تاثیر منفی تلفن همراه و تبلت بر فضای خانواده

سید حسین سیدی
تاثیرات بد تلفن همراه

به نظر می رسد استفاده از وسایل ارتباطی روز مثل تلفن همراه و تبلت، غیر قابل اجتناب باشد؛ اما در این میان شکی نیست که مدیریت کردن این وسایل ارتباطی، انسان را از آسیب های احتمالی آنها مصون می سازد. زندگی مشترک نیز از این قاعده مبرا نیست. ما در این مقاله کاری به آسیب های جدی و بعضا غیرشرعی(روابط غیر اخلاقی) که تلفن همراه و تبلت به خانواده ها می زند، نداشته و در پی آسیب های دیگر نظیر تاثیر گوشی همراه بر فضای مهر و محبت در خانواده هستیم.
می دانیم که خانواده کانون مهر و محبت است. برای افزایش دادن این کانون محبت(مخصوصا در سالهای اولیه زندگی)، باید برنامه هایی را که مخل به آن هستند، مدیریت شوند. تلفن همراه و تبلت از وسایلی هستند که بواسطه جذابیت ظاهری و داشتن برنامه های متنوع (بازیها و....) ممکن است بر فضای مهر و محبت در خانواده تاثیرگذار باشند. اثراتی که گاهی تاثیرش سریع تر است و گاهی شاید پس از سالها نمایان شود.
مولا علی(علیه السلام) می‌فرماید: «کَم مِن شَهوَةِ ساعَةٍ اَورَثَت حُزناً طَویلاً؛ چه بسیار خواهش های نفسانی لحظه‌ای، که اندوه طولانی و درازی را در پی دارد.»[1] حضرت در این حدیث، این پیام را به ما ابلاغ می کند که چه بسا لحظه ای خوش بودن و سرگرم بودن به چیزی، تاثیرات مخربی بر جای بگذارد.
سرگرم شدن بیش از حد به تلفن همراه وتبلت، علاوه بر اینکه جایگزین شوخی و خنده و مهربانی در محیط خانواده می شود، در مواقع سوء تفاهم بین زوجین، اثرات منفی بیشتری بر جای خواهد گذاشت و در زمانی که زوجین به مدارا و خویشتن داری بیشتری نیاز دارند، باعث سردی بیشتر خواهد شد؛ زیرا که هر یک از زوجین به گوشه ای پناه برده و با تلفن همراه و تبلت خود، بیشتر انس گرفته و سرگرم می شوند. همین نکته چه بسا سرآغازی باشد بر آسیب و تنش در خانواده. خانواده ای که در ابتدای راه است وبر اثر اشتباه افرادش (زوجین) هر روز سردتر خواهد شد. برخی از مشاوره ها حاکی از ان است که یکی از زوجین(مخصوصا در ابتدای زندگی) از دیگری بخاطر سرگرم شدن بیش از حد به تلفن همراه، و سرد بودن با او گله مند است.
سخن آخر اینکه، یکی از آسیب های زندگی ماشینی امروز که به فضای خانواده ها نیز کشیده شده است، تاثیر منفی برخی از وسایل ارتباطی روز مثل تلفن همراه و تبلت، در کنار مزیت های نسبی آنان است. زوجینی که ساعتها و لحظه های خود را به تلفن همراه خود سرگرمند، شاید در ابتدا متوجه نباشند که سرگرمی با تلفن همراه، زیان چندانی دارد؛ اما وقتی ببینند که با کوچکترین سوء تفاهمی، هر یک با تلفن همراه خود مشغول شده و فضای خانه را به سمت سرد شدن سوق می دهند، متوجه خواهند شد که تلفن همراه و تبلت، هم نکات مثبت دارد و هم نکات منفی، و انسا باید از نکات منفی آنها تا می تواند دوری کند.

پی نوشت:
1ــ وسائل الشيعة،شيخ حر عاملى، ج‏15،ص 210.

Share