در تشکیلات نسبت به۳ امر باید امانت را حفظ کرد

انجمن‌ها: 

1. راز دانشجویان: رازهـای دانشجویان نیز امانت اند و هیچ فردی حق ندارد ، اسرار دیگران را به هر طریقی فاش نماید. فرم های عضویت در انجمن و اطلاعات راز انجمن محسوب می شود.
پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند: مجلس ها امانت است، جز سه مجلس: مـجـلـسـی کـه در آن خـونی به حرامی ریخته شود، مجلسی که در آن نـامـوس حـرامی حلال شمرده شود و مجلسی که در آن مال و ثروتی به ناحق روا شمرده شود.
2. اسـلام: اسلام نیز یکی از امانات الهی است که خداوند به وسیله رسـول اکـرم صلی الله علیه وآله وسلم بـر بـشر عرضه کرده است و همه انسان ها ملزم به رعـایـت و حـفـظـ ایـن امـانـت الـهی هستند. پیامبران(ص)، ائمه مـعـصـومـین(ع)، علم، فضل، شهیدان و... پاسبانان و حافظان این مـکـتب بزرگ بشری بوده اند و انسان ها را نیز به حفظ این امانت الـهـی تـوصـیـه و سـفارش کرده اند. امام خمینی در این خصوص می فـرمـایـد: اسلام نه از من است و نه از شم، اسلام از خدا است و همه ما مکلفیم با تمام قدرت آن را حفظ کنیم. بنابراین چون انجمن پرچم دار اسلام در دانشگاه می باشد باید مراقب رفتار خود در دانشگاه باشیم.
3.پست ها و مقام ها: افرادی که دارای مناصبی در دستگاه حکومتی هـسـتـند، ضامن امانت هایی اند که بر عهده آنان نهاده شده است. پـس بـایـد چـنـین افرادی از پست و مقام خود در جهت رضایت عامه مـردم اسـتـفاده کنند و از مال اندوزی و شخصیت گرایی نامطلوب و رشـوه خـواری دوری کـنـنـد. حـضرت علی علیه السلام در نامه ای به یکی از فـرماندارانش که ظاهرا از مقام خود سوءاستفاده کرده بود، نوشت: از تو به من خبری رسیده است; اگر چنان کرده بـاشـی، پروردگار خود را به خشم آورده، و امام خود را نافرمانی کرده، و امانت خود را از دست داده باشی.

منابعها: 1. ملا محسن فیض کاشانی، المحجه البیض، ج3، ص327.
2.سخن رانی امام از رادیو.
3.نهج البلاغه، ترجمه دکتر شهیدی، ص313، نامه 4

Share