علی محمد افغانی

انجمن‌ها: 

علی محمد افغانی

علی محمد افغانی متولد سال ۱۳۰۳ هجری شمسی در کرمانشاه و نویسنده نخستین رمان کلاسیک به زبان فارسی است.

علی محمد افغانی

ورود ناگهانی وی در ابتدای دهه ۱۳۴۰ به صحنه ادبیات داستانی ایران یک حادثه بود.

تا آن هنگام در این عرصه نامی از او نبود. او که افسر سازمان نظامی حزب توده ایران بود در دادگاه به اعدام محکوم شد و سپس همراه با عده ای دیگر از افسران، با یک درجه تخفیف، به حبس ابد محکوم شد.

چاپ رمان هزار صفحه ای «شوهر آهو خانم»، در روزگاری که مردم ایران حوصله داستان های پاورقی مجله ها را نیز نداشتند، برای انتشاراتی ها یک قمار بود.

به همین دلیل او با سرمایه خود کتاب را در دو هزار نسخه منتشر کرد. جسارتی که ناشران را حیرت زده کرد اما کسانی که با افغانی در زندان بودند و دادگاه نظامی او را دیده بودند چندان متعجب نشدند.

این رمان بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت، به همین دلیل ناشران خیلی زود توزیع آن را قبول کردند و به این ترتیب کتاب به چاپ های بعدی رسید.

همان زمان سیروس پرهام در مجله «راهنمای کتاب»، که یکی از ارزنده ترین مجلات دوران بود، نوشت:«بی هیچ گمان بزرگ ترین رمان زبان فارسی خلق شده و تواناترین داستان نویس ایرانی، درست همان زمان که انتظارش می رفت پا به میدان نهاده است».

او که این کتاب را در زندان نوشته در جایی گفته است که مأموران زندان جلوی نوشتن او را می گرفته اند و یادداشت هایش را بازرسی می کرده اند به همین دلیل در هنگام نوشتن یک دیکشنری انگلیسی جلوی خود باز می کرده تا وانمود کند در حال ترجمه یک کتاب انگلیسی است و کتاب، کتابِ خودِ او نیست.

افغانی با «شوهر آهو خانم» نام خود را ادبیات داستانی ایران ماندگار کرد، اما تولید خلاقانه اش متوقف نشد و پس از آن آثار پرشمار و پرخواننده دیگری نیز منتشر کرد.

 

منبع : طاقچه

Share