اعتماد کردن به آمریکا حماقت است

سید حسن نصرالله
سیدحسن نصرالله: آمریکا مجددا ثابت کرده است که فقط به منافع خود در درجه اول و منافع اسرائیل در درجه بعدی می اندیشد.

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین به نقل از مهر, سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفت: در ابتدا باید مجددا شهادت  مصطفی بدرالدین را تسلیت عرض کنم. هنگامی که از این فرماندهان سخن می گوییم آنها در شرایط خاصی زندگی کردند. شرایط آنها ایجاب می کند که آنها اسامی و صورت های خود را مخفی نگه دارند. آنها جنود الله هستند به ویژه آنانی که مسئولیت ویژه نظامی دارند. از این رو می گوییم حاج علاء یا حاج فلان و سپس از اسامی واقعی آنها سخن می گوییم تا مردم با آنها آشنا شوند و در زمین همانگونه که در آسمان شناخته شده اند، شناخته شوند.
وی افزود: هنگامی که شهید مصطفی بدر الدین به سوریه به همراه بسیاری از فرماندهان رفت. من امروز وظیفه خود می دانم که از یکی از آن کادر سیاسی که به سید مصطفی بدر الدین ملحق شدند سخن بگویم. اقدام جهادی با تعدادی از برادران که برخی شهید شدند و برخی در قید حیات هستند و ما به دلایل امنیتی نام آنها را نمی بریم شروع شد. افرادی که در زمینه نظامی و امنیتی فعالیت می کنند باید که اسامی و چهره های آنها مخفی بماند و روزی باید نام آنها با طلا نوشته شود. سید مصطفی بدر الدین یکی از آن افرادی بود که عمر خود را در این راه سپری کرد.
نصرالله گفت: عموما برداشت مردم از شخصیت نظامی به عنوان شخصیتی سخت است. در فرماندهان مومن این ویژگی در کنار شخصیت متناقض وجود دارد. آنها در عین حال که در برابر دشمن سخت و مقتدر است در میان برادران مومن هستند. مومن باید که در برابر دشمن سخت و خشن باشد و میان برادران خود رحیم باشد. اشداء  و سخت گیر و کوبنده با کسانی که خواهان غارت امت ما هستند و این ویژگی در مصطفی بدرالدین وجود داشت اما در مقابل مهربان بود و این تناقض نیست. شدت ایمان می تواند که با رحمت ایمانی جمع شود.
دبیر کل حزب الله لبنان افزود: مصطفی در زمینه جهادی در حزب الله مسئولیت های اساسی داشت و مسئولیت های مهمی را قبول کرد. پس از سال ۲۰۰۰ و تا امروز مسئولیت ها بزرگی را پذیرفت به ویژه پس از شهادت عماد مغنیه و مسئولیت پرونده های حساس یا جبهه های حساسی را متقبل شد که اول آنها جبهه جنگ با دشمن اسرائیلی بود. بُعد امنیتی وارد رویارویی واقعی شد و حمایت از گروههای فلسطین تا بتوانند مقابله کنند و میدان عراق و برادران ما در تشکیل گروههای عراقی برای مقابله با آمریکا در عراق نقش واقعی ایفا کردند و از مرحله اشغال آمریکا تا نبرد با داعش نقش آفرینی کرد و در همه این عرصه مصطفی بدر الدین سربلند و پیروز خارج شد. ما از پیروزی یک نفر سخن نمی گوییم بلکه از مجموعه و گروهی و تلاش جمعی سخن می گوییم همانگونه که در بحث انتخابات نمی توان گفت که با تلاش یک شخص واحد موفق شدیم بلکه با تلاش های جمعی بود.
وی افزود: سید مصطفی با فرماندهی اش در مقابله با شبکه های امنیتی اسرائیل پیروز و سربلند خارج شد و در پرونده آزادسازی اسیران و بازداشت شدگان و رویارویی امنیتی با شبکه های تکفیری موفق ظاهر شد. وی شبکه های ارسال خودروهای بمبگذاری شده را خنثی و منهدم کرد و در پیروزی عراقی ها که به خروج آمریکا از عراق منجر شد تا رسیدن به جبهه های که عمرش را داد یعنی جبهه سوریه فعال بود.
