حکم سه مرتبه شستن اعضا در وضو

انجمن‌ها: 

حکم سه مرتبه شستن اعضا در وضو

سوال: اگر کسی صورت و دست راست را سه مرتبه بشوید، آیا وضو باطل می شود یا فقط کار حرامی انجام داده است؟

 

پاسخ: سه مرتبه شستن صورت و دست ها به قصد وضو حرام است؛ ولی وضو را باطل نمی کند؛ مگر اینکه دست چپ را سه مرتبه بشوید که در این صورت مسح اشکال پیدا می کند؛ زیرا مسح با آب خارجی (زاید) صورت می گیرد و در نتیجه وضو باطل می شود. [1]

آیت الله سبحانی: شستن صورت و دست ها بیش از دو مرتبه برای وضو اشکال دارد. [2]

توجه: مقصود از یک بار شستن:

- آیات عظام: امام، بهجت، سبحانی و مکارم: منظور از یک بار شستن آن است که تمام عضو را بشوید؛ خواه با یک مشت آب باشد یا چند مشت. (پس وقتی عضوی با قصد وضو و با یک مشت آب،‌ به طور کامل شسته شد، یک مرتبه محسوب می شود.)

- آیات عظام: خامنه ای، سیستانی و صافی: ملاک برای تعیین یک بار شستن، قصد انسان است. برای مثال اگر به قصد شستن مرتبه اول، چهار مرتبه آب بریزد، اشکال ندارد و همه آنها شستن اول محسوب می شود. (البته نباید به اسراف بیانجامد.) [3]

--------------

پی نوشت:

[1]. امام، استفتائات، ج1، وضو، س 35؛ بهجت، خامنه ای، سبحانی و سیستانی: استفتا؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، س 90؛ مکارم، توضیح المسائل، م 268.

[2]. سبحانی: استفتا.

[3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 248؛ امام، استفتائات، ج1، س 32 و 33؛ بهجت، استفتائات، ج1، س 423؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 102 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 245؛ سیستانی، توضیح المسائل،‌ م 247؛ صافی، توضیح المسائل، م 254؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1، س 61.

>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 154.

Share