پیاده روی اربعین، جبهه ی فرهنگی علیه دشمن

سید حسین سیدی
اربعین

پیاده روی عظیم اربعین علاوه بر اثرات بزرگ معنوی برای زائران و برای جامعه اسلامی، اثر بزرگ دیگری دارد و آن خشمگین نمودن دشمنان اهلبیت و دشمنان اسلام است. چنانکه امام صادق (علیه السلام) در ضمن دعایی برای زائران سالار شهیدان به همین مطلب اشاره می کند. «خدایا... من و برادران و زائرین قبر پدرم حسین علیه السّلام را بیامرز، آنان که اموالشان را انفاق کرده و بدنهایشان را به سختی انداخته، بخاطر اشتیاق در نیکى به ما ... و خشمگین ساختن دشمنان ما.»[1]
بدون شک پیاده روی عظیم اربعین، قدرت شیعه را به رخ دشمنان اسلام و وهابیت تکفیری خواهد کشاند، و اثر این قدرت نرم، اگر از قدرت نظامی بیشتر نباشد، کمتر نیست. بنابراین هر چه این همایش جهانی، باشکوه تر و منسجم تر برگزار شود، بر قدرت و شوکت شیعه در دنیا افزوده می شود.
پیاده روی اربعین، مقابله با جبهه فرهنگی دشمن
خدای بزرگ در کلام جاودانش، مسلمین را به آمادگی همه جانبه در برابر دشمنان دعوت می نماید: «و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان داريد از نيرو [و نفرات و ساز و برگ جنگى‏] و اسبان ورزيده [براى جنگ‏] آماده كنيد تا به وسيله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانيد.»[2]
تفسیر  نمونه بعد از اشاره به تقویت جبهه نظامی طبق مفاد  این آیه، می  نویسد: «از قدرت‏هاى اقتصادى، فرهنگى، سياسى، كه آنها نيز در مفهوم" قوة" مندرج هستند و نقش بسيار مؤثرى در پيروزى بر دشمن دارد نيز نبايد غفلت كرد.[3] پیاده روی اربعین، قدرت فرهنگی شیعه را به رخ دشمنان اهلبیت و دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمین می کشاند.  قدرت فرهنگی پیاده روی اربعین در این است که سیره و پیام حسینی را(ظلم ستیزی) در کشور اسلامی تقویت کرده و  کشور را در مقابل دشمنان اسلام و اهلبیت، یاری  می دهد.
امروزه اقتداری که ایران اسلامی در مقابل گروههای تروریستی و اربابان وهابی و نیز اربابان غربی آن دارد، حاصل پایبندی ایران اسلامی به فرهنگ حسینی است و پیاده روی عظیم اربعین در راستای تداوم همین فرهنگ ذی قیمت است.

پی نوشت:
1ــ بحارالانوار، ج98، ص51
2ــ آیه 60 انفال
3ــ تفسير نمونه،ج‏7، ص 222.

Share