شمه ای از اسرار مباهله/ وحدت امیرالمومنین با قرآن و پیامبر

آیت الله علی فروغی؛
روز مباهله
قرآنی که بر جان رسول اکرم صلی الله علیه وآله نازل شده بر جان علی علیه السلام نیز نازل گشته و جدای از وجود آن حضرت نیست، لذا تا ابد قرآن از علی علیه السلام جدایی نخواهد یافت.

شمه ای از اسرار مباهله/ وحدت امیرالمومنین با قرآن و پیامبر

شمه ای از اسرار مباهله یا وحدت امیرالمومنین با قرآن و پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در بیانات استاد محترم، آیت الله علی فروغی تقدیم حضورتان می گردد...

بیشتر بخوانید: ویژه روز مبـاهلــه / ویژه نامه نور هل اتی

شمه ای از اسرار مباهله/ وحدت امیرالمومنین با قرآن و پیامبر

خدای متعال در ماجرای مباهله با مسیحیان نجران به رسول اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید به آنان بگو : ﴿تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ﴾[سوره آل‏ عمران‏، آیه 61]؛ بیایید ما فرزندان خود را بخوانیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را بخوانیم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود بخوانیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم.

تمام مفسرین شیعه و سنی متفق القول اند که در روز مباهله رسول اکرم صلی الله علیه وآله به همراه حسنین که ابناء آن حضرت اند و صدیقه طاهره سلام الله علیها که در داخل گروه زنان خاندان نبوت است و امیر المؤمنین علی علیهم السلام به محل مباهله تشریف بردند! بنابر این آن کس که خدا او را جان پیامبر صلی الله علیه وآله معرفی می کند کسی نیست جز علی علیه السلام.

روز 27 رجب در کنار تمام اعمالی که برای بعثت رسول اکرم صلی الله علیه وآله به آنها سفارش شده، زیارت مخصوصی در شأن امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شده است. به حسب مناسبت روز مبعث باید برای پیامبر صلی الله علیه وآله زیارتی وارد می شد، اما برای امیرالمؤمنین علیه السلام چنین زیارتی وارد شده، که بسیار عجیب و شگفت انگیز است. 

دلیل این امر آن است که امیرالمؤمنین با محو شدن در اوامر و فرامین رسول اکرم صلی الله علیه وآله به نهایت درجه تبعیت از آن حضرت رسیده و به همین دلیل تمام قله های انسانی را فتح کرده  لذا با رسول اکرم صلی الله علیه وآله به وحدت رسیده است.

و این که خدای متعال در ماجرای نزول قرآن می فرماید: ﴿إِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ اَلْعالَمِينَ*نَزَلَ بِهِ اَلرُّوحُ اَلْأَمِينُ*عَلى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ اَلْمُنْذِرِينَ﴾[سوره شعراء، آیه 192-194]؛ مسلّماً این (قرآن) از سوی پروردگار جهانیان نازل شده است! روح الامین آن را بر قلب (پاک) تو نازل کرده است، تا از انذارکنندگان باشی!

نشان می دهد، قرآنی که بر جان رسول اکرم صلی الله علیه وآله نازل شده بر جان علی علیه السلام نیز نازل گشته و جدای از وجود آن حضرت نیست، لذا تا ابد قرآن از علی علیه السلام جدایی نخواهد یافت.

بر همین اساس رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: «عَلِيٌ‏ مَعَ‏ الْقُرْآنِ‏ وَ الْقُرْآنُ مَعَهُ، لَا يَفْتَرِقَانِ حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ»[الأمالي (للطوسي)، النص، ص: 460، بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏22، ص: 223]؛ علی با قرآن است و قرآن با اوست، این دو هیچگاه از یکدیگر جدا نمی شوند تا این که در حوض کوثر بر من وارد شوند.

 وقتی این روایت را در کنار روایتی دیگر قرار می دهیم که پیامبر صلی الله علیه وآله به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «يَا عَلِيُّ أَنْتَ‏ مِنِّي‏ وَ أَنَا مِنْكَ رُوحُكَ مِنْ رَوْحِي وَ طِينَتُكَ مِنْ طِينَتِي‏»[الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 16، با اندکی اختلاف در: كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 642، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 59]؛ ای علی تو از منی و من از تو هستم، روح تو از روح من است و سرشت تو از سرشت من است.

با دقت در این دو روایت پرده از سر عظیمی برداشته می شود.

پیامبر صلی الله علیه وآله یک بار علی علیه السلام را با قرآن و بار دیگر با خود مقایسه می کند.از این مقایسه فهمیده می شود که امیرالمؤمنین با پیامبر و قرآن وحدت دارد و وجود حضرتش هم عالم با مقام جمع الجمع رسول اکرم صلی الله علیه وآله و همانند آن حضرت فاتح  تمام حقائق عالم هستی است.

لذا رسول اکرم صلی الله علیه وآله هر چه از کمالات دارد در وجود علی علیه السلام حاضر است و هر آن که قصد رسول اکرم صلی الله علیه وآله دارد باید از بابِ وجود علی علیه السلام وارد شده و هر که قصد نوشیدن از کوثر وجود او دارد باید از دست ساقی کوثر، علی علیه السلام جام گیرد.

پس  باید از چشمه ی وجود علی علیه السلام نوشید که هر چه هست در وجود او جمع است. 

بخور از این چشمه زنده شو جاوید
نگو که آب حیوان فسانه است و فسون

Share