همت بیشتر برای نشان دادن دستاورد اقتصادی انقلاب اسلامی

موضوع: 
سید حسین سیدی
اقتصاد+ایران
اگر چه در این یکی دو سال اخیر، کشور عزیزمان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، اما این به معنای آن نیست که انقلاب اسلامی ایران در این باره دستاوردی نداشته است.

همت بیشتر برای نشان دادن دستاورد اقتصادی انقلاب اسلامی

اگر چه در این یکی دو سال اخیر، کشور عزیزمان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، اما این به معنای آن نیست که انقلاب اسلامی ایران در این باره دستاوردی نداشته است. «صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017 بر اساس شاخص قدرت خرید، بالغ بر 1644 میلیارد دلار بوده و ایران از این نظر در رتبه 18 جهان قرار گرفته است. با پیش بینی صندوق بین المللی پول، ایران در سال‌های 2018، 2019 و 2020 نیز همچنان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا باقی خواهد ماند اما در سال 2021 با پشت سر گذاشتن اسپانیا، عربستان و کانادا به جایگاه پانزدهم صعود خواهد کرد.»[1]

واقعیت این است که اقتصاد ما بیشتر از آن که ضعف داشته باشد، از خود ضعف نشان داده است. به عبارت دیگر، بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی ما در این سال ها ــ که منجر به تورم و پریشانی بازار شدــ ضعف مدیریت بود؛ مثلا فروختن بی حساب سکه به افراد ــ که باعث نجومی شدن قیمت آن شد ــ و ضعف نظارت ها و مشکلات دیگر. البته نقش مردم را نیز نباید در التهاب بازار دست کم گرفت.

بنابراین اقتصاد ایران را باید با همت بیشتر از وضعیت فعلی نشان داد و نگذاشت که غبار ضعف مدیریت ها و مشکلات دیگر، اقتصاد ایران را بیش از پیش ناکارآمد جلوه دهد. زیرا که سستی در انجام کارها(از جمله وضعیت اقتصادی) به فرموده مولی الموحدین امام علی (علیه السلام) مشکل زا خواهد بود: «مِنْ سَبَبِ الْحِرْمَانِ التَّوَانِي؛ یکی از عوامل محرومیت سستی (در کار) است.»[2]

نکته مهم: درست است که بسیاری  از افراد جامعه بخاطر وجود گرانی اقلام در بازار در وضعیت نامطلوبی قرار دارند، اما نباید به این بهانه، دستاورد اقتصادی ایران و انقلاب را در این مورد زیر سوال برد. اقتصاد دارای بخش های مختلفی است و شاید ما در چند بخش مشکل داشته باشیم، اما در بخش های دیگر قطعا حرف های زیادی برای گفتن داریم. این را هم دوباره تاکید می کنیم که گاهی مردم در مشکلات اقتصادی، به اندازه خود مقصر هستند. چنانکه در سال قبل، این مردم بودند که با هجوم به فروشگاه ها، مشکلاتی را برای خود و دیگر مردم (کمبود آذوقه بخاطر خرید اضافی) بوجود آوردند.

خلاصه این که؛ می توان اقتصاد ایران را با همت بیشتر و برطرف کردن ضعف ها و سستی ها، به پویایی بیشتری رساند و این دستاورد اقتصادی انقلاب اسلامی را بیشتر در دید جهانیان قرار داد. إن شاءالله.

همت بیشتر برای نشان دادن دستاورد اقتصادی انقلاب اسلامی

پی نوشت:
1ــ کلیک کنید
2ــ  تحف العقول ص 80.

پدیدآورنده: 
Share