انتخاب ولی فقیه با رأی غیرمستقیم مردم

تعداد کلمات 495 / زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
شرکت مردم در رأی گیری مجلس خبرگان و ولایت فقیه
کار ویژه مجلس خبرگان تنها شناسایی ولی فقیه جامعه الشرایط و معرفی آن به مردم است نه تعیین و نصب آن.

انتخاب ولی فقیه با رأی غیرمستقیم مردم

کار ویژه مجلس خبرگان تنها شناسایی ولی فقیه جامعه الشرایط و معرفی آن به مردم است نه تعیین و نصب آن.

انتخاب ولی فقیه با رأی غیرمستقیم مردم

پــرسـش :

رهبری توسط مجلس خبرگان تأیین می شود و مجلس خبرگان توسط آرای مردم، آیا اگر مردم در رای گیری مجلس خبرگان خیلی کم شرکت کنند آیا می توان از این عمل بعنوان سست شدن رهبر در اجتماع نام برد. در صورتی که تنها کمی از ولایت فقیه در کشور حمایت می کنند آیا ولایت فقیه باید به کار خود در این کشور مبادرت کند.

پـاسخ :

در نظام اسلامی حاکم پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، امام علیه السلام و ولی فقیه منصوب (بی واسطه یا با واسطه ، خاص یا عام) خداوند متعال بوده و تنها مشروعیتش از این ناحیه تأمین می شود و مقبولیت مردمی و آرا آنان صرفا جنبه کارآمدی دارد، بر این اساس:

اولا: کار ویژه مجلس خبرگان تنها شناسایی ولی فقیه جامعه الشرایط و معرفی آن به مردم است نه تعیین و نصب آن.
ثانیا ؛ میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری با مشروعیت ولی فقیه هیچ گونه ارتباطی ندارد بلکه می تواند تا حدودی بیانگر مقبولیت مردمی حکومت ولی فقیه باشد.

نکته قابل توجه در اینجا این است که مشارکت مردم در انتخابات مجلس خبرگان، به هیچ وجه به تنهایی بیانگر میزان مقبولیت حکومت ولی فقیه نیست، زیرا علاوه بر این شاخص شاخصهای متعدد دیگری برای شناسایی این موضوع وجود دارد ؛ شاخصهایی از قبیل حضور گسترده در موقعیتهای حساس و سرنوشت ساز و اجابت فراخوانهای مقام معظم رهبری نظیر راهپیمایی های میلیونی و حمایت از نظرات ایشان ، انتخابات و... ، و همچنین استقبالهای که در شهرهای متعدد از مقام معظم رهبری در زمان مسافرت ها و بازدیدهای ایشان می شود و شاخص های دیگری از این قبیل همگی بیانگر مقبولیت نظام و ولی فقیه و شخص مقام معظم رهبری می باشد و همین بس که حضور جدی و پرشور مردم در مواردی است که مقام معظم  رهبری تأکید بر مشارکت گسترده مردم داشته اند. از سوی دیگر باید به این واقعیت نیز توجه داشت که دلایلی نظیر  اعتماد زیاد مردم به مقام معظم رهبری و یا عدم احساس ضرورت و نیاز جدی به مشارکت در انتخابات مجلس خبرگان از سوی مردم ، باعث چشمگیر نبودن این انتخابات می شود و الا انتخابات مجلس خبرگان در همه دوره ها از حد نصاب مقبولی برخوردار بوده است.

در هر صورت در شرایط کنونی ولایت فقیه و مقام معظم رهبری از مقبولیت بسیار بالایی در کشور ما حتی در میان بسیاری از شیعیان و مسلمانان جهان تاجایی که این عامل از مهمترین عوامل ایجاد ثبات ، همبستگی و وحدت ملی ما بوده و از اصلی ترین عوامل بازدارنده در مقابل تهاجم نظامی دشمنان به حساب می آید.

ثالثا: در فرض وقوع عدم مقبولیت مردمی برای ولی فقیه، زمینه های کناره گیری آن از حکومت فراهم می شود و در نظام اسلامی به هیچ وجه حاکم دینی حق استفاده از زور برای تحمیل حاکمیت خویش را ندارد.

شرکت مردم در رأی گیری مجلس خبرگان و ولایت فقیه

پی نوشت :

(فصلنامه کتاب نقد، شماره 7، ص 53 (مقاله حکومت و مشروعیت نوشته آیت الله مصباح یزدی)

Share