قاطعیت در دو میدان، برای تحقق شعار هیهات منا الذله

موضوع: 
سید حسین سیدی
برنامه جامع اقدام مشترک

سخنان قاطعانه رییس جمهور در سازمان ملل، و جواب او به حرف های نسنجیده ترامپ، دوباره موضع قاطعانه ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشاند و دشمنان را متوجه این موضوع کرد که اگر ایران بخواهد و اراده کند، دشمنانش را به عقب خواهد نشاند. خیلی از رسانه های دنیا، سخنان رییس جمهور ایران اسلامی را پوشش خبری دادند. روزنامه گاردین از قول آقای روحانی نوشت: «به صراحت اعلام می ‌کنم که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض می کند ولی در مواجهه با نقض آن، عکس العمل متناسب و قاطع خواهد داشت. ما ظلم را نمی ‌پسندیم و از مظلوم دفاع می‌ کنیم. ما تهدید نمی ‌کنیم و تهدید را از جانب هیچ کس نمی ‌پذیریم.»[1]
سخنان قاطعانه رییس جمهور در سازمان ملل و تاکید بر ظلم ناپذیری، یادآور شعار اصلی کربلا، یعنی هیهات منا الذله است. مطابق دین ما، هم ظلم پذیری ناپسند است و هم ظالم بودن. «لا تَظْلِمُونَ‏ وَ لا تُظْلَمُون؛ نه ظالم باشید و نه ظلم را قبول کنید.»[2] البته نپذیرفتن ظلم، به این معنا نیست که ما فقط به این دلخوش باشیم که آمریکا به ما زور نگوید؛ بلکه بالاتر، ملتهای دیگر را نیز در راه مبارزه با ظلم یاری دهیم و از مظلومان حمایت کنیم.
بنا براین ایران اسلامی باید در هر دو میدان، میدان مقابله با دشمن و میدان دفاع از مظلوم، از خود قاطعیت نشان دهد.
قاطعیت در برابر تهدید دشمن
برای تحقق شعار ظلم ستیزی، باید به فرموده قرآن، دشمنان در وجود ما قاطعیت و اراده ببینند. «وَ لْيَجِدُواْ فِيكُمْ غِلْظَةً؛ آنان(دشمنان) بايد در شما سرسختى و شدت يابند.»[3] هر گاه دشمنان اسلام، با قاطعیت ایران اسلامی مواجه شده اند، از مواضع نامشروع خود کوتاه آمده واز طریق دیگری(مذاکره و دیپلماسی) سعی کرده اند به اهداف فریبکارانه خود برسند.
دشمنان ایران اسلامی بعد از عدم توفیق در جلوگیری از صنعت هسته ای ایران، از طریق مذاکره وارد میدان شدند و متاسفانه توانستند کار را به جایی برساندند که با وجود پایبندی ایران به تعهدات هسته ای، باز هم تحریم ها سر جای خودش هست و علاوه بر آن، آمریکا به عنوان سخنگوی کشورهای دخیل در مذاکرات، بر طبل تهدید ایران می  کوبد، که آخرینش تهدید ترامپ مبنی بر بی ارزش بودن برجام و حرف های بی اساس دیگر بود، که رییس جمهور ایران اسلامی، جواب سخنان نسنجیده او را داد.

قاطعیت در دفاع از مظلوم
همواره یکی از ادعاهای بی اساس آمریکا علیه ایران، حمایت ایران از گروههایی مثل حزب الله و حماس، و به زعم باطل آنها، حمایت از گروههای تروریستی است. آمریکا ادعا می کند که برای حذف این روند، باید صنعت موشکی ایران نیز پالایش شود تا قدرت ایران در حمایت از این گروهها کاهش یابد. ادعایی که توسط ترامپ در سازمان ملل مطرح شد و آقای روحانی، آن را رد کرد. «رئیس ‌جمهور روحانی در سازمان ملل یادآور شد که ظرفیت‌ های ایران، از جمله موشک‌ هایش، تنها برای دفاع و حفظ ثبات و امنیت منطقه است.»[4]
اگر ایران بر فرض مثال، تنها به فکر خود باشد و کاری به ملتهای دیگر نداشته باشد، در حقیقت، باب میل آمریکا و استکبار جهانی رفتار می کند. زیرا قصد اصلی آمریکا از فتنه افروزی در منطقه، ایران است و اگر ایران در جنوب لبنان، فلسطین، سوریه، به فکر مقابله با آمریکا نباشد، باید خود را برای مواجهه با سربازان بی رحم آمریکا در مرزهای خود آماده کند.  علاوه بر اینکه دفاع از ملتهای مظلوم و گرفتار تهدیدات عوامل آمریکا، وظیفه ای بزرگ، طبق رسالت مسلمانی است.

پی نوشت:
1ـــ کلیک کنید
2ــ آیه 279 بقره
 3ــ آیه 123 توبه
4ــــ کلیک کنید

Share