ادگار آلن پو (۱۸۴۹- ۱۸۰۹)، نویسنده، ویراستار و منتقد ادبی آمریکایی

انجمن‌ها: 

ادگار آلن پو

ادگار آلن پو (۱۸۴۹- ۱۸۰۹)، نویسنده، ویراستار و منتقد ادبی آمریکایی است. آلن پو که از پیشتازان ژانر جنایی-کارآگاهی در ادبیات آمریکا به شمار می رود، بیشتر به سبب همین داستان های کوتاه رازآلود و اسرارآمیزش شناخته می شود.

ادگار آلن پو

او یکی از نخستین نویسندگان مشهور آمریکایی است که تلاش کرد تنها از راه نویسندگی زندگی کند و این برای او شرایط مالی سختی را به همراه داشت.

پدر و مادر ادگار، بازیگر بودند. اما پدرش آنها را ترک کرد و مادرش یک سال بعد درگذشت. ادگار به خانواده ای که هیچگاه به طور رسمی سرپرستی او را نپذیرفتند سپرده شد. او دوران نوجوانی را به همراه این خانواده بازرگان سپری کرد که بخشی از آن در انگلیس گذشت. آلن پو به دلیل مشکلات مالی نتوانست تحصیلش در دانشگاه ویرجینیا را ادامه دهد و به کارهایی مانند منشی گری و خبرنگاری روی آورد.

آلن پو سپس به ارتش پیوست و نخستین تلاش هایش برای نویسندگی را در زمینه شعر آغاز کرد. سبک خاصی از نقد ادبی را در پیش گرفت که زمینه را برای سفرهای زیاد او در شهرهای گوناگون آمریکا فراهم کرد.

ادگار آلن پو در مجلات ادبی در سمت های گوناگونی کار کرد و قصد داشت خود مجله ای را بنیانگذاری کند، اما هیچگاه فرصت آن را نیافت. آلن پو خیلی زود و در ۴۰ سالگی به دلیلی که هیچگاه به روشنی مشخص نشد درگذشت.

اکنون جایزه ادگار، به یاد سبک ویژه او، به نویسندگان داستان های جنایی و رمزآمیز اهدا می شود. ادگار آلن پو با سبک خاص روانشناسانه و دلهره آورش در داستان نویسی، در شکل گیری نسلی از نویسندگان پرطرفدار در این ژانر مانند آگاتا کریستی و آرتور کانن دویل نقش مهمی داشت.

 

منبع : طاقچه

Share