پیام خون حاج قاسم ها چیست؟

یادداشتی بر مبنای مفاهیم قرآنی پیام رهبر انقلاب
سردار شهید حاج قاسم سلیمانی - ابومهدی المهندس
«خاصیت طبیعی شهادت، ایجاد برکت و تداوم و گشایش در حرکت به سمت تعالی و کمال است... خون شهید ضایع نخواهد شد؛ شخصیت شهید که تبلور همان آرمانهای او و آرزوهای اوست، از میان مردم رخت بر نخواهد بست.»

پیام خون حاج قاسم ها چیست؟

«سردار بزرگ و پرافتخار اسلام، آسمانی شد.» خبری که هنوز باورش برای علاقمندان شهید و دلبستگان مقاومت سخت است. اما آنچه مهم است، «پیامی» است که هر شهید با «خون» خود به همه انسان ها می دهد. «خون شهید» هم برای دشمنان پیام دارد و هم برای مؤمنان.
حضرت آیت الله خامنه ای همواره در سخنانشان از مفاهیم والای قرآنی به عنوان راهبردهای الهی حرکت امت اسلام یاد میکنند. ایشان در پیام به ملت ایران در پی شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز بر اساس مفاهیم قرآنی، پیروزی قطعی و نهایی را متعلق به مجاهدان جبهه مقامت دانستند؛ و این یعنی اقتداری فراتر از آنچه امروز جبهه مقاومت صاحب آن است.
اما «خون شهید» چگونه و بر اساس چه محاسباتی اقتداری مضاعف در پی دارد و  چگونه فضا را متحول و دگرگون می کند؟

بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR در یادداشت معارفی زیر، بر اساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی به این موضوع می پردازد.

پیشنهاد ویژه: ویژه نامه سردار دلها ، شهید حاج قاسم سلیمانی

پیام خون حاج قاسم ها چیست؟

شهادت، پاداش الهی در برابر جان مؤمنان است

«شهادت، نعمت و هدیه خداست؛ این هدیه را آسان به کسی نمی دهند.»(۱) «شهادت مرگ تاجرانه است، مرگ پرسود است.»(۲) هر انسانی روزی از این دنیا می رود «کلّ نفس ذائقة الموت» اما سعادت این است که انسان با خدا تجارت کند و این «جان» را به خدا بفروشد و سود کند. «انّ الله اشتری من المؤمنین انفسهم»(۳) خدا «جان» را از مؤمنان، می خرد. اما سؤال اینجاست: مؤمنان جان خود را در برابر چه چیزی با خدا معامله می کنند؟ و خدا، جان مؤمنان را با چه بهایی می خرد؟
خداوند جان مؤمنان را در برابر «اجر» می خرد و همین، تجارت پُر سود است که شهدا را به سمت شهادت می کشاند. شهید می داند که در مکتب اسلام نه تنها خونش هدر رفتنی نیست؛ بلکه چنان «اجر»ی به او می دهند که بیشترین آثار را در هستی می گذارد.

به ویژه آنکه خود شهید از مقام بالایی برخوردار باشد. به همین دلیل «اَجر شهیدی مثل حسین بن علی (علیه السّلام) که شهادت او قابل مقایسه با هیچ شهادتی نیست...، اصلاً قابل مقایسه نیست با اجر یک شهید معمولی.»(۴) «اجر» همان چیزی است که خداوند در برابر «خون شهید» به او می دهد. همان آثار و برکات دنیایی است که قرآن فرمود «أحیاءٌ» و پاداش اخروی و مقام قرب الهی است که فرمود «عِندَ رَبِّهم یُرزَقُونَ».(۵)
«زنده بودن شهید» یعنی زندگی و رفتارها و باورهای او در این دنیا امتداد دارد و در زندگی ما تبلور دارد. اصولاً «خاصیت طبیعی شهادت، ایجاد برکت و تداوم و گشایش در حرکت به سمت تعالی و کمال است... خون شهید ضایع نخواهد شد؛ شخصیت شهید که تبلور همان آرمانهای او و آرزوهای اوست، از میان مردم رخت بر نخواهد بست.»(۶)

پیام خون حاج قاسم ها چیست؟

شهادت های بزرگ، جریان ساز است

وقتی به شهادت «مردان بزرگ تاریخ» می نگریم، می بینیم «اجر» شهادت آنها، غوغایی در عالم به پا کرده است. در اجر شهادت امام حسین (علیه السّلام) همین بس که تمام خوبیها، سعادتها، شورها و شعورها و بیداری ها، از خون او سرچشمه می گیرد.
این همان باوری است که دلدادگان مکتب مقاومت را امید می دهد و حضرت زینب (سلام الله علیها) را به مقاومت در مکتب خود وا می دارد. تبلور «مقاومت» آنجایی است که ابن زیاد قصد دارد با یادآوری شهادت امام حسین (علیه السّلام)، غم و غصه را بر پیام آوران مکتب حسینی غلبه دهد، آنان را به سازش واداشته و از ادامه مسیر باز دارد و دوران آنها را تمام شده بداند، حضرت زینب (سلام الله علیها) می فرماید «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» من جز زیبایى چیزى ندیدم «هَؤُلَاءِ قَوْمٌ کَتَبَ اللَّهُ عَلَیْهِمُ الْقَتْلَ فَبَرَزُوا إِلَى مَضَاجِعِهِم»(۷) شهدا کسانی اند که خداوند، سرنوشت شهادت را برای آنان رقم زده است و آنها خودشان به شهادتگاه خود شتافتند.

