عقلانیت مدرن بشر را دچار چالش‌های جدّی ساخته است

آیت الله العظمی مظاهری:
پیام آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین به نقل از حوزه، حضرت آیت الله مظاهری در پیامی به دوّمین پیش نشست کنگرۀ بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایۀ عقلانیّت وحیانی «با تکیه بر اندیشه های آیت  الله العظمی جوادی آملی»، تصریح کردند: «عقلانیّت وحیانی» به عنوان یک «شیوۀ معرفتی»، منهج و روشی است برای آنکه علم صحیح، و به اصطلاح فرهنگ والای اسلامی، «علم نافع» را پ که اساس و پایۀ هر خیری است، متحقّق سازد.
معظم له تاکید کردند: حضرت آیت  الله جوادی آملی حقّاً یکی از افتخارات بزرگ امروز در جهان اسلام هستند و بی تردید، توجّه و تمرکز بر افکار و آراء و ابتکارات علمی و اندیشه ای ایشان که سیراب شده و نشأت گرفته از متن قرآن کریم و تعالیم والای عترت طاهره«صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین» است، تکیه گاهی مطمئن و سازنده و پشتوانه ای ثمربخش و سودمند برای این کنگره و اصحاب دانشی و ارباب فکری آن خواهد بود.
مشروح پیام این مرجع تقلید در ادامه می آید:
بِسْمِ  اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
قال الله سُبحانه و تَعالی: «يُؤْتِي‏ الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ»
برگزاری این کنگرۀ بین المللی، به منظور بررسی و تبیین مفهوم والای «عقلانیّت وحیانی» با تکیه بر آراء و اندیشه های حکیم متألّه و اسلام شناس متفکّر حضرت آیة الله آقای جوادی آملی«دامت برکاته» بی شک، کاری است در خور اهتمام و از این جهت از برنامه ریزان و برگزارکنندگان این نشست، باید تقدیر و تشکّر نمود.


حضرت آیة  الله آقای جوادی آملی«حفظه الله تعالی»، حقّاً یکی از افتخارات بزرگ امروز در جهان اسلام هستند و بی تردید، توجّه و تمرکز بر افکار و آراء و ابتکارات علمی و اندیشه ای ایشان -که سیراب شده و نشأت گرفته از متن قرآن کریم و تعالیم والای عترت طاهره«صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین» است- تکیه گاهی مطمئن و سازنده و پشتوانه ای ثمربخش و سودمند برای این کنگره و اصحاب دانشی و ارباب فکری آن خواهد بود.
 

«عقلانیّت وحیانی» به عنوان یک «شیوۀ معرفتی»، منهج و روشی است برای آنکه علم صحیح، و به اصطلاح فرهنگ والای اسلامی، «علم نافع» را پ که اساس و پایۀ هر خیری است، متحقّق سازد. این شیوۀ معرفتی، البتّه با سایر منهج ها و روش های این عرصه، خصوصاً عقلانیّت مدرن که پایۀ معرفتی دنیای جدید است، تفاوت های عمده ای دارد.
عقلانیّت وحیانی، روشِ معرفتیِ جامعی است که از نقص ها و ضعف های عقلانیّت مدرن برکنار است. عقلانیّت مدرن که امروزه فضای فکری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جهان غرب و شرق را فراگرفته، علی رغم همۀ دستاوردهای متنوّع و متکثّر مادّی و پیشرفته ای که برای انسان فراهم آورده، امّا در بخش معنا و مفهوم زندگی و اصالت و ارزش آن، آدمی را به شدّت، دچار چالش های جدّی ساخته است و از این رو اگرچه در صدد آبادانی دنیای انسان برآمده و در این جهت به پیشرفت و توسعۀ خیره کننده ای دست یافته است، ولی در ساختن روح و روان آدمی و آمادگی و تهیّأ وی برای پرداختن به معنا و باطن زندگیِ این جهانی، موفق نبوده است.
عقلانیّت وحیانی، امّا در مقابل این عقلانیّت مدرن، بر سرِ آنست که با درآمیختن و استفادۀ متوازن و صحیح از عقل و نقل، هم سرافرازی این دنیایی انسان را تأمین نماید و هم سربلندی آن جهانی وی را تضمین سازد و به این وسیله بهروزی و سعادت بشر را در همۀ ابعاد و بخش های زندگی، تنظیم و تبیین کند.
تحلیل عمیق و همه جانبه و واقع بینانه و خالی از حشو و زوائد و غلوّ و خرافاتِ این مفهوم، رسالت خطیر و ارزشمندی است که این کنگره باید آن را با دقّتِ نظر و تأمّل هرچه بیشتر، دنبال نماید و مبانی و روش های آن را به شکلی موجّه و مستدلّ و قابل ارائه به همۀ اندیشمندان و حق جویان و تکامل خواهان، تدوین سازد.
و امّا شخصیّت عالیقدری که این کنگرۀ بین المللی بر پایه و با تکیه بر اندیشه های ارجمند ایشان شکل گرفته است، یعنی فقیه نزیه، مفسّر مبتکر و حکیم پارسا حضرت آیة  الله آقای جوادی آملی«حفظه الله تعالی»، حقّاً یکی از افتخارات بزرگ امروز در جهان اسلام هستند و بی تردید، توجّه و تمرکز بر افکار و آراء و ابتکارات علمی و اندیشه ای ایشان -که سیراب شده و نشأت گرفته از متن قرآن کریم و تعالیم والای عترت طاهره«صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین» است- تکیه گاهی مطمئن و سازنده و پشتوانه ای ثمربخش و سودمند برای این کنگره و اصحاب دانشی و ارباب فکری آن خواهد بود.
خصیصۀ اصلی این عالم عامل، جامعیّت علمی و فکری و نزاهت عملی و روحانی ایشان است که این بزرگوار را حقّاً چشم و چراغ حوزه های علمیّه و خصوصاً حوزۀ علمیّۀ مقدّسۀ قم قرارداده است و از این بابت باید خداوند متعال را شکرگزار باشیم.
توجّه همیشگی این متفکّر اسلام شناس و زمان شناس به نیازهای فکری و فرهنگی معاصر نیز یکی دیگر از ویژگی های ممتاز ایشان است که از همان مقام جامعیّت علمی، سرچشمه گرفته است.
خدمت مأجور ایشان به آستان مقدّس قرآن و عترت و اهتمام مشکورشان به حکمت والای اسلامی و شیعی، یکی از صفحات زرّین تاریخ فرهنگ و دانش این مرز و بوم خواهد بود.
از خداوند تعالی در سایۀ عنایات خاصّۀ حضرت بقیة الله الأعظم«ارواحنا و ارواح العالمین له الفداء» طول عمر با برکت و قرین با تأییدات عالیۀ الهیّه را برای این عالم جلیل القدر مسألت می کنم و امیدوارم عموم شاگردان و مستفیدان از محضر علمی و اخلاقی ایشان، همواره از فیض دانش و معرفت این حکیم متألّه برخوردار و بهره مند باشند. ان شاءالله . والسّلام علیه و علیکم و رحمة الله و برکاته.

حسین المظاهری
18 / محرّم الحرام / 1439 
17 / مهرماه / 1396

 

Share

دیدگاه‌ها

سلام
التماس دعا