بازیهای رایانه ای ؛ خطری که رهبر انقلاب را نگران میکند

بازیهای رایانه ای
امروزه مهمترین پایگاه جنگ نرم مدیوم سینما و رسانه تعریف شده که هر یک از اینها به شاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند. برای نمونه رسانه ها به مجموعه های فراگیری، اعتبار و وسیله ارتباطی تقسیم بندی می شوند و شناخت هر عرصه در تئوری جنگ ها بسیار با اهمیت است.

بازیهای رایانه ای ؛ خطری که رهبر انقلاب را نگران میکند

بازیهای رایانه ای ؛ خطری که رهبر انقلاب را نگران میکند چرا نقش آن در جنگ نرم نسبت به سینما و تلویزیون پیچیده تر می باشد و مخاطب خود بعنوان بازیگر است و اجرای تاکتیک ها نیز بر عهده مخاطب است...

بازیهای رایانه ای ؛ خطری که رهبر انقلاب را نگران میکند , جنگ نرم

بیشتر بخوانید: رسالت افسران جوان در جنگ نرم/بخش اول

نبرد برای تصرف قلب ها و ذهن ها شاید معنای تام و کامل جنگ نرم باشد که بی شک نسبت به جنگهای نظامی و اقتصادی از پیچیدگی و دشواری بیشتری برخوردار است. تا سالها پیش اگر هدف از جنگهای نظامی تصرف یک منطقه جغرافیایی بود امروز دیگر نه سرزمین بلکه تک تک افراد همان منطقه جغرافیای مورد هدف هستند.

امروزه مهمترین پایگاه جنگ نرم مدیوم سینما و رسانه تعریف شده که هر یک از اینها به شاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند. برای نمونه رسانه ها به مجموعه های فراگیری [محلی، منطقه ای، ملی، بین المللی]، اعتبار [سفید، خاکستری، سیاه] و وسیله ارتباطی [مطبوعات، سایت ها، رادیو و تلویزیون] تقسیم بندی می شوند و شناخت هر عرصه در تئوری جنگ ها بسیار با اهمیت است.

با توجه به اهمیت سینما و رسانه در شکل دهی آراء و نظرات مردمی، مورد توجه ارکان های قدرت واقع شده است بطوری که باراک اوباما [رئیس جمهوری آمریکا] در دیدار از کمپانی دریم ورکس درباره اهمیت هالیوود برای ایالت متحده آمریکا این را بطور آشکارا می گوید که:«ساخت فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی یکی از دلایلی است که آمریکا قدرت جهانی عمده ای است ... میلیون ها شهروند کشورهای دیگر که هرگز پایشان به آمریکا نرسیده، از همین تولیدات بصری آموخته اند که شیوه مدارا و همزیستی با آنان که رنگ و نژادشان با آنها متفاوت است، چگونه است.» یا مهمترین عاملی که باعث شده است.

روبرت مرداک [Rupert Murdoch] یکی از تاثیر گزارترین افراد در سطح جهانی باشد، مالکیت بر شرکت اخبار [News Corporation] و وجود رسانه هایی چون فاکس نیوز[Fox News]، اسکای نیوز [Sky News]، روزنامه وال استریت ژورنال [The Wall Street Journal] و... می باشد.

در اینکه کدام یک یعنی سینما یا رسانه از تاثیر گزاری بیشتری برخوردار است و در جنگ نرم از اهمیت بیشتری برخوردار است اختلاف نظر وجود دارد اما احمد قدیری ابیانه [کارشناس مسائل رسانه و سفیر سابق جمهوری اسلامی در مکزیک] در کتاب تکنیک های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر در اهمیت رسانه ها در دنیای امروز اینگونه می نویسد که: "همان طور که می دانیم هر چند سینما نقشی اساسی در مقوله جنگ نرم دارد اما کارکرد آن به دلایلی چون پروسه طولانی ساخت و عدم پرداخت مستقیم به مسائل روز تنها معطوف به زیرساخت های فکری است."