این پیام شهیدان است که شهادت را نه یک خسارت و زیان، بلکه بالاترین سود در دنیا می داند. سودی که آثار آن سراسر دنیا را فرا خواهد گرفت. در باور شهیدان، «شهادت مردان بزرگ» برای مردم جامعه اسلامی نه تنها خمودآور و سست کننده نیست، بلکه یک «نقش برانگیزاننده و زنده کننده برای نظام اجتماعی مسمانان»(۸) دارد. شهیدان برای این شهید می شوند که «کشته شدن در راه خدا، ریختن خون مظلومان در راه خدا، این اثر قهری و طبیعی را دارد که با خود دستاوردهائی را به امت اسلامی، به ملتهای مسلمان، به تاریخ اسلام تقدیم میکند.»(۹) و این همان «اجر»ی است که خداوند به شهید و خون او می دهد.

پیام خون حاج قاسم ها چیست؟

پیام شهیدان این است: نترسید و نهراسید...

بزرگترین «اجر» شهید، همان «پیام» شهادت است. پیام شهدا به ما این است: «فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» آنان از این شهادت خوشحالند. «وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ» به همه مردمی که در مسیر مبارزه با دشمن هستند این بشارت را می دهد که «أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ»(۱۰) «راه این است. راه را درست رفتند، صحیح رفتند، درست حرکت کردند.»(۱۱) و «در این راه نه بیم هست، نه اندوه هست؛ هرچه هست بهجت است، ابتهاج است، نشاط است، روحیّه است، امید است.»(۱۲)

بزرگترین اجر و برکت خون شهید، این است که آنانی که باقی مانده اند و در حال مبارزه و مقاومت هستند، از این مسیر خسته نمی شوند، مبارزه و مقاومت را ادامه می دهند و خون شهید را ضایع نمی کنند. «امروز، به فضل همین شهادتها و به برکت خون شهدا، ملت ما، ملت سربلند و آبرومندی است و ملتها آبرو و عزت را این گونه باید پیدا کنند.»(۱۳)

ضایع نشدن خون شهید و حفظ آن به این است که باور کنیم شهدا زنده اند. باور کنیم «اعمال من و شما را می بینند. آن وقتی که پای ما به سنگی بخورد، آن وقتی که نتوانیم خودمان را درست هدایت کنیم، اداره کنیم، زمین بخوریم، آنها نگران میشوند. آن وقتی که میفهمیم، می بینیم، محکم قدم برمیداریم، راه را مستقیم حرکت میکنیم، به هدف نزدیک میشویم، آنها خوشحال میشوند. آن وقتی که ملت ایران در یک عرصه ای پیروز میشود، آن ارواح طیبه به احتظاظ در می آیند. آن وقتی که خدای نکرده بر اثر غفلت ما، کوتاهی ما، ملت عقب بماند، مشکل اساسی و عمومی پیدا کند، آنها نگران میشوند.»(۱۴) در این صورت است که خون شهید مانند «کیمیا» و «اکسیر»ی، جهان را متحول می کند، انسانها را رشد می دهد و به سعادت می رساند.

پیام خون حاج قاسم ها چیست؟

پیام شیاطین، ناامیدی و ترس است!

در مقابل پیام شهیدان، شیاطین پیام دیگری دارند «إِنَّما ذلِکُمُ الشَّیْطانُ» پیام شیاطین این است: «یُخَوِّفُ أَوْلِیاءَهُ» پیام «ناامیدی از ادامه راه، نا امیدی از مقاومت.» این را همه باید بدانند «آن که شما را وادار میکند که بترسید، مأیوس بشوید، ناامید بشوید، او شیطان است. امروز این شیطانها از طریق رادیو و تلویزیون و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و امثال اینها مرتّب مشغول کارند برای اینکه بترسید. نه، نترسید، «فَلا تَخافوهُم» از آنها نترسید؛ از انحراف از راه خدا بترسید «وَ خافُونِ»(۱۵) که اگر چنانچه از راه مستقیم انحراف پیدا کردیم، سرنوشت ما سرنوشت کشورهایی است که زیر بال آمریکایند.»(۱۶)

شیاطین می خواهند پیام «شهدا» را وارونه جلوه دهند. آنان، مردان بزرگ ما را به شهادت می رسانند تا به ما بگویند اندوهگین باشید، بترسید، نا امید شوید. ما را به ترک میدان و سازش وادار کنند، اما «پیام شهدا نقطه مقابل این است «اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنون» خوف و حزن برداشته است در میدان شهادت.»(۱۷)

دشمنان ما را از شهادت می ترسانند و می خواهند از آنها بترسیم. دائم می گویند «إنّ النّاس قد جمعوا لکم فاخشوهم» کشورها علیه ما اجماع جهانی کرده اند، از آنها بترسیم! اما پاسخ قرآن یک چیز است «فقالوا حسبنا اللَّه و نعم الوکیل» خدا با ماست. وقتی باور داشتیم خدا با ما است، نتیجه این احساس، این درک، این حقیقت روحی و معنوی این است که «فانقلبوا بنعمة من اللَّه و فضل لم یمسسهم سوء»(۱۸) هیچ کدام از آن جامعه جهانی هیچ بدی و آسیبی به ما نمی توانند برسانند.

