دانلود فیلم مستند محاکمه مصدق

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل دانلود فیلم مستند محاکمه مصدق616.74 مگابایت
موضوع: 
دکتر مصدق پس از کودتای 28 مرداد سال 1332، در دادگاه نظامی محاکمه شد . علت اصلی کلید خوردن کودتای 28 مرداد برگزاری رفراندم بود.

دانلود فیلم مستند محاکمه مصدق

دانلود فیلم مستند محاکمه مصدق : دکتر مصدق پس از کودتای 28 مرداد سال 1332، در دادگاه نظامی محاکمه شد . علت اصلی کلید خوردن کودتای 28 مرداد برگزاری رفراندم بود. با انجام این رای گیری و اعلام حمایت مردم از دولت و انحلال مجلس دیگر معلوم بود که شاه باید دست از اقدامات بظاهر قانونی بردارد و علنا برای مصدق حکم صادر کند. کودتای 28 مرداد نقطه ی آغاز دیکتاتوری محمدرضا پهلوی بود. او هر سال این قیام به قول خودش مردمی را جشن می گرفت و از کشته شدگان به عنوان شهدا یاد می کرد. او از مصدق و دولتش بیزار بود. به گفته ی او اگر این قیام مردمی انجام نمی شد مشخص نبود چه بر سر او و حکومت پهلوی بیاید.

دانلود فیلم مستند محاکمه مصدق

کارگردان : سیداحسان عمادی
تهیه کننده: حسام اسلامی
نویسنده : سیداحسان عمادی
سال پخش: 1394 شمسی

خلاصه داستان فیلم مستند محاکمه مصدق :

قبل از اینکه به جواب تیمسار محترم مبادرت کنم باید عرض کنم: اشهد ان لا اله الا الله، اشهد ان محمداً رسول الله. [در این موقع مصدق از جای خود بلند شد] این شهادتین است که تمام مذاهب اسلام باید بگویند، یعنی حنفی و شافعی و حنبلی و مالکی. این چهار مذهب تسنن و همچنین هر کس که مسلمان است این شهادتین را باید بگوید. یک شهادت هم مال مذهب شیعه است: اشهد ان علیا ولی الله! من در این دادگاه اقرار می کنم که مسلمان و شیعه اثنی عشری هستم. مسلک من مسلک حضرت سید الشهدا است. یعنی ..

محمد مصدق شخصیت صلی مستند محاکمه مصدق :

محمد مصدق تولد ۲۹ اردیبهشت ۱۲۵۸ (مطابق با شناسنامه) یا۲۶ خرداد ۱۲۶۱ (طبق محاسبه برخی مورخین) سنگلج تهران- درگذشت ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ در زمان قاجار معروف به میرزا محمد خان مصدق السلطنه تا قبل از تصویب قانون منع استفاده از القاب و مشهور به دکتر مصدق از زمان پهلوی، سیاست مدار، حقوقدان، نمایندهٔ هشت دوره مجلس شورای ملی، استاندار، وزیر و دو دوره نخست وزیر ایران بود. محمد مصدق نخستین ایرانی دارندهٔ مدرک دکترای رشته حقوق است مصدق در زمان انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی، اگر چه از حکومت قاجار مأیوس بود با توجه به این که می دانست رضا شاه حکومتی برمبنای دیکتاتوری ایجاد می کند، با این کار مخالفت کرد و بعد از آن یکی از منتقدین سرسخت رضاشاه بود. در زمان حکومت رضاشاه، مصدق زندان رفته و مدتی را در تبعید گذرانید. او سلطنت پهلوی را مخلوق سیاست انگلستان می دانست.

پدیدآورنده: 
Share

دیدگاه‌ها

خیلی خوب بود