تلاش برای تکمیل ایمان در محیط خانواده

سید حسین سیدی
خانواده

نهاد خانواده، نهادی مقدس است که اثرات با ارزشی در دنیا و آخرت دارد. هر چه این نهاد مقدس از ابتدای شکل گیری، بر ارزشهای انسانی و الهی اهتمام ورزد، در پیمودن رسالت خانواده، موفق تر خواهد بود.
می دانیم که انسان با تشکیل خانواده، نصف ایمان خود را می سازد؛ کامل شدن نصف دیگر آن، پایبندی خانواده به تقوی الهی و ارزشهای فطری و انسانی را می طلبد. پیامبر اسلام در این باره می فرماید: «إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ فَلْيَتَّقِ اللَّهَ فِي النِّصْفِ الْآخَر؛ شخصی که ازدواج می کند؛ در حقیقت نصف دین و آئین خود را حفظ کرده است. پس بر او لازم است که برای حفظ باقیمانده ی آن، تقوای الهی را پیشه ی خود سازد.»[1] پیام این حدیث این است که زوجین باید برای تکمیل نصف دیگر ایمان، تلاش نمایند.

بدون شک اهتمام داشتن زن و مرد در طول زندگی، مخصوصا در اوایل زندگی به ایمان و تقوا، باعث تداوم یک زندگی پاک و معنوی و سازنده خواهد شد. «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ؛ هر كس از مرد يا زن، عمل نيك انجام دهد در حالى كه ايمان داشته باشد پس او را بى‏ ترديد (در دنيا) به زندگى پاكيزه‏ اى زنده خواهيم داشت و (در آخرت) پاداششان را در برابر عمل‏هاى بسيار خوبشان خواهيم داد.»[2] این آیه، نقش ایمان و تقوا را در این دنیا و جهان آخرت به تصویر کشیده و به ثمرات مثبت آن اشاره می کند.

یک مثال عینی؛ زوجینی که زندگی خود را با تاکید بر مسائل حلال و حرام خدا آغاز می کنند، علاوه بر اجر معنوی، تبعات مثبت آن نیز عاید آنها خواهد شد. مثلا زوجینی که مقید به مسائل محرم و نامحرم هستند، بخاطر نهادینه شدن این مسائل در محیط خانواده، هم خود و هم فرزندانشان، کمتر در معرض آسیب قرار می گیرند. آسیبهایی که ریشه خیلی از طلاق ها و نزاعهای خانوادگی و غیره است.

حاصل سخن اینکه؛ زوجینی که بر حلال و حرام خدا تاکید دارند، در راستای حدیث پیامبر رحمت، برای تکمیل ایمان خود تلاش کرده و علاوه بر کسب ثواب های اخروی، زندگی بهتر و پاکتری را ان شاءالله تجربه خواهند کرد.

 پی نوشت:
1ــ مستدرک الوسایل ج 14 ، ص 154 ، ح 16351
2ــ نحل/97.

Share