البته باور داشته باشیم که «کشته شدن در راه خدا، «سوء» نیست. معنای «لم یمسسهم سوء» این نیست که یک سیلی هم به ما نخواهد خورد؛ چرا، سیلی هم می خورد؛ بالاتر از سیلی هم می خورد؛ منتها این «سوء» نیست. با معیار الهی که نگاه کنید، «لم یمسسهم سوء»؛ اما با معیارهای مادّیِ بشری که نگاه کنید، همه اش «سوء» است. خدای متعال با معیارهای خودش حرف می زند؛ با معیار محدود ما مادّی دلها و مادّی ذهنها که حرف نمی زند.»(۱۹)

پیام خون حاج قاسم ها چیست؟

بقای انقلاب بخاطر خون شهیدان است

کوتاه سخن اینکه «بقای این انقلاب بخاطر خون شهیدان است... شهادت است که پای ماندگاری و پایداری و بقاء ارزشها را امضاء میکند. بزرگترین اجری که در این دنیا به شهید داده میشود، بقاء و استحکام آن حقیقتی است که شهید جان خود را برای آن حقیقت فدا کرده است. خدای متعال آن حقیقت را به برکت خون شهید حفظ میکند. سازوکار منطقی و عقلائىِ این هم معلوم است؛ وقتی یک جامعه ای از جان خود، از هستی خود، از راحتی خود، برای یک ارزشی، یک حقیقتی میگذرد، حقانیت خود را در دنیا به اثبات میرساند؛ و حقانیت است که میماند، حق است که باقی میماند؛ این سنت الهی است.»(۲۰) و «حقیقتی که ما باید بدان افتخار کنیم، این است که رسم شهادت و سنت الهىِ قتل فی سبیل اللَّه، با نظام اسلامی زنده شد.»(۲۱)

حرف آخر این که «ابهت و اقتدار معنوی امروز نظام اسلامی و ملت مسلمان در دنیا و در چشم قدرتهای شیطانی، ناشی از همین شهادتها است.»(۲۲) «توطئه ها از سوی دشمن و عزم راسخ از سوی ملت ما همچنان ادامه دارد.»(۲۳) «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقین»(۲۴) پیروزی از آن متقین است.

پیام خون حاج قاسم ها چیست؟

پی نوشت:
۱) بیانات در دیدار جمعی از ایثارگران و خانواده های شهدای استان کرمان، ۱۳۸۴/۰۲/۱۲
۲) بیانات در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه ، ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
۳) سوره توبه، آیه ۱۱۱
۴) شرح حدیثی از امام صادق(علیه السلام)، درباره زیارت امام حسین(علیه السلام)، ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
۵) سوره آل عمران، آیه ۱۶۹
۶) بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه ، ۱۳۸۹/۰۴/۰۷
۷) بحار الأنوار، ج ۴۵، ص۱۱۶
۸) بیانات در دیدار خانواده های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده های شهدای استان تهران، ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
۹) بیانات در دیدار مسئولان و کارکنان قوه قضائیه ، ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
۱۰) سوره آل عمران، آیه ۱۷۰
۱۱) بیانات در دیدار خانواده های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده های شهدای مدافع حرم، ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
۱۲) بیانات در دیدار خانواده های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده های شهدای استان تهران، ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
۱۳) بیانات در دیدار فرزندان ممتاز شهدا و مسؤولان امور فرهنگی بنیاد شهید، ۱۳۶۸/۰۵/۲۵
۱۴) بیانات در دیدار جمعی از مردم و خانواده شهدا و ایثارگران، ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
۱۵) سوره آل عمران، آیه ۱۷۵
۱۶) بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش، ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
۱۷) بیانات در دیدار دست اندرکاران کنگره بزرگداشت شهدای استان کرمان، ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
۱۸) سوره آل عمران، آیه ۱۷۴
۱۹) بیانات در دیدار مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۰/۱۲/۰۵
۲۰) بیانات در دیدار خانواده های شهدا و ایثارگران استان خراسان شمالی، ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
۲۱) بیانات در دیدار فرزندان ممتاز شهدا و مسؤولان امور فرهنگی بنیاد شهید، ۱۳۶۸/۰۵/۲۵
۲۲) بیانات در دیدار فرزندان ممتاز شهدا و مسؤولان امور فرهنگی بنیاد شهید، ۱۳۶۸/۰۵/۲۵
۲۳) بیانات در اجلاس بین المللی بیداری اسلامی، ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
۲۴) سوره اعراف، آیه ۱۲۸

Share