سلامت نگه داشتن کودکان در استفاده از فضای مجازی

تعداد کلمات 1426 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
سلامت نگه داشتن کودکان در استفاده از فضای مجازی
فرزندان متوجه کمک و حمایت والدین هستند پس نقش حمایتی و مثبت خود را به خوبی ایفا کنید.

سلامت نگه داشتن کودکان در استفاده از فضای مجازی

برای سلامت نگه داشتن کودکان در استفاده از فضای مجازی راهکارها و روشهایی ارائه شده که این نوشتار سعی کرده به آنها بپردازد. با ما همراه باشید.

حرکت گام به گام و نظارت بر فعالیت های کودکان در فضای مجازی می تواند وظیفه ای چالش بر انگیز محسوب شود در این مواقع با کودکان در موارد خطرهای خاص در زمان برقراری ارتباط در فضای مجازی، صحبت کنیم.

سلامت نگه داشتن کودکان در استفاده از فضای مجازی

با کودکان تان در مورد فضای مجازی صحبت کنید

رفتار نامناسب:

کودکان فکر می کنند در دنیای مجازی به دلیل احساس ناشناس بودن، در مقابل رفتارهای نامناسب خود هیچگونه مسئولیتی ندارند در حالی که آنها نباید فراموش کنند که در مقابل رفتار و اعمال خود پاسخگو هستند.

تماس نامناسب:

بعضی از افراد آنلاین در اینترنت مقاصد شومی دارند، مثل «هکرها و کلاهبرداران» که باید از آنها اجتناب کرد.

محتوای نامناسب:

ممکن است، نگران مسائل غیر اخلاقی، خشونت و یا دیگر مشکلاتی که درفضای مجازی وجود دارد، باشید. شما می توانید با صحبت صحیح و مؤثر در مورد چگونگی برقراری ارتباطات صحیح آنلاین، خطراتی که کودکان تان را تهدید می کند، کاهش دهید و با تشویق، آنها را به استفاده از راهنمایی های خود متقاعد کنید.

سلامت نگه داشتن کودکان در استفاده از فضای مجازی

همیشه و بموقع صحبت کنید

بهترین راه برای حفاظت از کودکان چیست؟ بطور قطع بهترین گزینه صحبت کردن با آنهاست. تحقیقات نشان می دهد، زمانی که کودکان به دنبال اطلاعات می گردند، در بیشتر موارد ابتدا به والدین خود مراجعه می کنند.

کودکان از زمانی که بر روی پاهای خود راه می­روند به تمامی ابزارها و وسیله هایی که توسط والدین شان مورد استفاده قرار می گیرد، دقت می کنند و آن را مورد برسی قرار می دهند. هنگامی که کودک شروع به استفاده از کامپیوتر، تلفن و دیگر وسایل ارتباطی می کند، بهترین وقت برای صحبت در مورد امنیت، سلامت و رفتارهای مناسب ارتباطی است. شما بعنوان والدین قبل از هر شخص دیگری فرصت صحبت کردن با فرزندانتان را دارید.

سلامت نگه داشتن کودکان در استفاده از فضای مجازی

آغاز گفتگو

منتظر شروع ارتباط از جانب فرزندانتان نباشید حتی اگر آنها در برقراری ارتباط با شما راحت هستند، خودتان برای صحبت و ارتباط نزدیکتر و صمیمی تر پیش قدم شوید. از فرصت روزانۀ خود برای آموزش دادن و صحبت در مورد چگونگی قرار گرفتن در فضای مجازی استفاده کنید.

برای مثال هنگام پخش یک برنامه تلویزیونی که در آن یک نوجوان در حال استفاده از تلفن همراه یا کامپیوتر است، زمان مناسبی برای آغاز گفتگویی در مورد بایدها و نبایدها در شرایط مشابه می باشد یا زمانی که اخبار یا داستانی درباره کلاهبرداری و حقه بازی اینترنتی مطرح می شود، می توانید با کودک خود درباره تجربیات و توقعات خود بحثی را به راه اندازید.

