیان

Share