غیبت هود پیامبر علیه السلام

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
حضرت هود علیه السلام
خداوند توفان شدیدی فرستاد و قوم عاد را از بین برد. تنها کسانی نجات پیدا کردند که در غیبت هود علیه السلام صبر کردند، در ایمان خود استقامت ورزیدند و هرگز ناامید نشدند.

غیبت هود پیامبر علیه السلام

در این نوشتار گذری کوتاه بر زندگی و غیبت هود پیامبر علیه السلام جهت استناد به غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آورده می شود...

حضرت هود علیه السلام، پیامبر قوم عاد بود. قوم عاد در بت پرستى، جهل، ظلم و ستم غرق شده بودند. و تنها عده کمی از آنها به حضرت هود ایمان آوردند. تا اینکه خداوند عذابی سخت بر آنان نازل کرد و آنها را به هلاکت رساند.

غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چیز تازه ای نیست؛ یعنی در طول تاریخ پیامبرانی بوده اند که برای حفظ جان، آزمایش الهی و حکمت های دیگر، غیبت کرده و از دیدِ مردم هم پنهان شده اند؛ یکی از حکمت های غیبتِ این پیامبران این است که مردم بدانند غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اتفاق عجیبی نیست.

حضرت نوح علیه السلام، هنگام رحلت، به پیروان خود چنین بشارت داد: «بعد از من غیبتی طولانی رخ می‎دهد. در طول این مدت، طاغوت‎هایی بر مردم حکومت می‎کنند و بر آنها ستم می‎نمایند. عاقبت خداوند آنها را به وسیله قائم بعد از من که نامش هود علیه السلام است، نجات می‎دهد.»

بعد از رحلت حضرت نوح علیه السلام، مؤمنان و پیروان او در انتظار حضرت هود علیه السلام بودند؛ اما غیبت هود علیه السلام طولانى شد. بسیاری از آنها ناامید شدند و به بت پرستی روی آوردند و تعداد کمی از آنها ماندند.

در این زمان، حضرت هود علیه السلام ظهور کرد.

قوم عاد، مردمی تنومند و ثروتمند بودند که تمدن پیشرفته ای داشتند. آنها که در ناز و نعمت بودند، به قدرت خود سرمست و مغرور شدند و تصوّر  کردند هیچ قدرتی نمی تواند با آنها مقابله کند. قوم عاد در بت پرستى، جهل، ظلم و ستم و اطاعت کورکورانه از نیاکان و اشراف فاسدشان غرق شده بودند.

با ظهور حضرت هود علیه السلام، اشراف و سران فاسد قوم، مانع مى شدند که مردم به سوى ایشان بروند.

هود علیه السلام با صبر و بردبارى و استقامت و پایدارى دعوت خود را آغاز کرد و بدون کوچک ترین ترس و واهمه اى از ظالمان ستمگر، نهایت سعى خود را برای هدایت مردم به کار برد.

اما مردم خیرخواهى هود علیه السلام را رد کردند و جز عدّه کمى به او ایمان نیاوردند. قوم عاد تا آن جا پیش رفتند که از هود پیامبر خواستند اگر راست مى گویی، عذابى را که وعده مى دهى، بیاور.

خداوند توفان شدیدی فرستاد و قوم عاد را از بین برد. تنها کسانی نجات پیدا کردند که در غیبت هود علیه السلام صبر کردند، در ایمان خود استقامت ورزیدند و هرگز ناامید نشدند.

 

پی‌نوشت: 
قرآن کریم، سوره هود.
بحارالانوار، ج11، ص363.
داستان های قرآن و تاریخ انبیا در المیزان.

غیبت هود پیامبر علیه السلام

منبع: مجله باران - غیبت هود پیامبر علیه السلام

پدیدآورنده: 
Share