نصرالله بیان کرد: مطلوب از نظر آنها وضعیت امروز ادلب و قانون جنگل و خونریزی و آوارگی و تشتت است. مصطفی بدرالدین به درست بودن معرکه ایمان داشت. حضور سید مصطفی و امثال وی از دلایل واقعی این یقین و بصیرت نتایج این نبرد بود. امروز نتیجه پیروزی است. امروز ارتش سوریه آخرین نبرد را در القدام و الحجر الاسود می کند و در آستانه پاکسازی کامل دمشق و حومه دمشق از این گروههاست که میلیون دلار هزینه تحمیل کردند و مراسم گرامیداشت شهیدی مانند مصطفی بدرالدین را برگزار می کنیم که گفت من باز نخواهم گشت مگر شهید و پیروز. من می گویم که وعده شهادت و پیروزی به طور همزمان نصیب وی شد. پیروزی واقعی را ارتش سوریه و متحدانش رقم زدند.
وی افزود: آمریکا مجددا ثابت کرده است که فقط به منافع خود در درجه اول و منافع اسرائیل در درجه بعدی می اندیشد. آمریکا به قوانین بین المللی و جامعه بین المللی وقعی نمی نهد و حتی تصمیماتی که خود اتخاذ کرده را ارج نمی نهد. هر توافقی برای دولت های متوالی آمریکا بی ارزش است و آنها امروز به رهبر کره شمالی می خندند. پس از همه تجربه ها با آمریکا اعتماد کردن به آنها حماقت است. آمریکا منافع متحدان خود را نیز مورد بی اعتنایی قرار می دهد و انتظار داریم که منافع کشورهای عربی را مورد توجه قرار دهد؟ آنچه دولت آمریکا در منطقه ما انجام می دهد و افتتاح سفارت به ما به عنوان ملت لبنان و فلسطین یادآوری می کند که عبرت بگیریم. دولت های آمریکا به ارزش های انسانی پایبند نیستند و امروز فلسطینی هایی که در غزه تظاهرات می کنند و شهادت دهها نفر و زخمی شدن هزاران نفر برای آمریکایی اهمیتی ندارد. وتو آمریکا برای هر تصمیم شورای امنیت آماده است.
نصرالله اعلام کرد: آنها امروز به کره شمالی می گویند که اگر می خواهید که ما به شرکت های آمریکایی اجازه فعالیت در آنجا دهیم باید سلاح هسته ای را نابود کنید و از اینجا روند باج گیری شروع می شود و این دولت آمریکا قابل اعتماد نیست و نمی توان به وعده های آن اعتماد کرد و تجارب شاهد و گواه آن است و ما با چشمان خود آنرا دیده ایم. دولت آمریکا به متحدان و منافع آنها هم توجهی ندارد. آمریکا به منافع اقتصادی اروپا در موضع هسته ای ایران توجهی ندارد پس چگونه مانفع ادوات و اتباع خود را مورد نظر قرار می دهد. آیا به نفع کشورهای عربی و خلیج فارس است که دنبال رو آمریکا باشند و به آن اعتماد کنند؟ هر که در منطقه ما سرنوشت خود را به اعتماد به آمریکا گره بزند سخت در اشتباه است.
وی افزود: هنگامی که ترامپ از قدس به عنوان پایتخت اسرائیل سخن گفت، مذاکره کنندگان فلسطینی اعلام کردند که خواستار گفتگویی که آمریکا میانجی آن باشد نیستند و خواستار ۵ به علاوه یک شدند. می گویم همان کاری که آمریکا با توافق هسته ای کرد انجام خواهد داد. هرکه فکر می کند که راه حل نزد آمریکاست به نتیجه ای نمی رسد و جایی نمی رسد. نبرد اخیر در سوریه که با دشمن اسرائیل در جولان در چند روز قبل رخ داد نبردی مهم بود. آنچه گذشت بسیار با اهمیت در نزاع عربی-اسرائیلی بود. اسرائیل تلاش کرد که حقایق را وارونه جلوه دهد و رسانه های عربی با نیرنگ حقایق را وارونه جلوه دادند و تلاش کردند که پیروزی را به شکست تبدیل کنند. رسانه های کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کردند که ۲ سوری و ایرانی شهید شدند که نیمی از آنها را ایرانی ها تشکیل می دهند و برخی تلویزیونهای لبنانی نیز همراهی کردند اما این نادرست است. نتیجه فقط سه شهید از ارتش سوریه بود.
دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد:  این را به سرنگونی جنگنده اسرائیلی در سه ماه قبل بیافزاییم. در آن شب تاریخی مواضع اشغالگران در جولان اشغالی که اسرائیل به دنبال مشروعیت بین المللی برای ملحق کردن آن به رژیم اسرائیل بود برای اولین بار با حملات شدید روبرو شد. ۵۵ موشک شلیک شد که برخی آن حجم زیاد داشت و تعدادی از مراکز نظامی را هدف قرار داد و صدای انفجارهای شدیدی همه ساکنان شهرک نشینان در جولان را مجبور به رفتن به پناهگاه کرد. دشمن خسارات و تلفات خود را کتمان کرد و دست به واکنش زد که پدافند هوایی سوریه با شجاعت تمام با آن مقابله کرد همانگونه که در شب حمله سه کشور به سوریه پدافند سوریه موفق عمل کرد. موشکها به طبریا و صفد رسیدند و مجبور شدند که به پاتریوت برای سرنگونی آن روی آورند. اهدافی که حمله کردند خالی بود و پس از آن به نیروهای بین المللی در سوریه تماس گرفتند و گفتند که با سوری ها رایزنی کنید که اگر تمام کردید ما تمام کنیم.
وی افزود: این یکی از انواع واکنش به دشمن اسرائیلی به سوریه بود. پیام به دشمن رسید که شما نمی توانید هر وقت که خواستید بزنید و بکشید و بمباران کنید و این مرحله جدیدی است که حمله موشکی ویژه بنیان نهاد. اسرائیلی اعلام کردند که به مصلحت ما نیست که جنگ کنیم و این مرحله جدیدی برای اسرائیلی هاست که محاسبات خود را در سوریه مورد توجه قرار دهند. پس از سرنگونی جنگنده، نیروی هوایی اسرائیل تدابیر جدیدی را مورد توجه قرار داد و بر ماشه ای انگشت گذاشت که وجود نداشت. این واکنش موشکی سوریه با وجود همه جنجالهای اسرائیلی مبنی بر واکنش نشان دادن رخ داد. آنها می دانستند که جرات عبور از خطوط قرمز را ندارند به کابینه دشمن ابلاغ شد که اگر واکنش اسرائیل به سوریه خطوط قرمز را زیر پا بگذارد حمله به قلب فلسطین اشغالی خواهد بود. باوجود تلاش اسرائیل برای ممانعت از حمله موشکی اما موشکها شلیک شدند آنها در اوج آمادگی بودند و نتوانستند مانع از رسیدن موشکها شوند.
دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد: همه بدانند یکی از شواهد این حادثه این بود که جبهه داخلی آماده جنگ نیست و اسرائیل نیاز دارد که برای سرپوش گذاشتن به دروغ روی آورد. لیبرمن از واکنش نابود کردن پایگاه های ایرانی در سوریه دم زد اما هرگز رخ نداده است.
وی در ادامه گفت: موضع کشورهای خلیج فارس شرم آور بود هنگامی که وزیر خارجه بحرین اعلام کرد که اسرائیل حق دفاع از خود دارد. این را نمی توان توصیفی برایش یافت مگر اینکه آنرا شنیع بدانیم و شنیع تر از این موضع نبود. ای خائن اینکه جولان اسرائیلی است را هم به رسمیت بشناس؟ این وزیر خارجه نماینده ملت بحرین نیست و این موضع دلالت بر حماقت و قبح در برابر اسرائیلی ها دارد. ما در برابر مرحله جدیدی در سوریه قرار داریم و محور مقاومت در برابر مرحله جدیدی است و شوکت اسرائیل فرو ریخت و اول آن با سرنگونی جنگنده اسرائیلی بود و امروز پیامی که ارسال شد این است که سوریه و متحدان اجازه نمی دهند که سوریه عرصه جولان باشد و آماده رفتن با آخر هستند. مسئولیت همه ما تثبیت در این معادله جدید در کشمکش است.
