هاروکی موراکامی ( - ۱۹۴۹)، نویسنده ژاپنی

انجمن‌ها: 

هاروکی موراکامی

هاروکی موراکامی ( - ۱۹۴۹)، نویسنده ژاپنی و برنده جوایز متعددی است. داستان های او اغلب نهیلیستی و سورئالیستی و دارای تم تنهایی و ازخودبیگانگی است.

هاروکی موراکامی

موراکامی در ۱۹ سالگی به دانشگاه هنرهای نمایشی واسدا رفت و در ۲۲ سالگی با همسرش یوکو ازدواج کرد. در جوانی یک کافه داشت و به گفته خودش در آوریل ۱۹۷۸ به هنگام تماشای یک مسابقه بیسبال ایده نخستین کتابش، «به آواز باد گوش بسپار»، به ذهنش رسید. یکسال بعد این رمان منتشر شد و در همان سال جایزه نویسنده جدید گونزو را دریافت کرد.

در ۱۹۸۰ رمان «پین بال» (اولین قسمت از سه گانه «موش صحرایی») را منتشر کرد. در ۱۹۸۲رمان «تعقیب گوسفند وحشی» را منتشر کرد که در همان سال جایزه ادبی نوما را دریافت کرد.

در اکتبر ۱۹۸۴ به شهر کوچک فوجیتساوا در نزدیکی کیوتو نقل مکان کرد و در ۱۹۸۵ به سنداگایا. در ۱۹۸۵«سرزمین عجایب» و «پایان جهان» را منتشر کرد که جایزه جونیچی را گرفت. رمان «جنگل نروژی»، که گاه به اشتباه «چوب نروژی» نیز ترجمه می شود، در ۱۹۸۷ منتشر شد.

هاراکی موراکامی از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ به امریکا رفت و در دانشگاه پرینستون و هاوارد به تدریس مشغول شد. او بر خلاف اکثر نویسندگان که تحرک چندانی ندارند و حتی به سلامت بدنی خود اهمیتی نمی دهند ورزش را بسیار مهم می داند. هر روز می دود، شنا می کند و حتی در مسابقات ماراتن شرکت می کند. داستان های کوتاه او به طور مداوم در نشریات معتبری نظیر نیویورکر، گرانتا، هارپرز، و پلؤشرز به چاپ می رسد.

موراکامی بیش از سی اثر ادبی را از انگلیسی به ژاپنی ترجمه کرده است. آثار نویسندگانی مانند ریموند کارور، ریموند چندلر، تیم اوبراین، اف. اسکات فیتزجرالد، ترومن کاپوتی و گریس پیلی.

موراکامی را با نویسندگان زیادی نظیر کافکا، کارور، دلیلو، چندلر، سلینجر، استر و بورخس مقایسه کرده اند ولی حقیقت این است که او نویسنده ای است با صدایی منحصر به فرد و با نثر و سبک مسحور کننده و جادویی.

طرفداران بی شمارش مصرانه اعتقاد دارند که او روزی جایزه نوبل ادبیات را دریافت خواهد کرد.موراکامی در زبان فارسی نیز علاقمندان پرشماری دارد و عمده کتاب هایش ترجمه و با استقبال مواجه شده است.

هاروکی موراکامی ( - ۱۹۴۹)، نویسنده ژاپنی

بخوانید: ۶ نکته برای خرید کتاب مناسب

Share