اما همانطور که در بالا ذکر شد جنگ نرم دارای پایگاه های است که به مرور زمان تغییر پیدا می کنند، درست است که در دنیای امروز سینما و رسانه از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است اما سینما و رسانه برای عصر امروز است و تا چند سال آینده دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت و جایگاه خود را به بازیهای رایانه ای [Game] خواهد داد.

بی شک نقش بازیهای رایانه ای در جنگ نرم نسبت به سینما و تلویزیون پیچیده تر می باشد چرا که در بازیهای رایانه ای مخاطب خود بعنوان بازیگر است و اجرای تاکتیک ها نیز بر عهده مخاطب است.

از دیگر نکات درباره بازیهای رایانه ای این است که بر مجموع گسترده ای از افراد از هر طیف، سن، جنسیت و شغلی تاثیر می گزارد و نسبت میزان زمان استفاده از آن خیلی بیشتر از تلویزیون و سینما می باشد چرا که در سینما یک فیلم سینمایی از شما تنها 2 ساعت وقت بگیرد اما در بازیهای رایانه ای این زمان چندین برابر می شود و در این درحالی است شما در سینما تنها بیننده هستید در حالی که در بازیهای رایانه ای شما یک فعال و بازیگر هستید.

ماهنامه پرسمان در شماره 110 خود درباره تهدیدات و فرصت های بازی رایانه ای توضیح می دهد که: "دو حالت (سرگرمی و آموزشی بودن و نگرانی‏ های اخلاقی) که در بازی های ویدیویی وجود دارد، درگیری های روانی عمیقی را موجب می‏ شود؛ اما در این جریان فکری، عنصر خشونت در بازی، مسائل جنسی و مرگ را به هم مرتبط ساخته است و هدف، پیروزی، نابودی دشمن و غلبه بر مشکلات و مسائل داخل بازی است؛ این گونه نمایش ها، اصول اخلاقی خاصی را به فرد دیکته می کند و او آنها را در زندگی خود حاکم می‏ کند، یعنی هدف، تنها آخر کار و اخر بازی نیست؛ بلکه هدف در حین بازی به شما القا می‏ شود."

بازیهای رایانه ای ؛ خطری که رهبر انقلاب را نگران میکند , جنگ نرم

بازیهای رایانه ای ابزاری برای مقابله با اسلام

لازم است در اینجا ذکر شود که در برخی از بازیهای رایانه ای شما به مبارزه با کشورها و گروه های اسلامی می روید. ویژگی مشترک این بازی ها استفاده از نمادها و سمبل های اسلامی است. نمایش مکان های منقش به تصاویر اسلامی، استفاده از رنگ سبز برای نمایش تروریست ها، استفاده از مکان های مذهبی مسلمانان مانند مسجد که از محل های تجمع تروریست ها معرفی می کند. استفاده از صدای عربی و فارسی برای بیان زبان تروریست ها، استفاده از صدای پس زمینه مانند صدای صلوات و پخش آیات قرآن و اذان و ... نیز از دیگر ویژگی های این بازیهای رایانه ای می باشد.

البته لازم است بدانیم که این روند نیز هم اکنون شروع شده است و جالب آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای شورای فرهنگی انقلاب اسلامی در آذرماه92 به این نکته اشاره می کند و تذکر می دهد که: «واقعیتی که سال ها قبل درباره تهاجم فرهنگی، آن را گوشزد می کردم هم اکنون، عینیات انکار ناپذیری یافته است... برخی بازیهای رایانه ای و اسباب بازی های وارداتی را از جمله مصداق هایی است که در ترویج رفتار و سبک زندگی غربی در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی تأثیرگذاری می کند.»

بیشتر بخوانیم: مقابله با جنگ نرم دشمن علیه جامعه مهدوی

پدیدآورنده: 
Share