آنوره دو بالزاک (۱۸۵۰-۱۷۹۹)، نویسنده و نمایشنامه نویس فرانسوی

انجمن‌ها: 

آنوره دو بالزاک

آنوره دو بالزاک (۱۸۵۰-۱۷۹۹) ، نویسنده و نمایشنامه نویس فرانسوی است. بالزاک به واسطه شرح بی پرده و دقیق از جامعه فرانسه، به عنوان یکی از بنیانگذاران رئالیسم در ادبیات مدرن اروپایی شناخته می شود.

آنوره دو بالزاک

شخصیت های داستان های بالزاک پیچیده و چندبعدی هستند و اشیای بی جان، به خوبی با شخصیت های انسانی همراه و آمیخته می شوند. به گونه ای که پاریس، به عنوان یک شهر، ویژگی های انسانی می یابد. بالزاک روی بسیاری از نویسندگان هم عصر خود مانند امیل زولا و چارلز دیکنز تاثیر گذاشته است.

آنوره دو بالزاک ، در دوران کودکی یک کودک مطالعه گر و پرشور بود که در ساختار بسته مدارس آن زمان فرانسه نمی گنجید. او دوران کودکی سختی را گذراند. زیرا روش های تربیتی خاص و البته آزاردهنده ای در آن زمان رایج بود که با سخت گیری اجرا می شد.

اراده اخلاقی و نگرش خاص درونی او مشکلاتی را در موفقیت او در زندگی و کسب و کار ایجاد کرد. زمانی که او از مدرسه فارغ التحصیل شد در یک دفتر حقوقی مشغول به کار شد. اما اتفاق های غیرانسانی و روند کسالت بار آن، موجب شد بالزاک از این کار کناره گیری کند. بالزاک درباره تجربه کار در دفتر حقوقی اش گفته بود که این شغل، یک آدم معمولی با روند زندگی عادی و یکنواخت سازد و او تحمل این زندگی را ندارد.

او همچنین مشاغلی همچون نشر، چاپ، نقد ادبی، تجارت و ... امتحان کرد، اما در همه آنها شکست خورد. آنچه او در «کمدی انسانی» یعنی مجموعه آثار او می نویسد انعکاسی از دشواری های زندگی شخصی او در همین دوران است. کمدی انسانی مجموعه نزدیک به ۹۰ داستان کوتاه و رمان های او است که در کنار هم می کوشد تصویری همه سویه از جامعه انسانی را به نمایش بگذارد.

پس از چند اثر نمایشی ناموفق و چند رمان اولیه، «چرم ساغری» در سال ۱۸۳۱ و «اوژنی گرانده» در سال ۱۸۳۳، رمان های پرفروش او به شمار می روند. پس از این موفقیت بیشتری برای رمان های بعدی بالزاک به دست می آید. «بابا گوریو» و «زنبق دره» از دیگر آثار مشهور و شناخته شده بالزاک برای فارسی زبان ها هستند.

بالزاک در زندگی شخصی خود نیز نتوانست به ثبات برسد و این روابط ناپایدار را در زنان داستان های گوناگونش منعکس کرده است. او عادت کاری عجیبی داشت و بیشتر، شب های طولانی به نوشتن می پرداخت و این روش زندگی، روی تندرستی او اثر گذاشت. سرانجام او در سن ۵۱ سالگی، در حالی که تنها ۵ ماه از تنها ازدواج دیرهنگامش می گذشت در پاریس درگذشت.

آنوره دو بالزاک (۱۸۵۰-۱۷۹۹)، نویسنده و نمایشنامه نویس فرانسوی

پیشنهادی: چگونه از کتاب خواندن لذت ببریم؟

Share