اینفوگرافیک قیام خونین 15 خرداد ماه 1342

اینفوگرافیک قیام خونین 15 خرداد ماه 1342

اینفوگرافیک قیام خونین 15 خرداد ماه 1342

15 خرداد، نقطه عطفی است در تاریخ معاصر؛ یادگاری است از پیوند معنوی توده های عظیم مردم کشور ما ، به همین مناسبت اینفوگرافیک قیام خونین 15 خرداد خدمت شما عزیزان تقدیم می گردد.

امید است که با صلوات و دعا در جهت تعجیل ظهور حضرت بقیة الله الأعظم ، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ما را نیز از دعای خیر خود بهره مند سازید. (اللهم عجل لولیک الفرج)

◈ ◈ ◈ ◈ ◈ ◈ ◈ ◈ ◈ ◈ ◈ ◈ ◈ ◈

✔ توجه : جهت مشاهده و دریافت اینفوگرافیک در ابعاد اصلی و بزرگ تر ، روی تصویر آن کلیک کنید.

 

☑ قیام پانزدهم خرداد قم

پس از انتشار خبر دستگیری امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در 15 خرداد 1342 شمسی ، بسیاری از مردم قم ، به منزل ایشان رفتند و به اتفاق فرزندشان، حاج آقا مصطفی رحمه الله ، در حدود ساعت 6 بامداد ، به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حرکت کردند. پس از مدتی، صحن مطهر و خیابان های اطراف، لبریز از جمعیّت شد که شعارِ «یا مرگ یا خمینی» را با هیجان شدیدی تکرار می کردند. در همان زمان، علما و مراجع وقت هم با صدور بیانیه هایی، خواستار آزادی فوری حضرت امام خمینی قدس سره شدند. در حدود ساعت 10 صبح، با ورود نیروهای مسلّح برای تقویت نیروهای شهربانی قم، تیراندازی و رگبار مسلسل ها شروع شد و تعداد زیادی از مردم زخمی شده یا به شهادت رسیدند. شدّت تیراندازی به حدّی بود که امکان انتقال زخمی ها و اجساد شهیدان نبود و این کشتار، تا ساعت 5 عصر ادامه یافت.

آن روز در بیشتر شهرها، درگیری، راه پیمایی، برگزاری جلسات و نیز سخنرانی بر ضد رژیم و اعتراض به دستگیری امام صورت گرفت. در بعضی از شهرها مانند تهران، شیراز، تبریز و مشهد، اعتراض ها از شدّت و گستردگی بیشتری برخوردار بود که در اثر این حوادث، تعداد زیادی کشته، مجروح یا زندانی شدند.

◇ ◇ ◇ ◇ ◇ ◇ ◇ ◇ ◇ ◇ ◇ ◇ ◇ ◇

☜ مطالب مرتبط و پیشنهادی : قیام 15 خرداد - ویژه نامه نقطه عطف انقلاب 

اینفوگرافیک قیام خونین 15 خرداد ماه 1342

⑮Ⓚⓗⓞⓡⓓⓐⓓ

Share