دو نکته برای ادامه دادن راه شهید حججی

سید حسین سیدی
شهید حججی

شهدای مدافع حرم از جمله شهید حججی، پیام امام حسین(علیه السلام را دریافت کردند، و با  شهید شدن در راه دفاع از حرم، وظیفه خود را انجام دادند، و مردم عزادار ایران نیز با تشییع باشکوه ایشان، عشق و علاقه خود را به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و مدافعان او نشان دادند. اگر مردم ایران و کلا شیعیان سالار شهیدان، هر یک در پست و مقام و جایگاه خود، مدافع ارزش  های حسینی باشند، بدون شک راه کسانی چون شهید حججی ادامه پیدا خواهد کرد.
امام حسین(علیه السلام) خطاب به لشکر ناجوانمرد یزید گفت: «هل من ذاب يذب عن حرم رسول الله؛ آيا  مدافعى هست كه از حرم پيامبر خدا حمايت كند؟»[1]  شهید حججی دلاوری بود که برای دفاع از حریم اهلبیت در سوریه، با تکفیری ها جنگید و بعد از اسیر شدن به دست این یزیدیان زمان، همچون مولایش سالار شهیدان، سرش از تن جدا گردید. پیکر مطهر این مدافع حرم حسینی، همزمان با ایام سوگواری سالار شهیدان به ایران آورده شد و با استقبال با شکوه مردم عزادار، در شهرهای مختلف ایران تشییع شد. «حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای به مسجد امام حسین(علیه السلام)  واقع در میدان امام حسین علیه‌السلام(تهران)رفتند و برای لحظاتی در کنار پیکر مطهر شهید محسن حججی حضور یافته و ضمن قرائت فاتحه، برای این مدافع حرم اهل بیت علیهم السلام آرزوی علو درجات کردند.»[2]
نکته مهم: گر چه ملت ایران با تشییع باشکوه شهید حججی و دیگر شهدای مدافع حرم، علاقه خود را به مدافعان حرم و مقتدای آنها یعنی سالار شهیدان نشان می دهند؛ اما برای نهادینه شدن این ابراز علاقه ها، باید تک تک افراد در هر جایگاهی که هستند، عملا پایبندی خود را به راه و منش مدافعان حرم حسینی شان دهند.
اینک به دو عامل موثر در ادامه دادن راه امثال شهید حججی اشاره می کنیم:
1ــ دور بون جامعه از فریب و نیرنگ: بدون شک جامعه ای که در آن فریب و نیزنگ باشد، جامعه مورد نظر اهلبیت نیست؛ زیرا که این جامعه، با آسیب های زیادی مواجه است. حادثه کربلا را همین نیرنگ و فریب ها رقم زد، آنها که نامه نوشتند و وفا نکردند و علاوه بر آن، در صف دشمن قرار گرفتند.[3] امام حسین(علیه السلام) در رد فریب ودغل کاری می فرماید: «إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ؛ بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است.»[4] اگر خدای ناکرده کسانی در جامعه به خاطر منافع بیشتر، یکدیگر را فریب دهند(فریب اقتصادی و هر گونه کم کاری دیگر، نظیر مشاوره دادن غلط)، این جامعه با حسینی بودن فاصله دارد.
2ــ دل نسپردن به منافع زودگذر: امام حسین(علیه السلام) می فرماید: «ان الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی ألسنتهم یحوطونه ما درّت معائشهم فإذا محصّوآ بالبلاء قلّ الدیّانون؛ همانا مردمان بنده دنيايند و دين لقلقه زبان آنهاست و هر جا منافعشان [به وسيله دين ]بيشتر تأمين شود زبان مى چرخانند و چون به بلا آزموده شوند آنگاه دين داران اندكند.»[5] حضرت در این حدیث، عمل گرایی را در دین و ایمان، تاکید می کند.
اگر چه منفعت طلبی در همه شغلی و هر جایگاهی وجود دارد؛ اما در جناح بندی های سیاسی بیشتر به چشم می خورد. جناحی که به خاطر منافع همفکرانش، خیلی از ارزشها(دفاع از حرم و غیره) را زیر سوال می برد، برخلاف حدیث فوق از سالار شهیدان، گام برمی دارد.
سخن آخر
شهدای مدافع حرم از جمله شهید حججی، وظیفه خود را در دفاع از حرم و پایبندی به سیره حسینی نشان دادند. برای ادامه دادن راه شهید حججی و رواج سیره حسینی، باید جامعه از نیرنگ و فریب در حق همدیگر دوری کنند و به منافع شخصی زودگذر، دل نبندند.

پی نوشتها:
1ــ در سوگ امير آزادى(ترجمه مثير الأحزان)؛ ص250.
2ـــ کلیک کنید
3ــ در کربلا چه گذشت، ترجمه نفس المهموم، ترجمه کمره ای، ص171.
4ــ  التفسیر المنسوب الی الامام الحسن العسکری علیه السلام ص309.
5ــ تحف العقول، ص 24.

Share