سلامت نگه داشتن کودکان در استفاده از فضای مجازی

یک جو صمیمی و آزاد برای فرزندتان فراهم کنید

فرزندان متوجه کمک و حمایت والدین هستند پس نقش حمایتی و مثبت خود را به خوبی ایفا کنید. گوش دادن و صحبت کردن در مورد احساسات آنها، سبب می شود گفتگویی گرم و صمیمی ایجاد کنید. ممکن است؛ جواب تمامی سؤالات آنها را ندانید، در این مواقع صادق باشید و نشان دهید می توانید برای سؤال آنها تحقیق کنید و پاسخ مناسبی بیابید.

سلامت نگه داشتن کودکان در استفاده از فضای مجازی

مسائلی که برایتان اهمیت دارد را به آنها انتقال دهید

بصورت واضح و بی پرده مسائلی که مهم است و برایتان ارزش دارد را با فرزندانتان در میان گذارید و چگونگی بکار بستن آن در محیط آنلاین را به آنها انتقال دهید. انتقال واضح و روشن مسائل مهم می تواند به فرزندانتان کمک کند تا بتوانند در شرایطی که با مسائل گمراه کننده روبرو می شوند، با درایت، تصمیمات هوشمندانه تری بگیرند.

سلامت نگه داشتن کودکان در استفاده از فضای مجازی

صبور باشید

 برای صحبت کردن با فرزندانتان در مورد مسائل مورد نظر عجله و مقاومت بیهوده نداشته باشید. اکثر کودکان نیاز دارند تا اطلاعات را بصورت مکرر در جملاتی کوتاه و مؤثر بشنوند. اگر شما ارتباط و گفتگوی خودتان را ادامه دهید، اثر بخشی آن در زمانی طولانی و بصورت مؤثر خواهد بود پس تا زمانی که کلام شما برآنها اثر گذارد، صبور باشید، حتی اگر زمانی رفتارهای نامناسبی هنگام استفاده از اینترنت، از آنها مشاهده کردید، همیشه سعی کنید تا مسیر گفتگوی تان با آنها باز و همواره امکان گفتگو برایتان فراهم باشد.

سلامت نگه داشتن کودکان در استفاده از فضای مجازی

ایمن نگه داشتن کودکان در فضای آنلاین

روش های مختلفی برای ایمن نگه داشتن کودکان هنگام حضور آنها در فضای مجازی وجود دارد. بی تردید، یکی از موثرترین روش ها در این زمینه آموزش آنها از سنین پایین و آشنایی و افزایش آگاهی کودکان درباره خطراتی است که امکان مواجه شدن با آنها در فضای مجازی وجود دارد.

همچنین، کودکان باید چگونگی شناسایی این تهدیدها و خطرات و اقدام های ضروری برای مقابله با آنها را فرا بگیرند. منابع آموزشی مناسبی برای والدین، معلمان و حتی خود کودکان وجود دارند که ابعاد مختلف ایمنی کودکان در فضای آنلاین را پوشش می دهند.

در ادامه برخی از اقدام های مثبتی که می توان مورد بهره برداری قرار داد را معرفی می کنیم. به یاد داشته باشید که این عوامل با افزایش سن کودکان تغییر کرده و بطور مرتب باید مورد بازبینی و توجه قرار بگیرند.

