بررسی برخی القاب و اسماء مجعول

مجتبی کلانتری
ضیاءالصالحین
تلاش بر تغییر، تصاحب و جعل القاب و اسماء را می توان از نتایج جهل، تعصب، ضعف و خود برتر بینی کاذب دانست. تلاش بر جعل نام «خلیج عربی» به جای «خلیج فارس» از سوی برخی کشورهای عربی، وهابی و حامیان آنها از جمله موارد این تلاش مفتضحانه است.

«خلیج فارس» یا «دریای فارس» آب راهی پر اهمیت در غرب آسیا (خاورمیانه) است که در امتداد دریای عمان و کشورهای ایران، عمان، عراق، حجاز (عربستان سعودی)، کویت،امارات متحده عربی، قطر و بحرین قرار گرفته است.

واژه مجعول «خاورمیانه» که برای منطقه جغرافیائی «غرب آسیا» استفاده می شود، واژه است که اروپائی ها برای این منطقه استفاده می کنند که مقام معظم رهبری (ادام اللهُ ظلَِه الوارفَ) در این باب می فرماید: «البته من اصرار دارم این منطقه را «غرب آسیا» بگویم، نه خاورمیانه. تعبیر خاور دور، خاور نزدیک، خاورمیانه درست نیست. دور از کجا؟ از اروپا. نزدیک به کجا؟ به اروپا. یعنی مرکز دنیا اروپاست؛ هر جائی که از اروپا دورتر است، اسمش خاور دور است؛ هر جا نزدیکتر است، خاور نزدیک است؛ هر جا وسط است، خاورمیانه است! این تعریفی است که خود اروپائی ها کردند؛ نه، ما این را قبول نداریم. آسیا یک قاره ای است؛ شرقی دارد، غربی دارد، وسطی دارد؛ ما در غرب آسیا قرار داریم. بنابراین منطقه ی ما اسمش منطقه ی غرب آسیاست، نه منطقه ی خاورمیانه.»[1]

طبق اسناد مسلم تاریخی نام خلیج فارس در کتب تاریخی و جغرافیائی در زبان های گوناگون (به انگلیسی: Persian Gulf )، «خلیج پارس» یا «دریای پارس» است[2] که با بررسی روایات رسول گرامی اسلام (صَلَّی اللهُ عليهِ و آلهِ و سلَّم) در کتب اهل سنت در می یابیم[3] که ایشان از خلیج فارس با عنوان «بحر فارس»[4] یاد نموده است ولیکن علی رغم نظر اکثر مذاهب اسلامی مبنی بر حجیت سنت (گفتار و کردار و تقریر) رسول اکرم (صَلَّی اللهُ عليهِ و آلهِ و سلَّم).[5] برخی از کشورهای عربی، وهابی در دهه های اخیر بنا بر تعصب، عناد و کینه های دیرین از ایران و ایرانی، خلیج فارس را خلیج عربی یا بدون قید خلیج می نامند.

با توجه به مستندات تاریخی می توان تغییر و تصاحب القاب و اسماء را از عادات تفکر غیرشیعی دانست، در تاریخ اسلام نقل شده است که پیامبر اکرم ( صَلَّی اللهُ عليهِ و آلهِ و سلَّم) به برخی از افراد با توجه به شایستگی و شان ایشان القاب خاصی عنایت فرموده اند که متاسفانه برخی حکما و پیروان آنها از روی تعصب، عناد، غرض به تبعیت از اسلاف خود این القاب را برای کسانی به کار برده اند که نه رسول گرامی اسلام (صَلَّی اللهُ عليهِ و آلهِ و سلَّم) در مورد آنها چنین فرموده نه تاریخ گواهی بر شایستگی این افراد است.

مهم ترین این القاب، القاب خاص امیرالمومنین امام علی (عليه الافُ التَّحيةِ والثَّناء) همچون امیرالمومنین، صدیق، فاروق، ذوالنورین، سیف الله و... است که از سوی برخی برای دیگران به سرقت رفته و به اعتراف عالمای بزرگ اهل سنت از جمله زمخشری[6]، ابن ماجه[7]، متقی هندی[8]، ابن ابی الحدید[9]، طبرانی[10] هر کدام از این القاب، لقب های اختصاصی امیرالمومنین امام علی(عليه الافُ التَّحيةِ والثَّناء) هستند که توسط پیامبر اکرم (صَلَّی اللهُ عليهِ و آلهِ و سلَّم) به ایشان داده شده و دیگران سهمی در آن ندارند.

در مورد نام کشور عربستان نیز باید دانست که واژه مجعول «عربستان سعودی» نیز از مواردی است که به دست جاعلان تغییر داده شده و این نام جعلی بر آمده از نام قبیله حاکم بر عربستان یعنی «آل سعود» است که در قرن هیجده میلادی بر این منطقه با جنایات بسیار مسلط و نام منحوس خود را بر آن قرار دادند، که این نام گذاری همواره مورد اعتراض اندیشمندان اسلامی قرار داده شده است، امام خمینی (قَدَّسَ اللهُ نَفسَهُ الزَّکيه) در این زمینه می فرماید: «با چه وجهی اینها اسم مملکت اسلامی را تغییر داده اند از آنی که بود؛ «حجاز» را «مملکت سعودی» قراردادند؟ مملکت سعودی به چه مناسبت؟ اینها مسائلی است که همه اش بغرنج است و ما نمی دانیم که از این عار چطور خارج بشویم. من واقعاً در مسائل خیلی تحمل داشتم؛ درمسائل جنگ، در همه اینها تحمل داشتم. اما این بی تحمل کرده من را.»[11]

پی نوشت:
[1]. بیانات در دیدار اساتید دانشگاه ها ۹۱/۵.
[2]. اسناد نام خلیج فارس، محمد عجم.
[3]. التاریخ ابن المطهر، ج1، ص204.
[4]. مسند ابویعلی موصلی، ج4، ص130.
[5]. منابع اجتهاد از دیدگاه مذاهب اسلامی، ج1، ص 80.
[6]. تفسیر کشاف زمخشری، ج2، ص220.
[7]. سنن، ابن ماجه، ص49.
[8]. کنزالعمال، متقی هندی، ج11، ص616.
[9]. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج13، ص200.
[10]. الولایه، طبری، ص74.
[11]. صحیفه امام، ج‏20، ص371.
----------------------------
طراحی (آواتار) مرتبط:
آواتار روز ملی خلیج فارس

Share