سه شنبه های بدون خودرو ، راهکاری برای سلامتی جامعه

انجمن‌ها: 

سه شنبه های بدون خودرو ، راهکاری برای سلامتی جامعه

بسیاری از انجمن ها و حامیان طبیعت به فکر نجات انسان و طبیعت افتاده اند و در سال های اخیر اقدامات ارزنده ای در این زمینه مانند پویش سه شنبه های بدون خودرو به راه افتاده است.

سه شنبه های بدون خودرو کمپینی است با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک سرنشین تا از این طریق شهروندان ، دست کم در روز سه شنبه به جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه های مفیدتری مثل دوچرخه سواری، پیاده روی، استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی و حداقل استفاده از خودروی اشتراکی را برای کارهای روزمره جایگزین کنند.

سه شنبه های بدون خودرو ، راهکاری برای سلامتی جامعه

ستاد اجرایی این پویش با هدف توسعه فرهنگ زندگی شهر دوستدار سلامت و محیط زیست، در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد تا با نظارت و هماهنگی 31 دفتر محیط زیست و توسعه پایدار ادارات کل ورزش و جوانان استان های کشور (به عنوان دبیران استانی این ستاد) این هدف را در سراسر کشور دنبال کند.

بهمن ماه 1394، تشکیل ستاد اجرایی این پویش به همراه تدوین آئین نامه ، دستورالعمل های اجرایی و تفاهم نامه های مربوط در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، با همکاری کمیته دوچرخه سواری همگانی کشور و دفتر مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری شد.

در این راستا در لرستان نیز اقداماتی مانند دوچرخه سواری در روزهای سه شنبه توسط هیات دوچرخه سواری شهرستان خرم آباد با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان انجام شد.

همچنین در شورای سلامت استانداری لرستان به ریاست استاندار اجرای طرح سه شنبه بودن خودرو مصوب شده که در روزهای سه شنبه امکان پارک خودروهای کارکنان دستگاه های اجرایی استان در پارکینگ ها وجود ندارد.

در دنیای مدرن، طبیعت سرسبز و هوای پاک جای خود را با ساختمان های بلند و خودروهای آلاینده و تکنولوژی های متنوع به دور از سلامتی عوض کرده به گونه ای که آب زلال و فضای سبز و هوای سالم به رویای شهرنشینان تبدیل شده است.

** پارکینگ های دستگاه های اجرایی لرستان روزهای سه شنبه تعطیل می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره می گوید:پس از ابلاغ طرح سه شنبه های بدون خودرو در استان تمامی پارکینگ های ادارات دولتی در این روز از هفته تعطیل می شوند.

مهرداد فتحی بیرانوند افزود: برای اجرای این طرح باید سیاست های تشویقی یا تنبیهی در دستگاه های اجرایی استان در نظر گرفت تا شاهد کاهش آلاینده های ناشی از تردد خودروها در سطح شهر باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای این طرح بیان کرد:ابلاغیه اجرای این طرح برای تمام دستگاه های اداری ارسال شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اجرای این طرح زیست محیطی را اقدامی ارزنده در راستای کاهش آلاینده های خودروها برشمرد و گفت : علاوه بر این قدام گام موثری جهت هوای پاک و سلامت جامعه و افراد است.

**اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو مسیر سبزی به سمت عادت های رفتاری سبز

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان نیز گفت: طرح سه شنبه های بدون خودرو در راستای حفظ سلامت جامعه، کاهش مشکلات زیست محیطی و آلاینده های خودرو ها، رفع معضل ترافیک و در قالب بخش نامه به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است و کارمندان ملزم به رعایت این طرح هستند.

الهام برنا بیان کرد: اگرچه در گام نخست این طرح از ادارات و دستگا های اجرایی شروع شده اما در حقیقت تلاش در راستای فرهنگ سازی و نهادینه شدن این فرهنگ در سطح جامعه می شود.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در اجرای این طرح همگام و حامی پویش های سه شنبه خودرو بوده است، اظهار کرد: در این راستا مواردی از حرکت های پیاده روی و دوچرخه سواری در استان انجام شده است.

