برای تولید هر تن کاغذ 24 درخت تنومند قطع می شود

انجمن‌ها: 

برای تولید هر تن کاغذ 24 درخت تنومند قطع می شود

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان البرز گفت: سالانه یک میلیارد دلار برای واردات کاغذ هزینه می شود و سالانه ۷۰۰ هزار تن در داخل کشور تولید می شود.

برای تولید هر تن کاغذ 24 درخت تنومند قطع می شود

جهانگیر شاهمرادی در هشتمین سمینار ملی شیمی که امروز چهارشنبه (۱۵ شهریور)، در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، اظهار کرد: ما سالانه به 2 میلیون تن کاغذ و فرآورده های آن نیاز داریم. از این میزان ۱.۳ میلیون تن وارد می شود بنابراین در خصوص کاغذ مزیتی برای تولید در کشور نداریم. 

وی با بیان اینکه سالانه ۲۳۰ میلیون تن کاغـذ در دنیا مصرف می شود، خاطرنشان کرد: ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم و یک درصد کاغـذ دنیا هم مصرف می کنیم.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز در ادامه گفت: برای تولید یک تن کاغذ باید ۲۴ درخت نسبتا تنومند قطع شود و همچنین به حدود ۶۰ مترمکعب آب نیز نیاز است. اگر این کاغذ بازیافتی باشد به چهار درخت و ۳۴ مترمکعب آب نیاز است.

شاهمرادی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم به مکانیزمی دست یابیم که این فرآیند را تغییر و صنعت دیگری را جایگزین کنیم برای تولید یک تن کاغذ می توان ۲۰ درخت را حفظ و ۱۶ هزار گالن آب هم ذخیره کرد.

وی با اشاره به مزیت های تکنولوژی کاغـذ سنگی برای جایگزینی گفت: این موضوع در دنیا از ۱۹۹۰ شروع شده است. کاغـذ سنگی یا استون پیپر یعنی کاغذی که بین ۸۰ تا ۸۵ درصد آن پودر کربنات کلسیم است و ایران یکی از کشورهای غنی در دارا بودن این ماده است. این ماده سفید رنگ است  و کاغذ تولید شده از آن نیازی به مواد سفیدکننده ندارد. بکارگیری این تکنولوژی از تایوان شروع شد و امروز به ۴۰ کشور دنیا رسیده است و "اف دی ای" هم آن را تایید کرده است.

وی ادامه داد: قیمت این کاغـذ نیز کمتر بوده و برای تولید نیازی به آب و قطع شدن درخت نیست، همچنین آلودگی ندارد و برای نوشتن نیز مناسب تر است. کاغـذ سنگی در مقابل آتش مقاومت بیشتری دارد و در مقابل حشرات نیز مقاوم تر است.

وی در خصوص فرآیند تولید این کاغذ نیز گفت: کل تجهیزات کارخانه در یک فضای ۲۵۰۰ متری قرار می گیرد. این می تواند انقلاب خوبی را در صنعت کاغـذ ایجاد کند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز در پایان و در خصوص عدم اشاعه این تکنولوژی در کشور گفت: پایین بودن تعرفه واردات کاغذ و انحصار در واردات یکی از عوامل این موضوع است.

 

منبع : ایسنا

Share