راه حل قرآنی برای غلبه بر طلاق

موضوع: 
سید حسین سیدی
طلاق
متاسفانه یکی از آسیب های جامعه ما، مشکلی به نام طلاق است.

راه حل قرآنی برای غلبه بر طلاق

متاسفانه یکی از آسیب های جامعه ما، مشکلی به نام طلاق است. این مشکل از جایی شروع می شود که افراد برای انتخاب همسر به معیارهای ظاهری صرف توجه نموده و از عواقب احتمالی غافل می شوند. دست آخر هم کارشان به اختلاف و طلاق و حتی قتل می کشد. در این نوشتار به راه حل قرآنی برای جلوگیری از این آسیب می پردازیم.

قرآن می فرماید: «لا یَسْتَوِی الْخَبیثُ‏ وَ الطَّیِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبیثِ‏؛ بگو: « (هیچ گاه) ناپاک و پاک مساوى نیستند؛ هر چند فزونى ناپاک ها، تو را به شگفتى اندازد.»[1] وقتی این آیه را در کنار آیه دیگر قراردهیم، پیام اصلی واضح تر به نظر می رسد: «و با زنان مشرک [بت پرست‏]، ازدواج نکنید؛ تا ایمان آورند. و مسلما کنیز با ایمان، از زن (آزاد بت پرست) مشرک بهتر است؛ و اگر چه شما را به شگفت آورد. و به مردان مشرک [بت پرست‏] زن مدهید، تا ایمان آورند؛ و مسلما برده با ایمان، از مرد (آزاد بت پرست) مشرک، بهتر است؛ و اگر چه شما را به شگفت آورد.»[2]

هر چند آیه اخیر مربوط به صدر اسلام است و اکنون دیگر غلام و کنیز وجود ندارد؛ اما پیام آیه این است که باید معیار اصلی ازدواج انسان مسلمان توجه به معنویات باشد. البته اسلام و قرآن مخالفتی با مادیات و زیبایی ندارند؛ ولی اولویت اول را معنویت و درستکاری می دانند.

درست است که اگر مادیات و زیبایی نباشد؛ زندگی می لنگد؛ اما توجه بیش از حد به آنها نیز سبب مشکلاتی خواهد شد. در مشاوره ها شنیده می شود که یکی چنان محو زیبایی طرف می شود که حتی از گذشته گناه آلود او(خبیث) به راحتی چشم می پوشد(کاری به توبه شخص نیز ندارد) و فقط به وصال می اندیشد و بس. این فرد فکر نمی کند که ممکن است بعد از زندگی، همان گناه قبلی ادامه داشته باشد، و خیانت و طلاق. متاسفانه از این گونه موارد ازدواج، کم نیست (کسی منکر توبه کردن حقیقی برخی از افراد نیست).

 خلاصه این که؛ یکی  از راه های جلوگیری از پاشیدن خانواده ها(طلاق)، معیار درست در انتخاب همسر است. انسان مسلمان باید در امر ازدواج مواظب باشد که به تعبیر قرآن به طرف خبیث(انسان  بی بند و بار) نرود؛ هر چند از زیبایی او به شگفت آید.

خدایا در این دوره آخر الزمان، به جوانان جامعه ما کمک کن تا با انتخاب خوب، ازدواج سالم و پر خیر و برکتی داشته باشند.

راه حل قرآنی برای غلبه بر طلاق

پی نوشت:
1ـــــ مائده/100.
2ـــ بقره/221.

پدیدآورنده: 
Share