هانا آرنت (۱۹۷۵-۱۹۰۶) تئوریسین و فیلسوف سیاسی

انجمن‌ها: 

هانا آرنت

هانا آرنت (۱۹۷۵-۱۹۰۶میلادی) تئوریسین و فیلسوف سیاسی است که در آلمان در یک خانواده یهودی از مادر زاده شد . در ۱۸سالگی وارد دانشگاه ماربورگ شد و در این دانشگاه استاد محبوبش هایدگر بود. ناگفته نماند ایشان در آنجا با استاد خود رابطه عاشقانه ای نیز داشت.

هانا آرنت (۱۹۷۵-۱۹۰۶) تئوریسین و فیلسوف سیاسی

او در سال ۱۹۲۶ میلادی دانشگاه ماربورگ را ترک کرد و به دانشگاه هایدلبرگ رفت تا رساله دکتری خود را با عنوان "مفهوم عشق از نظر آگوستین قدیس" زیر نظر کارل یاسپرس بگذراند. او پس از تحصیل به یکی از رهبران چپ آلمان بدل شد و به مخالفت با نازی ها پرداخت.

هانا آرنت در سال ۱۹۳۲میلادی ریاست دانشگاه فرایبورگ را عهده دار شد. در سال ۱۹۳۳ میلادی با قدرت گرفتن هیتلر مدتی به زندان افتاد و با شروع جنگ جهانی دوم به اردوگاه مرگ و کوره های آدم سوزی اعزام شد که البته توانست از اسارت فرار کند و به همراه همسر خود "هاینریش بلوشر" به فرانسه برود.

هانا آرنت و همسرش با هجوم آلمان ها به فرانسه ، به آمریکا مهاجرت کردند. او در سال ۱۹۵۱ میلادی تابعیت ایالات متحده را پذیرفت. اوایل مهاجرت برای وی بسیار سخت و همراه با فقر بود. در ۱۹۶۳ میلادی به استادی دانشگاه شیکاگو رسید و در ۱۹۶۷ میلادی به "مدرسه تحقیقات اجتماعی" نیویورک رفت و تا پایان عمرش در آنجا تدریس می کرد.

هانا آرنت در سال ۱۹۵۱ میلادی کتاب معروف خود " ریشه های توتالیتاریسم " را منتشر کرد که این کتاب او را به یکی از اصلی ترین نظریه پردازان زمان خود بدل کرد. همچنین از دیگر آثار معروف او می توان به "حیات ذهن" ، "انقلاب" ، "وضع بشر" ، "قدرت و قهر" ، و "میان گذشته و آینده" اشاره کرد.

سرانجام هانا آرنت در چهارم دسامبر ۱۹۷۵ میلادی در نیویورک درگذشت و در کنار همسرش به خاک سپرده شد.

 

منبع : طاقچه

Share