پرسش و پاسخ اعتقادی/ زیارت امام حسین علیه السلام

آیت الله خوشوقت(اعلی الله مقامه)،
آیت الله خوشوقت

سوال1: چرا اینقدر در روایات تشویق به زیارت امام حسین علیه السلام شده است[1]؟
جواب: اگر نروند از بین می رود آثار آن. آن زمان بخصوص دشمن بودند می خواستند آثار آن از بین برود اگر مردم نمی رفتند یک روز، دو روز، یک ماه، دو ماه، یک سال، دو سال، ده سال، کم کم هم خراب می شد دیگر، آن را درست نمی کردند کم کم آن را صاف می کردند برای خاطر این که اوضاع بهم نریزد و مردم رابطه آنها با امام حسین علیه السلام محفوظ بماند گفتند بروید زیارت. گفتند عزاداری کنید. کمک کنید به این راه که پرچم همیشه برافراشته باشد.
*****
سوال
2: زیارت به قصد این که ارتباطات محکم شود؟
جواب: همین است دیگر. آنها که از دنیا رفته اند و ما نمی بینیم؛ اما حرفهای آنها زنده است، خط آنها زنده است. زنده بودن اینها با زیارت و عزاداری است. آدم را وادار می کند وارد آن خط بشود.
*****
سوال
3: آیا شهیدن شدن امام حسین علیه السلام برای پاک کردن گناهان شیعه بود؟
جواب: نه خیر، برای حفظ اسلام و دعوت مسلمان ها به اسلام و از بین بردن دشمنان اسلام بود.
*****
سوال
4: در روایات آمده است که زیارت امام حسین علیه السلام باعث بخشیدن گناهان گذشته و آینده می گردد[2]؟
جواب: بله دیگر، خدا می بخشد که این جریان از بین نرود. از بین نرود یعنی تا امروز اسلام حفظ بشود، از این جهت ثواب بیشتری هم وعده می دهند که مردم بیایند این کار را بکنند که جریان (ادامه) پیدا کند والّا از بین می رود دیگر.
*****
سوال
5: حتی گناهان آینده هم را می بخشد؟
جواب: آینده را هم می بخشد چه مانعی دارد، اثر این زیارت اینقدر مهم است که آینده در مقابلش چیزی نیست.
*****
سوال
6: ما میدانیم که اکثر گناهان کبیره عالماً و عامداً است؟
جواب: اگر آدم بیاید آنوقت اینجا امکان دارد یک چیزهایی به گوشش بخورد و توبه کند و برگردد. بله این هم هست.
*****
سوال
7: در مورد زیارت امام حسین علیه السلام عبارتی است که می فرمایند:« زُرْ فَانْصَرِفْ»، آیا درست است؟
جواب: نوع زیارت ها اینجور است نه تنها امام حسین علیه السلام. نجف هم همین است، سامره هم همین است، مشهد هم همین است. آدم در مزار حضرات معصومین علیهم السلام زیاد بماند کم کم آن اشتیاقش از بین می رود، باعث می شود کمتر زیارت برود. آدم بعد از مدتی هفته ای یک بار زیارت می رود، بعد از مدتی سالی یکبار، بعضی ها هفت هشت ده سال یکدفعه هم نمی روند، عادت می کند. ایمان ضعیف است؛ لذا گفتند زیارت کردی برگرد که آن اشتیاق زیارت باشد دوباره تو را برگرداند تا بیایی زیارت کنی. آدم کم بماند و برگردد بهتر است که زیاد بماند و خسته بشود دیگر نرود. نوع مردم اینجوری هستند برای آنها زود ملال حادث می شود.
*****
سوال
8: چرا در اکثر ایام زیارت امام حسین علیه السلام با فضیلت ترین اعمال است؟
جواب:به خاطر اینکه حفظ اسلام با امام حسین علیه السلام است. علت اینکه خدا این را دیده بود، چون دید بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خیلی از عوضی ها می خواهند اسلام را از بین ببرند، همه جا را بی دین کنند، خدای متعال با علم و حکمتش تشخیص داد آن چیزی که بتواند اسلام را از نابودی حفظ کند شهادت امام حسین علیه السلام است. این شهادت و مصیبت سنگین یک جوری است که دل انسانها را تحریک می کند، اگر چه کافر باشند، لذا شما دیدید مسیحی ها، یهودی ها، روز عاشورا نذری می دهند، به خاطر شهادت امام حسین علیه السلام است، این حفظ می کند، هر سال که ایام  محرم می رسد، روز عاشورا سیاهی و شام و ناهار و سینه و... این عده ای می آیند در تور و مسلمان می شوند، کسانی که به واسطه گناه از خدا فاصله میگیرند در این ایام به برکت خون امام حسین علیه السلام جمع می شوند و نماز و روزه و توبه و کارها درست می شود، بنابراین هیچ چیزی به اندازه شهادت امام حسین اسلام را حفظ نکرده است.
*****
سوال
9: در روایت آمده است که با زیارت امام حسین بهشت واجب میشود[3] یعنی چه؟
جواب:خُب خدای متعال امام حسین را برای چه گفت شهید شد؟ برای اینکه مردم هدایت شوند، گوش به حرف خدا بدهند، اگر نروند که هدایت نمی شوند که، باید بروند استفاده کنند مقصود حاصل شود. برای تشویق مردم به زیارت که این مردم عادت نداشتند، آشنا نبودند، این وعده های بهشت را خدا داده است.
 جنس این عمل و عبادت این است که بهشت پشت سرش است، ولی گناه بکنی بِدهی بار می آوری و کم هم می آید، آنوقت آدم یک چیزی هم بدهکار می شود.
*************************************
منبع: برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خوشوقت (ره)

​*************************************
پی نوشت ها:
[1] . عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: زِیَارَه قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع تَعْدِلُ عِشْرِینَ حَجَّه وَ أَفْضَلُ وَ مِنْ عِشْرِینَ عُمْرَه وَ حَجَّه. (کافی،ج‏4، ص580)
[2] . عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ‏ مَنْ أَتَى الْحُسَیْنَ عَارِفاً بِحَقِّهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ‏ مِنْ‏ ذَنْبِهِ‏ وَ مَا تَأَخَّرَ. (کافی،ج‏4، ص582)
[3]. وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ ع بَعْدَ مَوْتِهِ فَلَهُ‏ الْجَنَّه (الإرشاد فی معرفه حجج الله على العباد، ج‏2، ص134)

Share