نصرالله گفت: آنچه طی هفتاد سال گذشت لکه ننگی بر پیشانی بشریت در کل دنیاست. آنچه امروز در غزه می گذرد ادامه حوادث ۷۰ سال قبل است. فلسطینی ها از آرمان خود دست نمی کشند. دچار اختلاف شده اند اما اجازه نمی دهند که آرمان شان نابود شود. امروز ما در برابر چالش خطرناکی به نام معامله قرن که طی هفته های آینده ترامپ آنرا اعلام خواهد کرد قرار داریم. وی به طور رسمی این معامله را اعلام خواهد کرد. موضوع با به رسمیت شناختن قدس شروع شده است.
وی افزود: هم اکنون فشار به ایران وجود دارد و در راستای موضوع اقتصادی و پایین آوردن ارزش پول ایران به عنوان ایجاد اعتراض مردمی است و اینکه ایران را به جای دیگر ببرند و این به علت حمایت از موضوع فلسطین و حمایت از حزب الله و حماس است. به سوریه که در آستانه پیروزی است فشار می آورند. آمریکا خواهان فرسایش سوریه و فشار به جنبش های مقاومت در منطقه است. آنها به جنبش های مقاومت و حزب الله فشار می آورند و تهدید به تحریم و جنگ و تبدیل لبنان به ویرانکده می کنند. غزه امروز با حالت گرسنگی و اوضاع دردناک روبرو است و نزدیک است که وضع یمن برسد.
نصرالله گفت: بدتر آنچه برخی کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می دهند است که پوشش دینی و شرعی برای تسلیم شدن در برابر اسرایل ایجاد می کنند. مصیبت در ورود سعودی ها به خط پوشش دینی برای تسلیم و عادی سازی روابط با اسرائیل است. ورود سعودی ها در خط پوشش دینی این حق را برای اسرائیلی ها به حساب مسلمانان می دهد.
دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: هر گونه دلبستن به قانون بین المللی و سازمان های بین الملی حرف گزافه ای است و هر گونه دلبستن به رژیم های عربی بی فایده است و فقط باید به موضع ملت های ما و برخی کشورها و جنبش های مقاومت توجه کرد. فلسطینی ها باید معامله قرن را ناکام بگذارند حتی اگر همه دنیا درباره آن متفق باشند. محور مقاومت شامل ایران، سوریه، لبنان، عراق و یمن و ملتهای منطقه باید استوار بمانند و تسلیم نشوند حتی اگر تحریم و محاصره شوند. طرح کنونی سه ضلع دارد ترامپ-نتانیاهو و بن سلمان و سقوط هر کدام طرح را به طور کامل از بین می برد. همه طرحهای این سه ضلع شکست خورده است و همه عربده کشی و تهدیدات اسرائیل توخالی است. اسرائیلی ها از جنگ واهمه دارند و کسی که می ترسد بیشتر فریاد می زند. ما مردانی همانند مصطفی بدر الدین و عماد مغنیه داریم و علما و بزرگان و نسل جدیدی که آماده جانفشانی هستند. نسل امروز ما قوی تر از نسل قبلی هستند. سعودی ها منطقه را به سوی جنگ به ایران سوق می دهد. فلسطینی ها اگر چیزی را امضا نکنند حادثه ای رخ نمی دهد و معامله قرن رقم نمی خورد.
وی درباره لبنان نیز گفت: لبنان به روزهایی برای اینکه حجم گروهها مشخص شود نیاز دارد. موضوع رئیس مجلسی مشخص است و نبیه بری رئیس خواهد بود. درباره معاون رئیس مجلس اختلافی نخواهد بود. مصلحت لبنان در این است که دولت جدید بدون تاخیر تشکیل شود و اینکه برای تشکیل کابینه همکاری شود تا بتواند به وظایف خود بدون هیچ تاخیری عمل کند. موضع ما کاملا روشن است. ما شواهدی داریم که برخی کشورهای منطقه از عدم عجله در تشکیل کابینه و کشاندن کشور به سوی بحران دم می زنند گوش دادن به این به نفع کشور نیست. فضای لبنان باید سرشار از تفاهم و همکاری و پرهیز از کشمکش باشد.

 

Share