- برای آموزش و افزایش آگاهی کودکان درباره فضای مجازی می توانید مجموعه ای از قوانین پیرامون استفاده از اینترنت، ایمیل و پیام های مختلف را تنظیم کنید. کودکان باید مسئولیت پذیری در قبال اقدام هایی که انجام می دهند را فرا گرفته و حس قضاوت و داوری را در خود بهبود ببخشند.
- باید کودکان نسبت به این مساله آگاه کنید که مخاطبان آنلاین آنها در فضای مجازی لزوما همان افرادی نیستند که بیان می کنند. بعنوان مثال فردی که بیکار است می تواند خود را مهندسی با درآمد بالا توصیف کند.
- محرمانه نگه داشتن اطلاعات و جزئیات شخصی در فضای مجازی و عدم دسترسی عمومی به آنها، اقدام دیگری است که باید به کودکان پیش و در زمان استفاده از اینترنت آموزش داده شود.
- هنگامی که کودکان فهرست آنلاینی را تکمیل می کند باید اطمینان حاصل کنید که از آدرس ایمیل خانوادگی که برای آنها در نظر گرفته شده است، استفاده می کنند.
- کودکان هرگز نباید بدون نظارت فردی بالغ با فرد یا افرادی که در دنیای مجازی ارتباط داشته اند، در دنیای واقعی نیز ملاقات داشته باشند.
- ارتباط نزدیکی با کودک تان برقرار کرده و با افزایش حس اطمینان در وی، این امکان را فراهم کنید تا درباره نگرانی های خود پیرامون مکالمات، پیام ها و یا رفتارهایی که در فضای مجازی داشته است، صحبت کند. کودکان را تشویق کنید تا تجربه حضور خود در اینترنت را با شما به اشتراک گذاشته و آن را به یک تجربه خانوادگی مبدل کنند.
- از کودکان بخواهید تا هر گونه زورگویی های سایبری را به سرعت و از طریق گفتگوی حضوری و یا تلفنی به شما اطلاع دهند.
- از تنظیمات کنترل والدین در مرورگرها، موتورهای جستجو و بسته های امنیت اینترنتی برای حضور ایمن کودکان در فضای مجازی استفاده کنید.
- در صورت امکان، از نرم افزارهای ویژه کنترل والدین استفاده کنید.
- هرزنامه ها و پاپ آپ های ناشناس و متفرقه را مسدود کنید.
- امکان دسترسی تنها از طریق یک رایانه خانوادگی که در اتاقی مشترک قرار دارد را برای نظارت هر چه بهتر بر فعالیت های اینترنتی کودکان فراهم کنید.
- همواره در نزدیکی کودکانی که در فضای مجازی هستند، حضور داشته باشید.
- در صورت امکان از یک صفحه اصلی اینترنتی کودک پسند در تنظیمات مرورگر خود استفاده کنید.
- با زبان رایج در اتاق های گفتگو آشنا شده و برای آگاهی هرچه بیشتر با عملکرد آنها یک حساب کاربری در وب سایت یا نرم افزارهای خدمات دهنده آنها ایجاد کنید.
- یک حساب ایمیل خانوادگی ایجاد کنید تا در صورت نیاز به ثبت نام در برخی وب سایت ها و یا رقابت های آنلاین، کودکان از آن استفاده کنند.
- اطمینان حاصل کنید که فرزندان به حساب های کاربری شما دسترسی نداشته تا از پیامدهای منفی مانند حذف کردن و یا جابجا شدن غیر منتظره و ناخودآگاه اطلاعاتتان توسط کودکان جلوگیری کنید.
- نسبت به محدود کردن دسترسی کودکان به حساب های کارت های اعتباری یا اطلاعات بانکی اطمینان حاصل کنید. همچنین از عدم دسترسی آنها به فروشگاه های آنلاین و یا وب سایت های دیگری که جزئیات و اطلاعات شما در آنها ذخیره شده اند اطمینان حاصل کنید.
- در مدت زمان استفاده از رایانه برای کودکان و این که چه زمانی در طول روز باید مورد استفاده قرار بگیرد، محدودیت هایی را قائل شوید.

* زورگیری سایبری (Cyber Bullying) شامل استفاده از رسانه های الکترونیک بویژه تلفن همراه و اینترنت برای ارعاب، تهدید یا ناراحت کردن فردی دیگر می شود.

 

بیشتر بخوانید: تهدیدات و آسیب های فضای مجازی برای کودکان

منابع: سایت ایران هشدار - سایت عصرایران.

پدیدآورنده: 
Share