ایام فاطمیه چند روز است؟ دهه اول و دوم فاطمیه چه زمانی است؟

حضرت فاطمه زهرا
ایام فاطمیه یا فاطمیه، نام روزهایی است که شیعیان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها عزاداری می کنند.

ایام فاطمیه چند روز است؟ دهه اول و دوم فاطمیه چه زمانی است؟

ایام فاطمیه شامل دو دهه است: دهه اول فاطمیه و دهه دوم فاطمیه. شروع دهه اول فاطمیه از 13 جمادی الاول و دهه دوم فاطمیه از سوم جمادی الثانی است.

ایام فاطمیه چند روز است؟ دهه اول و دوم فاطمیه چه زمانی است؟

مطالب مرتبط و پیشنهادی: ویژه نامه بانوی بی نشان

روز شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بصورت دقیق مشخص نیست و روایات مختلفی در این باره وجود دارد. بر اثر نقل های مختلف تاریخی و نیز روایات متفاوت از ائمه برخی آن را 40 روز بعد از رحلت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم، برخی 72 روز، گروهی 75 روز، عده ای 95 روز، گروهی سه ماه و پاره ای دیگر شش ماه بعد از رحلت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم دانسته اند.

در ایران دو روز (۱۳جمادی الاولی و ۳ جمادی الثانی) بعنوان روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها شناخته می شود. به این ایام، فاطمیه اول و فاطمیه دوم گفته می شود.

شیعیان عراق و به ویژه نجف سه روز (۸ ربیع الثانی به علاوه دو روز پیش گفته) را برای شهادت آن حضرت عزا می گیرند.

از نظر تاریخی روز سوم جمادی الثانی مشهورتر است. این روز در ایران تعطیل رسمی است و بعضی از مراجع تقلید در قم بصورت پیاده روی در عزاداری شرکت می کنند.

ایام فاطمیه اول

بر اساس برخی نقل های تاریخی شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در روز ۱۳ جمادی الاول و بعد از گذشت 75 روز از رحلت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم واقع شده است. شیعیان به این روز و چند روز قبل و بعد از آن فاطمیه اول می گویند.

در برخی مناطق شیعه نشین، مراسم عزاداری حضرت فاطمه از فاطمیه اول شروع شده و تا فاطمیه دوم ادامه می یابد. در بین شیعیان مرسوم است که در این روز و برخی روزهای قبل و بعد از آن، مراسم روضه خوانی و ذکر مصیبت در مساجد، حسینیه ها، تکایا و نیز در خانه ها برگزار می کنند.

ایام فاطمیه چند روز است؟ دهه اول و دوم فاطمیه چه زمانی است؟

ایام فاطمیه دوم

بر اساس حدیثی که ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل کرده است، شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها در روز سوم جمادی الثانی بوده است. عزاداری ایام فاطمیه معمولا در فاطمیه دوم شور بیشتری پیدا می کند. در قم بعد از تاسیس حوزه علمیه قم و زعامت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری رحمه الله، عزاداری در این روزها احیاء شد.

ایام فاطمیه چند روز است؟ دهه اول و دوم فاطمیه چه زمانی است؟

تعطیلی شهادت حضرت فاطمه در ایران

از سال ۱۳۷۹ش بر اساس تصویب دولت جمهوری اسلامی ایران، روز ۳ جمادی الثانی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تعطیل رسمی اعلام شد. این تعطیلی به پیشنهاد آیت الله حسین وحید خراسانی، از مراجع تقلید شیعه به تصویب دولت وقت رسید.

بعد از اعلام این تعطیلی مراسم عزاداری فاطمیه در ایران گسترش بیشتری یافت. بعضی از مراجع تقلید شیعه در این روز به همراه شیعیان و دسته های عزاداری پیاده روی می کنند. مسیر این پیاده روی در مشهد به سمت حرم امام رضا علیه السلام و در قم به سمت حرم حضرت معصومه سلام الله علیها است.

ایام فاطمیه چند روز است؟ دهه اول و دوم فاطمیه چه زمانی است؟

مبنای شکل گیری دهه اول فاطمه و دهه دوم فاطمیه

در سنت شیعیان مدت خاصی برای عزاداری وجود ندارد و معروف شدن دهه اول فاطمیه یا دهه دوم فاطمیه در سال‎های اخیر با تأسی به دهه اول محرم صورت گرفته و روایت یا سنتی که چنین توصیه ای داشته باشد در دست نیست. جایگاه بلند دخت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت ایشان در راه دفاع از حقانیت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و نیز مصائب وارد شده بر ایشان، علت این سنت در بین شیعه است.

ایام فاطمیه چند روز است؟ دهه اول و دوم فاطمیه چه زمانی است؟

تاریخ شروع دهه اول فاطمیه و دهه دوم فاطمیه

معمولاً بنابر قول ۷۵ روز، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم آن دهه فاطمیه اول و طبق قول ۹۵ روز، به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم آن، دهه فاطمیه دوم گفته می شود. برخی از مراجع تقلید شیعه توصیه کرده اند در هر فاطمیه سه روز به مراسم عزا اختصاص داده شود. به این صورت که روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ جمادی الاول در فاطمیه نخست و روزهای ۱، ۲ و ۳ جمادی الثانی بعنوان فاطمیه دوم عزاداری شود.

البته در برخی از شهرها و مناطق، مومنین فاطمیه اول را پنج روز و فاطمیه دوم را نیز پنج روز به اقامه عزا می پردازند که بسیار پسندیده و مورد سفارش است. در برخی مناطق دیگر نیز، مراسم عزاداری حضرت فاطمه از فاطمیه اول شروع شده و تا فاطمیه دوم ادامه می یابد.

ایام فاطمیه چند روز است؟ دهه اول و دوم فاطمیه چه زمانی است؟

عزاداری ایام فاطمیه در روایات

در اینکه چند روز باید مومنین عزادار باشند حدیثی نداریم، اما در روایات آمده است مومنین در شادی ما شاد و در عزای ما عزادار باشید. امام رضا علیه السلام به ریان بن شبیب فرمود: اگر دوست داری در درجات عالی بهشت، همراه ما باشی، محزون باش به حزن ما و خوشحال باش برای شادی ما.

امیرالمومنین علی علیه السلام نیز می فرماید: خداوند تبارک و تعالی به زمین نظر کرد و ما را برگزید و شیعیان ما را برای ما برگزید که ما را کمک کرده به سرور ما مسرور و به غم ما محزون هستند و اموال و جانشان را در راه ما نثار می کنند آنان از ما بوده و به سوی ما خواهند آمد.

رعایت ادب عزاداری در این ایام زمینه توفیقات و عنایات ویژه معصومین علیهم السلام را إن شاءالله به دنبال خواهد داشت.

پدیدآورنده: 
Share