برنا با اشاره به اینکه در حال حاضر هر سه شنبه هیات دوچرخه سواری شهرستان خرم آباد اقدام به انجام این حرکت نمادین می کند ادامه داد: دوچرخه یک وسیله فعال و سبز است که در مسافت های داخل شهر و کوتاه خارج از شهر کاربرد دارد.

وی گفت: استفاده از دوچرخه نه تنها از آلاینده های خودرویی می کاهد بلکه بار ترافیکی شهر را کاهش می دهد و در سلامت جامعه و افراد نقش تاثیر گذاری دارد.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه الایندگی خودروها شهرها را از دلپذیری لازم دور نگه می دارد و مشکلات آلایندگی را افزایش می دهد، گفت:امروزه شهرهای خوب نباید ساختار آهنی و ساختمان های بلند و ترافیک سنگین داشته باشند و به جای خودرو محور باید انسان محور باشند.

وی تاکید کرد که حق عمومی همه شهروندان استفاده از طبیعت پاک و آرامش روان است که در ساعات پرترافیک باعث هجمه عصبی و سفرهای کاری با استرس می شوند.

برنا با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از مرگ و میرها به دلیل بیماری های غیر واگیر و کم تحرک در سطح جامعه رخ می دهد اظهار کرد: در حالیکه اینگونه بیماری ها در سطوح کم سن و دانش آموزان مدارس نیز مشاهده می شود فضاسازی و فرهنگ سازی در راستای پیاده روی و دوچرخه سواری در جامعه امری ضروری به نظر می رسد.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در حال حاضر زیر ساخت خدمات عمومی ناوگان حمل و نقل متناسب با جمعیت نیست و در این بخش ضعف وجود دارد.

به گفته وی اگرچه خیابان های کم عرض و ضعف موجود در زیر ساخت های شهری ، اجرای طرح روزهای بدون خودرو را در استان سخت می کند اما فرهنگ سازی و نهادینه شدن فرهنگ پیاده روی و دوچرخه سواری نقش قابل توجهی در استقبال از این طرح خواهد داشت.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان ایجاد لاین سبز را در خیابان ها به منظور ایجاد بستر گردشگری در سطح شهر ها و امنیت دوچرخه سواران امری ضروری برشمرد.

به گفته وی ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در سطح استان باعث رونق هرچه بیشتر گردشگری و جذب توریست نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو در شورای سلامت استان مصوب شده و به دستگاه های اجرایی نیز ابلاغ شده افزود: اجرای این طرح باید در سطح استان تبدیل به فرهنگ عمومی شود و اگاهی های لازم جهت سلامت جامعه و ایجاد راه سبزی به سمت سلامتی افراد را به عموم مردم نشان دهد.

وی ضرورت رفع مشکلات و چالش های این طرح را اجرای مداوم آن برشمرد و گفت: استمرار اجرای این طرح تبدیل به عادت رفتاری سبز و سالم می شود.

**27 مرحله دوچرخه سواری سه شنبه های بدون خودرو در خرم آباد انجام شده است

رئیس هیات دوچرخه سواری خرم آباد نیز گفت: اجرای طرح دوچرخه سواری سه شنبه های بدون خودرو از 19 اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و مورد استقبال جوانان استان قرار گرفت.

حمیدرضا یاری با بیان اینکه شروع این اقدام با مشکلات و چالش هایی مواجه بوده است، بیان کرد: با تعامل حفاظت محیط زیست استان در حال حاضر این حرکت رونق گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دوچرخه سواری در روزهای سه شنبه بدون خودرو برخلاف موانع ایجاد شده مورد استقبال بانوان نیز قرار گرفته است،اظهار کرد:برخی دستگاه های اجرایی برخلاف وعده های داده شده تاکنون حاضر به تعامل با هیات دوچرخه سورای نشده اند.

