رشد علمی ایران : غیر قابل سانسور + اینفوگرافیک

اینفوگرافیک رشد علمی ایران : غیر قابل سانسور

رشد علمی ایران : غیر قابل سانسور

سرعت رشد علمی ایران نسبت به ایام قبل از انقلاب به قدری خیره کننده است که علی رغم سانسور دشمنان کشور، هر از گاهی در صدر اخبار سایت های علمی و رسانه های خبری دنیا قرار می گیرد.

برای دیدن اینفوگرافیک فوق در ابعاد اصلی و بزرگ تر روی آن کلیک کنید

مثلا نشریه ی “نیو ساینتیست” به نقل از گزارش مؤسسه ی کانادایی “ساینس متریکس”، سرعت رشد علمی ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی را بیش از ۱۱ برابر سرعت تولید علم جهانی اعلام کرد.

همچنین بر اساس گزارش مؤسسه ی بین المللی “نیچر ایندکس”، ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی مفتخر به کسب مقام نخست در حوزه های علوم فنی و مهندسی در جهان از نظر رشد علمی، رتبه ی اول در حوزه ی هوافضا در منطقه، رتبه ی دوم در حوزه ی فناوری های پرتاب و زیرساخت های فضایی در منطقه، رتبه ی چهارم در حوزه ی فناوری نانو در جهان، رتبه ی دوم در حوزه ی سلول های بنیادی در منطقه، رتبه ی اول در بیوتکنولوژی در میان کشورهای اسلامی و بیست و سوم در دنیا شده است. این موارد تنها نمونه هایی از رشد علمی خیره کننده ی ایرانیان در حوزه های مختلف است که بارها حتی دشمنان هم به آنها اقرار کرده اند.

نمودار زیر بیانگر سهم ایرانیان در تولید علم دنیا در سال های پس از انقلاب اسلامی، براساس دو پایگاه استنادی (آی. اس. آی) و (اسکوپوس) به عنوان دو استاندارد علمی بین المللی است. همچنین برای فهمیدن میزان رشد علمی یک کشور، شاخص های متعددی وجود دارد از جمله:

تعداد مدارک علمی، نرخ رشد علمی، نسبت نفرات دارای تحصیلات عالیه به جمعیت، رتبه ی تولید علم، تعداد دانشجو، تعداد اعضای هیات علمی و غیره، که در تمامی اینها نیز ارتقای جایگاه ایران خیره کننده است. به عنوان مثال در رتبه ی تولید علم، رتبه ی کشور از ۵۳ در سال ۱۳۵۷ شمسی به ۱۶ در سال ۱۳۹۷ شمسی رسیده است که نشان از افزایش تولید علم در کشور دارد. جدول زیر نمایانگر حرکت رو به پیشرفت کشور در تمامی این موارد است.

رشد علمی ایران : غیر قابل سانسور + اینفوگرافیک

Share