دو نکته در باب رضایتمندی جنسی در خانواده

سید حسین سیدی
خانواده

انسان با تشکیل خانواده، میل غریزی خود را برآورده می کند. در این میان گاهی ناتوانی جنسی از طرف یکی از زوجین، مانع از برآوردن میل غریزی انسان شده و خانواده را در همان روزها و ماههای اولیه تشکیل خود، کانون آسیب و تشتت می کند. البته گاهی ناتوانی جنسی به حدی است که باعث فسخ عقد می شود.[1] اما گاهی ناتوانی جنسی در حدی نیست که باعث فسخ عقد شود؛ بلکه باعث عدم رضایت مندی زوجین می شود. برای رضایت مندی جنسی زوجین از هم، به دو نکته باید توجه داشت.
نکته اول: نباید زوجین برای برطرف ساختن ناتوانی جنسی خود و رضایتمندی جنسی، به بهانه آموزش زناشویی به دیدن فیلمهای غیراخلاقی روی بیاورند؛ زیرا اینگونه فیلمها بجز ابتذال و خیانت و لذت گرایی غیراخلاقی به نکته دیگری اشاره نمی کنند، و این موضوع با رسالت خانواده، که کانون مهر و محبت و وفاداری است، در تضاد است. خداوند می فرماید: «وَ مِنْ‏ آياتِهِ‏ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَة؛ و از نشانه ‏هاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد.»[2] کسی که مجذوب افراد حاضر در فیلم غیر اخلاقی شده، دوست دارد که همسر او هم مثل آنان باشد، و هنگامی که اینگونه نیست؛ مهر و محبتها جای خود را با دلسردی بین زوجین و حتی نعوذبالله خیانت، عوض می کند.
متاسفانه برخی از خانواده هایی که حتی مشکلی از لحاظ مسائل غریزی ندارند، به بهانه آموزش بیشتر مسائل زناشویی،  به دیدن فیلمهای غیراخلاقی رو آورده و خود را در دام خطرناکی می اندازند. البته حتی برای کسانی که نارضایتی جنسی از هم دارند، به هیچ  وجه دیدن فیلمهای غیراخلاقی توصیه نمی شود، و بهترین راه، رفتن به نزد یک مشاور است.
نکته دوم: برای حل ناتوانی جنسی، باید به یک مشاور متدین و کار بلد مراجعه کرد. عدم رعایت این نکته چه بسا باعث آسیب های دیگر شود؛ زیرا اگر مشاوری که اعتقادی به آموزه های دینی و خانوادگی نداشته باشد، چه بسا دیدن فیلم های غیراخلاقی را توصیه کند و یا اگر زوجین بگویند که ما برای آموزش مسائل غریزی، فیلم غیر اخلاقی می بینیم، آن را به نحوی تایید کند. موضوع دیگر آنکه؛ ممکن است مشاوری که کاربلد نباشد، بجای راه درمان درست نارضایتی جنسی، درمان خطرناکی را به آنان پیشنهاد دهد و آن اینکه؛ با طلاق گرفتن از هم، خود را از دست این مشکل نجات دهید.
سخن آخر
عدم رضایتمندی جنسی، یکی از آسیب های برخی از خانواده هاست. برای درمان نارضایتی جنسی، باید زوجین جوان به یک مشاور متدین و پخته مراجعه کنند، و دیگر آنکه از دیدن فیلمهای غیراخلاقی به بهانه آموزش مسائل جنسی، جدا پرهیز کنند.

پی نوشت:
1ــ به رساله مراجع مراجعه کنید.
2ــ روم/21.

Share