رئیس هیات دوچرخه سواری شهرستان خرم آباد ادامه داد: دوچرخه سواری روزهای سه شنبه با حضور 20 نفر از ساعت 8:30 صبح از میدان استانداری تا میدان کیو انجام می شود.

به گفته وی تاکنون 27 هفته به صورت مستمر در روزهای سه شنبه بدون خودرو دوچرخه سواران خرم آباد اقدام به رکاب زدن کرده اند.

یاری با اشاره به حرکت های مردمی و سایر حامیان این حرکت افزود:بیمارستان تامین اجتماعی خرم آباد در این راستا پیش قدم است و پیش از این60 دوچرخه به کارکنان این بیمارستان داده شده بود که به تازگی نیز 140 دوچرخه دیگر برای کارکنان فراهم شده است.

به گفته وی در راستای تامین دوچرخه برای افراد علاقمند شرکت در دوچرخه سواری سه شنبه های بدون خودرو با معاونت امور عمرانی استانداری نیز رایزنی هایی انجام شده است. 

**زیر ساخت های مورد نیاز سه شنبه بدون خودرو در برخی مناطق شهر خرم آباد فراهم نیست

رئیس سازمان حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری خرم آباد گفت: متناسب با اجرای طرح سه شنبه بدون خودرو باید طرح های ترافیکی خاص در شورای ترافیک استان مصوب شود و طرح محدودیت تردد در بافت مرکزی شهر مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

محمد فتحی بیرانوند بیان کرد: همچنین وجود زیر ساخت های مناسب جهت حذف استفاه از خودرو در روزهایی از هفته امری ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه دوچرخه وسیله ای سالم و به دور از آودگی زیست محیطی نقش قابل توجه ای در سلامت افراد و جامعه دارد،اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر هسته مرکزی شهر خرم آباد با توجه به ترافیک سنگین و کم عرض بودن خیابان ها شرایط لازم را ندارد.

به گفته فتحی بیرانوند برنامه پنج ساله شهرداری خرم آباد در حال تدوین است و در این برنامه ایجاد حداقل 20 کیلومتر مسیر دوچرخه در سطح شهر به ویژه در مناطق جدید ساز و حاشیه ای قید شده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر امکان ایجاد مسیر دوچرخه در هسته مرکزی شهر خرم آباد وجود ندارد.

رئیس سازمان حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری خرم آباد فرهنگ سازی دوچرخه سواری در راستای حذف استفاه از خودرو های تک سرنین در سطح شهر را یک ضرورت برشمرد و افزود: اگاهی دادن به اقشار جامعه در راستای محاسن پیاده روی و استفاده از دوچرخه و ناوگان حمل و نقل عمومی گامی موثر در حذف آلاینده های شهری و کاهش ترافیک خواهد بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر در حد امکان ناوگان اتوبوسرانی خرم آباد مناطق مختلف شهر را پوشش داده است و امکان استفاده شهروندان از ناوگان عمومی وجود دارد.

وی اظهار کرد: عمده خطوط اصلی خرم آباد به جز خطوطی که شرایط تردد اتوبوس ندارند، تحت پوشش هستند و برای مناطق جدید نیز ناوگان اتوبوسرانی راه اندازی می شود.

رئیس سازمان حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری خرم آباد همچنین گفت : در حال حاضر 110 دستگاه اتوبوس،2 هزار و 300 تاکسی،یک هزار و 500 سواری شخصی ساماندهی شده در ناوگان عمومی حمل و نقل شهری خرم آباد و 260 مینی بوس نیز در حاشیه شهر فعال است.

 

/6060/7274
خبرنگار:مریم نریمانی**انتشاردهنده: محمد علیدوستی

منبع : ایرنا/ سه شنبه های بدون خودرو ، راهکاری برای سلامتی جامعه

Share